یکی از بزرگ ترین چالشهایی که کارآفرینان، صاحبان کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها با آن مواجه هستند مدیریت مالی و امور حسابداری است. بسیاری از کارآفرینان ایدههای فوقالعاده خوبی دارند که بعد از تهیه طرح تجاری نیز شدنی و امکانپذیر هستند، اما با رشد کسب و کار در مدیریت امور مالی با مشکل مواجه میشوند. اگر شما هم با این مسئله مواجه هستید، نگران نباشید! با این 5 راهکار کاربردی میتوانید حسابداری کسب و کار خود را به سادگی مدیریت کنید.
اطمینان حاصل کنید که هزینههای شخصی شما با هزینههای کسب و کار ادغام نمیشوند. در غیر این صورت، مجبور خواهید شد زمان زیادی را صرف مرتب سازی دفاتر مالی و حسابداری کنید و در این میان، احتمال بروز خطاهای انسانی و گم شدن برخی هزینههای انجام شده بالاتر میرود. جدا کردن این هزینهها علاوه بر صرفهجویی در وقت و هزینه، در فصل پرداخت مالیات، شما یا حسابدار شما را از شر دردسرهای زیادی نجات میدهد.
میز کار شما چه وضعیتی دارد؟ آیا پر از فاکتور و چک و یادداشتهای یادآوری در خصوص موعد پرداخت فاکتور برخی از مشتریان است؟ اگر این طور است، پس یعنی به ابزاری برای مدیریت فاکتورها نیاز دارید.
به لطف نرم افزارهای حسابداری، شما به راحتی میتوانید انواع فاکتور و پیش فاکتور را چاپ و صادر کنید و به طور خودکار تمامی پرداختیها و دریافتیها را ثبت و نگهداری کنید. همچنین میتوانید فرایندهایی را برای پرداخت سرموعد فاکتورها و چکها و ثبت انواع هزینهها در دستهبندیهای مشخص و جداگانه تعریف کنید.
پرداخت به موقع فاکتورها و دیون برای کار با فروشندگان و تامینکنندگان و نیز حفظ اعتبار کسب و کار بسیار لازم و حیاتی است. همچنین دریافت به موقع و سریع دیون و تسویه حساب با مشتریان برای جریان نقدینگی یک کسب و کار بسیار اهمیت دارد. هر چه خودکارسازی این فرایندها را سادهتر کنید، نظارت بهتری بر امور پرداختنی و دریافتنی کسب و کار خود خواهید داشت.
اگر از نرم افزارهای حسابداری مثل نرم افزار حسابداری محک استفاده کرده باشید، حتما میدانید که باید هزینههای مختلف را به دستههای مختلف تقسیم کنید تا مشخص کنید برای هر چیزی چقدر هزینه صرف میکنید. این موضوع برای تمامی کسب و کارها، حتی کسب و کارهای کوچک و تک نفره نیز صدق میکند. برای پیگیری دقیق هزینهها باید آنها را به بخشهای مختلف مثل تجهیزات، مواد خام و اولیه، بازاریابی، هزینههای آب و برق و...، حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات و غیره تقسیم کنید. همچنین شاید بنابر نوع کسب و کار خود لازم باشد دستهبندیهای دیگر و به هر کدام زیرمجموعههایی نیز اضافه کنید.
وقتی یک حسابدار به دفاتر مالی و حسابداری شما نگاه میکند باید به راحتی از آنها سر درآورد و بفهمد هر مبلغ یا پولی از کجا آمده یا در کجا هزینه شده است. به این ترتیب میتواند برای افزایش و بهبود حاشیه سود کسب و کارتان به شما کمک کند.
فرایندهای حسابداری به این دلیل پیچیده به نظر میرسند که برخی از صاحبان کسب و کارها وظایف حسابداری را تا آخرین لحظه ممکن به تعویق میاندازند. برای نمونه، به جای اینکه برای مانده گیری یا تراز دفاتر حسابداری تا آخر هر ماه صبر کنید، بهتر است رسیدها را پردازش نمایید، فاکتورها را پیگیری کنید و برای انجام این کارها هر هفته وقت مشخصی اختصاص دهید.
شما در عرض یک ساعت میتوانید از مرتب بودن دفاتر و ثبت درست اقلام اطمینان حاصل کنید. برای کسب و کارهایی که حجم کار بیشتری دارند، 20 دقیقه در روز برای ثبت امور مالی میتواند کافی باشد. با این روش، همه چیز طبق روال درست پیش خواهد رفت.
بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک در شروع کار از برنامه های صفحه گسترده مثل اکسل برای مرتب سازی، ثبت و نگهداری دادههای مالی و حسابداری استفاده میکنند. اما این برنامهها به اندازه کافی برای اجرای عملیاتهای پیچیده مناسب نیستند و نمیتوانند پاسخگوی تمام نیازهای حسابداری یک کسب و کار باشند. با این روش مجبور هستید دانش زیادی در مورد حسابداری داشته باشید و از صحت و سقم اطلاعات اطمینان داشته باشید.
به جای این روش پیچیده و سخت میتوانید از نرم افزارهای حسابداری استفاده کنید. با نرم افزارهای حسابداری علاوه بر سرعت و دقت بیشتر، بسیاری از فرایندها به صورت خودکار انجام شده و در اختیار شما قرار میگیرند.
نرم افزار حسابداری محک از جمله نرم افزارهایی است که با امکانات کاربردی زیاد میتواند به ساده تر کردن حسابداری کسب و کارتان به شما کمک کند.
گروه نرم افزاری محک مدت 15 سال است که به طور حرفهای در زمینه طراحی، تولید و پشتبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی فعالیت میکند. هدف اصلی گروه نرم افزار حسابداری محک ارائه محصولاتی ساده و در عین حال نوآورانه است، به طوری که هر شخص و یا کسب و کاری، بدون حتی حداقل دانش حسابداری بتواند امور مالی و حسابداری خود را انجام دهد. نرم افزار حسابداری محک در سریهای فروشگاهی، تولیدی، خدماتی و شرکتی و نیز صنفی پاسخگوی نیازهای مختلف کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ میباشد.
شعار اصلی برند محک «خلق طعم جدیدی از نرم افزارهای حسابداری در سطح جهانی» است.
به طور خلاصه میتوان نرم افزار حسابداری محک را این طور معرفی کرد:
مشاهده رایگان دمو نرم افزار حسابداری محک