arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

سفر قریب‌الوقوع شیخ الازهر به نجف اشرف

یک فعال شیعه مصری از سفر قریب‌الوقوع دکتر «احمد الطیب» شیخ الازهر به عراق خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابنا: یک فعال شیعه مصری از سفر قریب‌الوقوع دکتر «احمد الطیب» شیخ الازهر به عراق خبر داد.

 «سید طاهر الهاشمی» با اعلام این خبر گفت: در اقدامی شجاعانه و بی سابقه که نقطه عطفی در تاریخ اسلام و مسلمین خواهد بود، جناب شیخ الازهر دکتر «احمد طیب الحسانی الحسنی» فرزند بیت نبوت طاهره، به کشور عزیز و شریف و کریم عراق، مقر خلافت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و سرزمین ائمه اطهار (ع) سفر می‌کند.

این عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با قدردانی از این اقدام وحدت طلبانه شیخ احمد الطیب ادامه داد: شیخ الازهر از علمای بزرگ اهل سنت است که مواضع قاطع و روشنگرایانه‌ای در مبارزه با افراط گرایی و اندیشه‌های بدوی و دُگمی که به تنفر از دیگران دعوت می‌کند، دارد.

سید طاهر الهاشمی به نمونه‌ای از تفکرات تقریبی شیخ الازهر هم اشاره کرد و افزود: این رویکرد به صورت قوی در "کنفرانس چچن" متجلی شد که اتفاقی بی سابقه در ابراز اندیشه‌های اعتدالی از سوی شرکت کنندگان بود. در ان کنفرانس هر نوع افراطی گری از سوی مسلمین مردود اعلام گردید و در بیانیه پایانی تأکید شد که "هیچ نوع افراط گرایی و تکفیر، جایی در بین اهل سنت و جماعت ندارد".

این اندیشمند شیعه مصری به تلاش‌های شیخ الازهر در زمینه تقریب ادیان و مذاهب در رسانه‌ها نیز پرداخت و نوشت: این امر در برنامه‌های تلویزیونی "فقه الحیاة" که از تلویزیون مصر پخش می‌شود نیز مشهود است. شیخ الطیب از حامیان گسترش صلح جهانی به شمار می‌رود و این از دیدار‌های مکرر او با «پاپ» و دعوت مستمر وی به وحدت مسلمین روشن است.

این عضو مصری مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) درباره مواضع مثبت شیخ احمد الطیب درباره مذهب تشیع نیز گفت: او بار‌ها تأکید کرده است که "سنی و شیعه دو بال این امت هستند" و نیز اینکه "در نجف اشرف پشت سر شیعیان نماز خواهد خواند، چون ایمان راسخ دارد که مسلمین یک ید واحد هستند که فرقه گرایی‌های نفرت انگیز آن‌ها را از هم جدا نمی‌کند.

سید طاهر الهاشمی افزود: این اتفاقی است که در سفر آتی شیخ الازهر به عراق و دیدار با آیت الله «سیستانی» محقق خواهد شد.

این اندیشمند شیعه مصری تصریح کرد: ما معتقد هستیم که این سفر و نتایج حتمی آن، در حفظ خون مسلمانانی که دشمنان اسلام آن‌ها را از طریق فتاوای تکفیری و فرقه گرایانه گمراه کردند، تأثیر خواهد داشت. انتظار می‌رود که این سفر افکار گمراه کننده‌ای که - با القائات تکفیریون و در غیاب علمایی مانند شیخ الطیب - در ذهن برخی مسلمانان به عنوان حقایق ثابت دینی جا گرفته است را بزداید.

سید طاهر الهاشمی ابراز امیدواری کرد که "وضعیت مسلمانان بعد از سفر شیخ الازهر به عراق بهتر از قبل باشد" و افزود: البته به شرط این که سفر، تشریفاتی نباشد و دستاورد‌های آن با ایجاد کمیته‌های علمی معتبری که به تقریب و دعوت به وحدت بپردازند، مورد بحث قرار بگیرد.

این عضو مصری مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در یادداشت خود، همچنین به معرفی شیخ احمد الطیب پرداخت و نوشت: وی در "زاویه صوفیان طریقت الحسانیة" به دنیا آمد و تربیت شد؛ طریقتی که به نرم خویی، جهاد با نفس و زهد شناخته می‌شود. وی متولد شهر "الاقصر" در "مصر علیا" است و اهالی مصر علیا به بصیرت، حکمت و علاقه به اهل بیت (ع) معروف هستند. آن‌ها معارف اهل بیت (ع) را در کنار مذهب مالکی می‌آموزند و همین امر موجب وفور دانش، سلامت اندیشه و موضع گیری‌های شرافتمندانه شیخ احمد الطیب در بحران‌ها شده است.

سید طاهر الهاشمی به مواضع سیاسی شیخ الازهر هم اشاره کرد و نوشت: او دائماً تلاش می‌کند که اسلام سدّی محکم و مقاوم در برابر قدرت‌های استکباری جهانی و صهیوآمریکایی باشد و مسلمانان بتوانند در برابر غرب، مستقل و آزاد باشند.

شایان ذکر است که هنوز تاریخ دقیقی برای سفر دکتر احمد الطیب شیخ الازهر به عراق و دیدار با مراجع نجف اشرف اعلام نشده است.

نظرات بینندگان