arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

۴۲ درصد مرگ و میرهای لرستان ناشی از مصرف آفت‌کش‌ها و قرص است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: استان وضعیت خوبی در خصوص مسمومیت با قرص برنج ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: استان وضعیت خوبی در خصوص مسمومیت با قرص برنج ندارد.

دکتر محسن اسدبیگی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: رسانه نقش مهمی در افزایش آگاهی، دانش، تغییر رفتار مردم و اصلاح عادات و تصورات غلط دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت رسانه می‌تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: از اول آبان‌ماه به مدت یک هفته به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نام گذاری شده است؛ تامین سلامت با مشارکت مردم می‌تواند خیلی موثر باشد و چنانچه وزارت بهداشت در تامین سلامت به طور کامل کار خود را انجام دهد حداکثر ۳۰ درصد موفق است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اعتقاد به همکاری و هماهنگی بین‌بخشی داریم و اینجا هنر رسانه بسیار نقش اساسی دارد.

اسدبیگی با بیان اینکه سلامت که شامل رفاه کامل جسمی و روحی و روانی است با پیشگیری ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در دنیا به خاطر مسمومیت دارویی فوت می‌کنند و چنانچه دارو درست و به جا مصرف نشود نوعی سم تلقی می‌شود.

وی گفت: خیلی از افراد به خاطر عوارض دارو و تداخل دارویی بستری می‌شوند در حالیکه در مصرف دارو باید با کارشناسان فن و داروساز مشورت شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه ۱۱۰ قلم دارو در کشور وجود دارد که جزو داروهای OTC محسوب می‌شوند، اضافه کرد: این داروها نیاز به تجویز نسخه ندارند اما باید با یک داروساز مشورت شود.

آسپرین با داروهای ضد انعقاد تداخل دارد

اسدبیگی عنوان کرد: آسپرین یکی از داروهایی است که نیاز به تجویز و نسخه ندارد اما با داروهای ضد انعقاد تداخل دارد و چنانچه مصرف شود منجر به خونریزی شدید در افرادی می شود که داروی ضد انعقاد استفاده می‌کنند.

وی گفت: در مصرف داروها موضوعی که حائز اهمیت بوده منطقی و به جا استفاده کردن آن است که در صورت الزام باید با داروسازان داروخانه‌ها مشورت شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در کشور مسمومیت‌های زیادی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و مواد محرک وداروهای آرام بخش وجود دارد، گفت: بیشترین مسمومیت‌ها با داروهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر یا محرک گزارش شده است.

مسمومیت‌های ناشی از مواد مخدر و محرک در لرستان ۸۸۵ نفر بوده است

اسدبیگی با بیان اینکه مسمومیت‌های ناشی از مواد مخدر و محرک در سال ۱۴۰۰، در لرستان ۸۸۵ نفر اعلام شده است که این افراد به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: در لرستان وضعیت خوبی در خصوص مصرف مسمومیت با قرص برنج نداریم.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۲ درصد مرگ و میرها در لرستان ناشی از مصرف آفت‌کش‌ها و قرص به ویژه برنج بوده است، خاطرنشان کرد: امسال در مجموع ۱۶ نفر در استان بخاطر مسمومیت با قرص برنج جان باخته‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید براینکه عرضه قرص برنج ممنوع است، گفت: جهاد کشاورزی از سال ۸۵ به بعد ورود قرص برنج را ممنوع کرده است.

ایسنا

نظرات بینندگان