arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۰ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

وزیر خارجه آمریکا: اورتگا در تدارک یک «انتخابات ساختگی» در نیکاراگوئه است

وزیر خارجه آمریکا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه را متهم به تدارک دیدن یک انتخابات ساختگی در ماه آینده میلادی و تلاش برای برقرار ساختن یک "حکومت خاندانی استبدادی" همزمان با راه افتادن موجی از بازداشتها در آستانه این انتخابات در نظر گرفته شده برای تاریخ هفتم اکتبر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر خارجه آمریکا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه را متهم به تدارک دیدن یک انتخابات ساختگی در ماه آینده میلادی و تلاش برای برقرار ساختن یک "حکومت خاندانی استبدادی" همزمان با راه افتادن موجی از بازداشتها در آستانه این انتخابات در نظر گرفته شده برای تاریخ هفتم اکتبر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه آمریکا که در روزهای اخیر به منطقه آمریکای لاتین از جمله کشورهای اکوادور و کلمبیا سفر کرده از رای گیری روز چهارشنبه سازمان کشورهای قاره آمریکا با هدف "هشدار" از بابت اقدامات دولت نیکاراگوئه استقبال کرده و گفت،‌این اتفاق باعث تضعیف انتخاباتی که دنیل اورتگا برای رسیدن به چهارمین دور ریاست جمهوری در نظر گرفته، می‌شود.

دولت اورتگا که از رهبران سابق چریکهای مارکسیست بوده، دچار انزوای فزاینده شده و در سطح بین المللی از بابت سرکوب مخالفان این رئیس‌جمهور و رسانه‌های منتقد در کشوری که از زمان بازگشت به قدرت در ۱۵ سال قبل تا کنون در تسلط داشته، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اورتگا در ضمن همکاری با همسرش روزاریو موریلو که معاون رئیس جمهور است تسلطش بر کشور را سفت و سخت‌تر کرده است.

بلینکن در صحبتهایش عنوان کرد که نیکاراگوئه ۲۰ سال قبل زمانی که به منشور دموکراتیک بین آمریکایی ملحق شد به دموکراسی متعهد شد.

بلینکن در بیانیه‌ای تصریح کرد: رئیس جمهور اورتگا و معاونش موریلو با تدارک دیدن یک انتخابات ساختگی عاری از اعتبار و ساکت ساختن و دستگیر کردن مخالفان و نهایتا تلاش برای ایجاد یک حکومت خاندانی استبدادی به دور از پاسخگویی به مردم نیکاراگوئه در پایبندی به تعهدش کوتاهی کرده است.

واشنگتن تحریم ها و ممنوعیت صدور روادید آمریکا را علیه تعدادی از متحدان و اعضای خانواده اورتگا اعمال کرده است.

بلینکن گفت: آمریکا به همکاری با شرکای خود در منطقه و جهان ادامه می‌دهد تا پیگیر پاسخگو ساختن کسانی که از اقدامات ضد دموکراتیک اورتگا و موریلو حمایت می کنند ، باشد

وی گفت، واشنگتن به دولت نیکاراگوئه فشار می آورد تا حقوق مدنی و سیاسی را احیا کند و فوراً و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی را آزاد کند".

نظرات بینندگان