arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰

جمعیت زیر خط فقر مسکن در ایران دو برابر نرخ متعارف جهانی / ۷۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند

فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر مسکن هستند افزود: فقر مسکن تعریف جهانی دارد . خانوار‌هایی که بیش از ۳۰ درصد از هزینه ماهانه یا سالیانه خود را صرف تامین مسکن می‌کنند زیر خط فقر مسکن هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 باشگاه خبرنگاران: مشکلات بازار مسکن و جزئیات ساخت یک میلیون مسکن در سال در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

پاسخ‌ها به ابهامات ساخت یک میلیون مسکن در سال در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور قدیری کارشناس حوزه مسکن و نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن با طرح این سوال که آیا قانون مشکل بازار مسکن را توانسته است حل کند یا خیر گفت: دو آمار مهم و رسمی را دولت پیرامون وضعیت بازار مسکن منتشر کرده است. آمار اول جمعیت زیر خط فقر مسکن است لذا جمعیت زیر خط فقر مسکن در ایران ۱.۸ برابر نرخ متعارف جهانی است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر مسکن هستند افزود: فقر مسکن تعریف جهانی دارد . خانوار‌هایی که بیش از ۳۰ درصد از هزینه ماهانه یا سالیانه خود را صرف تامین مسکن می‌کنند زیر خط فقر مسکن هستند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه در تهران این جمعیت بالای ۷۰ درصد است ادامه داد: بیش از دو سوم تهرانی‌ها هزینه اجاره‌بهایشان بیش از آن چیزی است که در کشور‌های مختلف جهان پرداخت می‌کنند. در تهران ۶۶ سال طول می‌کشد یک زوج بتواند صاحب مسکن شود البته به شرط اینکه تورم و مسکن با میزان رشد دستمزد برابری کند.

قدیری اظهار کرد: در کل کشور این مدت زمان بیش از ۳۰ الی ۳۳ سال است. در دنیا ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد یک خانوار پس انداز کند که در نهایت بتواند صاحب خانه شود.

وی با اشاره به اینکه دولت موظف شده است تا قانون جهش مسکن را اجرا کند گفت: رئیس جمهور اعلام کرده است تا سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. در بازار مسکن کشور ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی و یا خانه دوم وجود دارد یعنی خانه ای که مالک آن دو یا سه بار در سال از آن استفاده می‌کند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه مشخص نیست این خانه ها چند سال طول بکشد که ساخته شوند اظهار کرد: ۷۰ هزار واحد مسکونی مهر هنوز تحویل داده نشده است.

قدیری خاطرنشان کرد: مردم باید بتوانند ظرف ۶ ماه آینده از خانه هایی که بلا استفاده هستند استفاده کنند. چرا به سراغ برنامه ای می رویم که حداقل یک سال طول می کشد، هیچ کس منکر این نیست که بازار نیازمند خانه است.

سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی ۵ درصد بوده است

وی با اشاره به تامین مالی بخش مسکن ادامه داد: اشکال تامین مالی بخش مسکن به این موضوع برمی‌گردد که در طول ۳،۴ سال گذشته سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی ۵ درصد بوده است. این سهم در دهه ۸۰ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است که مناسب بوده اما در چند سال اخیر این سهم به ۵ درصد رسیده و سقوط کرده است.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به سامانه خانه‌های خالی گفت: اتفاقی که برای خانه‌های خاله می‌افتد در دنیا بی سابقه است. مشکل اصلی تامین مالی مسکن، خانه‌های خالی و زوج هایی که خانه ندارند کلانشهرها است، در این جا این سوال مطرح می شود که زمین های وزارت راه و شهرسازی برای هشت کلانشهر داخل شهر است یا در شهرهای اطراف.

قدیری اظهار کرد: سال اول سال طلایی برای دولت است. اگر آقای رئیس‌جمهور نتواند مشکل مسکن را حل کند مطالبات سنگین‌تر می‌شود. وقتی رئیس‌جمهور تشخیص دادند با مالیات می‌تواند مشکل را حل کند چرا مالیات تصویب نمی‌شود.

وی با اشاره به قانون مالیات بر خانه‌های خالی و استثنایی که در این قانون وجود دارد گفت: اگر کسی در تهران خانه دارد و در یک شهر دیگر خانه خالی دارد و آن خانه خالی معاف است این استثنا و معافیت برای چه کسانی تصویب شده است.

