arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

حالت فوق العاده در مصر سرانجام لغو شد

رئیس جمهور مصر از لغو حالت فوق‌العاده در این کشور پس از سال‌ها خبر داد. السیسی در فضای مجازی نوشت: مصر به لطف ملت عظیم و مردان وفادار، سرزمینی برای امنیت و ثبات در منطقه شد، از این رو تصمیم گرفتم برای اولین بار پس از چند سال حالت فوق العاده را در سراسر جمهوری مصر لغو کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبر: رئیس جمهور مصر از لغو حالت فوق‌العاده در این کشور پس از سال‌ها خبر داد.

رئیس جمهور مصر حالت فوق العاده در این کشور را که از چند سال پیش اعمال شده بود تمدید نکرد.

السیسی در فضای مجازی نوشت: مصر به لطف ملت عظیم و مردان وفادار، سرزمینی برای امنیت و ثبات در منطقه شد، از این رو تصمیم گرفتم برای اولین بار پس از چند سال حالت فوق العاده را در سراسر جمهوری مصر لغو کنم.

حالت فوق العاده در مصر در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک سال‌ها در مصر اعمال شده بود و پس از سرنگونی وی این قانون لغو شد. سپس در ۹ آوریل ۲۰۱۷ و در پی انفجار در دو کلیسا در طنطا و اسکندریه این قانون به دستور السیسی دوباره به اجرا درآمد و از آن زمان تا کنون هر سه ماه یک بار تمدید می‌شد.

بر اساس این قانون، نیرو‌های مسلح و پلیس این اختیار را دارند که اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات تروریسم، حفظ امنیت در سراسر کشور، حفاظت از اموال عمومی و خصوصی و حفظ جان شهروندان انجام دهند. طی این سال‌ها کنشگران حقوقی در مصر خواهان لغو این قانون شده بودند. مصر نزدیک به پنج دهه در وضعیت فوق العاده به سر می‌برد. از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به مصر در ژوئن ۱۹۶۷، به مدت ۱۳ سال، این کشور در وضعیت اضطراری باقی ماند.

اگر چه در پایان حکومت محمد انور سادات، رئیس جمهور اسبق مصر به مدت ۱۸ ماه وضعیت اضطراری لغو شد، اما پس از ترور وی در اکتبر ۱۹۸۱ دوباره بازگردانده شد.

این قانون در طول حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک، که در آن زمان توسط چندین گروه حقوق بشر محکوم شد، ادامه یافت.

با وجود اینکه لغو وضعیت اضطراری یکی از خواسته‌های اصلی معترضان در میدان تحریر در جریان انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ بود، اما پس از یورش «معترضین» به مقر سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در سپتامبر همان سال، دوباره اعمال و تا ماه می ۲۰۱۲ تمدید شد و در پایان دوره حکومت شورای نظامی حاکم بر مصر، رسمًا اعلام شد که حالت فوق العاده لغو شد.

وضعیت اضطراری در طول یک سال حکومت محمد مرسی، رئیس جمهور وابسته به اخوان المسلمین(ژوئن ۲۰۱۲، ژوئیه ۲۰۱۳) اعمال نشد، مگر در یک مورد پس از حوادث خشونت باری که در سالگرد انقلاب ژانویه ۲۰۱۳ در شهر‌های کانال سوئز به وقوع پیوست به مدت یک ماه در این شهر‌ها اعمال شد.

قانون وضعیت اضطراری با خشونتی که مصر پس از سرنگونی مرسی شاهد آن بود، مجدداً در اوت ۲۰۱۳ و پس از متفرق کردن تحصن‌های میدان رابعه و النهضه در دوران ریاست جمهوری موقت عدلی منصور اعمال شد و آن هم یک ماه ماند.

بعد از آن عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور کنونی مصر، از پایان ۲۰۱۴ وضعیت فوق العاده را در شبه جزیره سینا پس از وقوع عملیات تروریستی در آنجا وضع کرد. تا اینکه در آوریل ۲۰۱۷، پس از حوادث تروریستی در دو کلیسا در اسکندریه و طنطا، که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، این وضعیت با تصویب مجلس نمایندگان هر سه ماه یک بار تمدید شد.

نظرات بینندگان