arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۱ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

هشدار لهستان به اروپا درخصوص جنگ جهانی سوم

«متیوش موراویکی» نخست‌وزیر لهستان به اتحادیه اروپا درخصوص برانگیختن «جنگ جهانی سوم» از طریق ممانعت از دسترسی ورشو به صندوق‌های مالی بروکسل هشدار داد. موارویکی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده است تهدید کرد دولتش «از حقوق ما با هر سلاحی که در دسترس باشد دفاع خواهد کرد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «متیوش موراویکی» نخست‌وزیر لهستان به اتحادیه اروپا درخصوص برانگیختن «جنگ جهانی سوم» از طریق ممانعت از دسترسی ورشو به صندوق‌های مالی بروکسل هشدار داد.

به نوشته روزنامه «لوکزامبورگ تایمز»، موارویکی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده است تهدید کرد دولتش «از حقوق ما با هر سلاحی که در دسترس باشد دفاع خواهد کرد».

نخست‌وزیر لهستان در ادامه گفت، کشورش قادر است با وتوی لوایح پارلمان اروپا، برنامه‌های جاه‌طلبانه اتحادیه اروپا درخصوص کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را مختل کند.

او در ادامه گفت، تصمیم جنجالی لهستان برای در اولویت قرار دادن قانون اساسی خود دربرابر قوانین اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی تصویب می‌شود.

موراویکی افزود، اتحادیه اروپا باید از اتخاذ اقدامات تنبیهی متقابل صرف نظر کند و «این عاقلانه‌ترین کاری است که می‌توانند انجام دهند زیرا در این صورت در حالی که تفنگ روی سر یکدیگر گذاشته‌ایم گفت‌وگو نمی‌کنیم».

«دونالد تاسک» رهبر حزب مخالف موراویکی و رئیس سابق شورای اروپا در واکنشی گفت، اظهارات او اتحادیه اروپا را «بهت‌زده» کرده است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز در واکنشی به اظهارات نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد، در میان کشورهای عضو این نهاد اروپایی «جایی برای لفاظی با اشاره به جنگ وجود ندارد».

این تنش‌ها از ماه گذشته و زمانی آغاز شد که دادگاه قانون اساسی لهستان طی حکمی اعلام کرد، قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا تقدم دارد.

در این حکم آمده است، در صورتی که قوانین وضع شده توسط اتحادیه اروپا با قوانین داخلی لهستان تناقض داشته باشند، قوانین لهستان دارای اولویت خواهند بود.

موراویکی در آن زمان گفت: «ما نیز حقوقی مشابه دیگر ملت‌ها را داریم. می‌خواهیم به این قوانین احترام گذاشته شود. ما مهمانی ناخوانده در اتحادیه اروپا نیستیم و از این رو، موافق نیستیم که ما را کشوری درجه دو تلقی کنند».

علاوه بر او، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان که سال آینده رقابت انتخاباتی تنگاتنگی را پیش‌رو دارد، بروکسل و واشنگتن را به تلاش برای دخالت در سیاست مجارستان متهم کرده و از حامیان خود خواسته است از دستاوردهای دولت ملی گرای وی دفاع کنند.

نظرات بینندگان