افزایش عرضه مسکن و کنترل تقاضای سرمایه باید همزمان با هم شکل بگیرد

ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شد گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در صف صحن است تا تولید مسکن اتفاق بیفتد که همزمان پس از آن تقاضای سرمایه خنثی می شود و دوباره می‌تواند باعث تثبیت قیمت مسکن شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش عرضه و کنترل تقاضای سرمایه باید همزمان با هم شکل بگیرد. در راستای همین موضوع در وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان را تلاش کردیم که راه‌اندازی کنیم تا تقاضای سرمایه‌ای و سودا گرایانه، دلالان و سوداگران و محتکران شناسایی شوند.

نوروزی با اشاره به اینکه بخشی از خانه ها در قالب اقامت دوم به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می گیرد افزود: خانه‌های خالی هم بخش زیادی از آنها در مناطق بالای شهر است و عرضه آنها می‌تواند کمک کند تا به صورت پلکانی خانه‌هایی که در پایین دست هستند ارزان تر شود.

وی با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم که طرح جامع مسکن شفاف است که البته در سال ۹۵ بازنگری شد گفت: با توجه به نیاز سالانه ای که داریم نزدیک به ۵۰۰ هزار ازدواج در سال صورت می‌گیرد و سالی باید ۳۰۰ هزار بافت شهری مورد اصلاح و بازسازی قرار بگیرد که خیلی ربطی به مالیات بر حوزه مسکن ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای تامین مالی مسکن روش های متنوعی را در پیش گرفته ایم ، استفاده از صندوق ملی مسکن یکی از این روش ها است که از اقساط برگشتی مسکن مهر استفاده می شود و درآمدهای حاصله از اجاره زمین های ۹۹ ساله است و همچنین جرائم مالیاتی که برای بانک‌ها قرار شده است.

نوروزی با اشاره به نظارت بانک مرکزی بر چک ها و صدور چک افزود: همان مکانیزم باید در حوزه تسهیلات نظام بانکی مورد بهره برداری قرار بگیرد. در قانون جهش تولید مسکن همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و برای این موضوع ضمانت اجرایی هم تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون جهش تولید مسکن ضمانت اجرایی را در نظر گرفته که در قانون قبلی نبود ادامه داد: دستگاه ها باید ظرف دو ماه زمین هایشان را به نام دولت در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند ، لذا به استان‌های مختلف نامه زده ایم تا زمین هایشان را معرفی کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اگر ظرف دو ماه در برخی از استان‌ها همکاری نکردند یک ماه سازمان‌ ثبت فرصت دارد تا زمین‌ها را به نام وزارت راه و شهرسازی کند و این ضمانت اجرایی است که در قوانین قبلی نبود شخص رئیس جمهور پای این موضوع است.

نوروزی با اشاره به اینکه هفته بعد جلسه مشترک با آقای خاندوزی خواهیم داشت گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن عرضه را باید افزایش دهیم. موافق هستیم تا هم عرضه و تقاضا به تعادل برسد و تثبیت قیمت اتفاق بیفتد.

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دو میلیون واحدی که پیش‌بینی می‌شود خانه‌های خالی و لوکس هستند و مخاطب ما نمی‌تواند از این خانه ها استفاده کند افزود: مالیاتی را پیش‌بینی کرده‌ایم که حتماً به عرضه خانه‌های خالی کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همه منابع بانکی ، کمک‌های دولتی و تسهیلات برگشتی خط اعتباری مسکن مهر در صندوق ملی مسکن قرار می گیرد . مالیات بر خانه‌های خالی ،مالیات بر زمین‌های بایر و خانه های لوکس همه قرار است در این صندوق تجمیع شوند، ما هیچ بار اضافه ای بر بانک‌ها تحمیل نکرده ایم، همان سطحی که هرسال بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند را به سمت تولید و اشتغال هدایت کرده ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ۲ میلیون خانه خالی در کشور داریم افزود: برای اینکه در بازار مسکن قرار بگیرد مالیات بر خانه‌های خالی را مصوب کردیم، میزان مالیاتی که تعیین شده بود نقش بازدارندگی نداشت،لذا مالیات را افزایش دادیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون واحد خانه خالی شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است، برآوردی که ما داریم فراتر از دو میلیون واحد خالی است، غیر از این دو میلیون خانه خالی ۴ میلیون واحد در حال حاضر کم داریم. پیش‌بینی کرده ایم حداقل سالی یک میلیون واحد ساخته شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

نظرات بینندگان