arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

زور قانون هم به صداوسیما نرسید/ ۱۵ میلیارد حق‌پخش مسابقات ورزشی در سال ۹۹ پرید

سازمان صداوسیما علی‌رغم تکلیف قانونی در سال گذشته، مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نکرده است و بر اساس اعلام معاون وزیر ورزش با توجه به اتمام سال ۹۹، پرونده پرداخت حق‌پخش به این وزارتخانه مربوط به سال مذکور، بسته شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سازمان صداوسیما علی‌رغم تکلیف قانونی در سال گذشته، مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نکرده است و بر اساس اعلام معاون وزیر ورزش با توجه به اتمام سال ۹۹، پرونده پرداخت حق‌پخش به این وزارتخانه مربوط به سال مذکور، بسته شده است.

 ‌برای اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.

اوایل سال جاری بر اساس اعلام ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، صداوسیما در سال ۹۹ مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور نکرده و اینگونه سهم ۳۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان از محل مربوطه پرداخت نشده است؛ مساله ای که از سوی این وزارتخانه به نهادهای نظارتی گزارش شده است.

خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ کل کشور که اواخر مهرماه سال جاری از سوی دیوان محاسبات کشور منتشر شد، مهر تاییدی بر عدم پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور از سوی سازمان صداوسیما بود. دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: مطابق بند (ک) تبصره (۹)، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف بوده اند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند؛ در سال ۱۳۹۹ از این محل، مبلغی به حساب خزانه واریز نشده است.

با توجه به اتمام سال ۱۳۹۹ و عدم تخصیص درآمد ۱۵ میلیارد تومانی درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ورزش کشور از سوی سازمان صداوسیما، شرایط و قوانین حاکی از آن است که دیگر اعتباری تخصیص نمی‌یابد.

در همین رابطه از ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان پرسیدیم که با توجه به اتمام سال ۹۹ و واریز نشدن درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صداوسیما نزد خزانه داری کل کشور جهت پرداخت به وزارت ورزش و جوانان، آیا این سازمان همچنان مکلف به پرداخت مبلغ مربوطه به وزارت ورزش و جوانان که معادل ۱۵ میلیارد تومان است، می‌شود یا خیر؟ وی در پاسخ بیان کرد: پرونده سال ۱۳۹۹ بسته شده است و دیگر پرداختی در رابطه با درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صداوسیما نزد خزانه داری کل کشور که مربوط به آن سال است، ‌ صورت نمی‌گیرد!

بنابراین باید نتیجه گرفت که سازمان صداوسیما در سال ۹۹، علی‌رغم اینکه برخلاف سال‌های گذشته مکلف به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور بوده است اما ریالی از مبلغ تعیین شده را واریز نکرده و با توجه به اتمام سال، پرونده این پرداخت به وزارت ورزش و جوانان بسته شده است.

نظرات بینندگان