arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

چرا با وجود تغییر سیاست بایدن، آمریکا رزمایش‌های مشترک با عربستان را متوقف نکرده؟ / ماجرا به ایران مربوط است؟

با اینکه دولت جو بایدن در مقایسه با دولت ترامپ سیاست متفاوتی را در قبال عربستان اتخاذ نموده و تلاش می‌کند در روابط خود با دولت‌های حاشیه خلیج فارس بازبینی داشته باشد، رزمایش‌های نظامی بین واشنگتن و ریاض متوقف نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم طه العانی نوشت: با اینکه دولت جو بایدن در مقایسه با دولت ترامپ سیاست متفاوتی را در قبال عربستان اتخاذ نموده و تلاش می‌کند در روابط خود با دولت‌های حاشیه خلیج فارس بازبینی داشته باشد، رزمایش‌های نظامی بین واشنگتن و ریاض متوقف نشده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به عقیده تحلیلگران، هدف از این رزمایش ها، مقابله با تهدیدات احتمالی در منطقه و رساندن پیام های متعددی است، از جمله آنکه گزینه نظامی هم برای حل اختلافات بین دولت‌ها وجود دارد، علاوه بر اینکه رزمایش‌ها فرصت خوبی برای کسب آمادگی بیشتر و آزمایش سلاح‌های جدید و پیشرفته فراهم می‌کند.

درست مثل سال‌های گذشته، سال ۲۰۲۱ هم از آغاز شاهد برگزاری مانور‌های نظامی بین ایالات متحده و عربستان در سه زمینه هوایی، زمینی و دریایی بود. در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۱ عربستان از شروع مانور دریایی مشترک با آمریکا در ناوگان غربی آن با هدف تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، واس، این مانور ۱۰ روز به طول می‌انجامد تا روابط و همکاری‌های نظامی افزایش یافته و ظرفیت‌های امنیتی برای حمایت از دریانوردان و مسیر‌های آبی منطقه‌ای و بین المللی بهبود یابد.

اولین رزمایش این دو کشور در سال جاری، با عنوان «مدافع دریایی» در تاریخ ۲۱ ژوئن انجام شد که در آن، نیرو‌های دریایی عربستان و آمریکا حاضر بودند.

در می ۲۰۲۱ هم نیرو‌های هوایی عربستان و آمریکا، رزمایش مشترکی را با عنوان «سراب صحرا ۲» انجام دادند و در ضمن این مانور‌های نظامی، سناریو‌های مقابله مشترک با تهدیدات احتمالی مورد تمرین و آزمایش قرار گرفت.

براساس گزارش واس، هدف از این تمرینها، بالا بردن سطح آمادگی دفاعی مشترک و عمق بخشیدن به پیوند‌های همکاری بین نیرو‌های سعودی و نیرو‌های آمریکایی، برای دست یابی به قدرت بازدارندگی در برابر هر حمله احتمالی است که امنیت و صلح در منطقه را تهدید کند. در این رزمایش، نیرو‌های هوایی عربستان جنگنده‌های اف ۱۵ اس ای، اف ۱۵ سی و تورنیدو و طرف آمریکایی اف ۱۵، اف ۱۶، اف ۱۸ و ایواکس را مورد استفاده قرار دادند.

در ژوئن ۲۰۲۱، رزمایش‌های مشترک «چنگال‌های باز ۴» بین نیرو‌های سعودی و آمریکایی در منطقه شمال غربی عربستان برگزار شد و هدف از آن، تحکیم روابط نظامی متقابل بین دو کشور، یکی کردن مفاهیم نظامی از طریق اقدام مشترک بین نیروها، تبادل اطلاعات و مهارتها، بهبود هماهنگی بین عملکرد تجهیزات و دیدگاه‌های نظامی، برای افزایش سطح آمادگی و توان همکاری با قدرت‌های دوست و نیز آمادگی برای مقابله با تهدیدات خارجی بود.

در ۱۸ مارس گذشته، نسخه سوم این رزمایش در همان منطقه و با همان نیرو‌ها به مدت یک هفته انجام شده بود. همانطور که در ۶ دسامبر ۲۰۲۰، رزمایشی در منطقه شمال غربی عربستان با مشارکت نیرو‌های زمینی آمریکا برگزار شد.

در همین رابطه، یکشنبه ۱۷ اکتبر در پایگاه هوایی الظفرة در امارات، مانور‌های موشکی انجام شد که در آن نیرو‌های هوایی عربستان و تعدادی از دولت‌های دوست هم حاضر بودند. به گزارش واس، نیرو‌های هوایی تعدادی از دولت‌ها در تمرینی مشارکت کردند که سناریو‌های مشابهی با آنچه احتمال دارد در واقعیت انجام شود را شبیه سازی نمود.

دلایل و پیام‌ها

به گفته عبدالخالق الشاهر، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک، در سال ۲۰۲۱ مانور‌های متعدد مشترکی بین عربستان و ایالات متحده انجام شد که تاکید قاطعی بر این مساله داشت که ایالات متحده در حال تمرکز بر منافع خود است که از سوی ایران تهدید می‌شود.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: آمریکا همواره احساس نیاز به همکاری با دولت‌های منطقه به جز ایران دارد و از آنجا که متوجه خطر ایران است، به مذاکراتی که به واسطه عراق بین ایران و عربستان در جریان است، اعتراضی ندارد.

الشاهر ادامه می‌دهد: پس از خروج سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا از عربستان هم روابط بین این دو کشور دچار سستی کوچکی شد، اما این سستی کوتاه مدت که بیشتر از طرف عربستان بود، نتوانست در روابط استراتژیک و عمیق بین آن‌ها که هر دو از سوی ایران در معرض تهدید قرار دارند، تاثیرگذار باشد.

در رابطه با بازتاب این رزمایش‌ها در منطقه، این کارشناس مسائل نظامی معتقد است که هر رزمایشی بویژه با همراهی ارتش‌های مرفه نظیر ارتش عربستان، واقعا ضروری است تا به این شکل دیدگاه‌های نظامی بین ارتش ایالات متحده و ارتش عربستان، به یکدیگر نزدیکتر شود.

به عقیده الشاهر، هدف از این رزمایش ها، ایجاد حالتی از توازن است و بیش از آنکه اهداف فنی، لجستیکی و آموزشی را در نظر داشته باشد، برای بازدارندگی طرف مقابل انجام می‌شود، یعنی واشنگتن قصد دارد با برگزاری اینگونه رزمایش‌ها پیامی را ارسال کند مبنی بر اینکه مانور نظامی بین واشنگتن و ریاض به صورت جدی برای مقابله با ایران و برنامه‌های آن صورت می‌گیرد که منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس را هدف گرفته است.

نظرات بینندگان