arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

ادعای آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا: ایران مسئول حمله پهپادی اخیر به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه است

مقامات ایالات متحده می‌گویند که معتقدند ایران پشت حمله پهپادی هفته گذشته به مواضع نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا: ایران مسئول حمله پهپادی اخیر به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه است

مقامات ایالات متحده می‌گویند که معتقدند ایران پشت حمله پهپادی هفته گذشته به مواضع نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه سوم آبان به نقل از مقامات ایالات متحده بدون اشاره به نام آنها گزارش داد که واشینگتن معتقد است ایران امکان این حمله را فراهم آورده و عامل آن بوده، اما پهپادها از ایران پرواز نکرده‌اند.

به گفته آنها، پهپادهای استفاده شده در این حمله ایرانی بوده‌اند و به نظر می‌رسد ایران شرایط استفاده از آنها را فراهم آورده است.

این مقامات اضافه کردند که تصور می‌کنند این حمله با پنج فروند پهپاد مملو از مواد منفجره انجام گرفت و پهپادها هم پایگاه تنف را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند هدف قرار دادند و هم مواضع نیروهای اپوزیسیون سوریه.

گزارش‌ها حاکی است که این تلفات هیچ کشته یا مجروحی بر جای نگذاشته است.

ماموریت نیروهای ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی مستقر در تنف آموزش نیروهای سوریه برای مقابله با شبه‌نظامیان گروه موسوم به خلافت اسلامی عنوان شده است. این پایگاه در عین حال در جاده‌ای قرار گرفته است که یک مسیر ارتباطی حیاتی برای نیروهای تحت حمایت ایران از تهران تا جنوب لبنان محسوب می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد جان کربی، سخنگوی پنتاگون، حاضر نشد که در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره این گزارش توضیح بدهد. او این حمله را رخدادی «پیچیده، هماهنگ‌شده و هدفمند» دانست و گفت که مواضع ایالات متحده پیش از این نیز هدف حملات مشابهی از جانب گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران قرار گرفته است. 

کربی اما وارد جزییات نشد و گفت که اطلاعات تازه‌ای درباره تجهیزات به‌کار رفته در این حمله ندارد.

او همچنین از پاسخ به این سئوالات که آیا نیروهای آمریکایی پیش از وقوع حمله از آن باخبر شده بودند و آیا ایالات متحده قصد دارد واکنش نظامی نشان بدهد، خودداری کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده اظهار داشت: «حفاظت از نیروهای ما در خارج از مرزها و امنیت آنها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این وزارتخانه است و اگر قرار باشد که واکنشی نشان داده شود، این واکنش در زمان و مکان و به شیوه‌ای انجام خواهد گرفت که ما انتخاب می‌کنیم و ما مطمئنا چنین تصمیماتی را پیشاپیش اعلام نمی‌کنیم.»

نظرات بینندگان