arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

شبکه آلمانی: «چاووش اوغلو» پس از درگیری لفظی با اردوغان در خصوص اخراج ۱۰ سفیر خارجی تهدید به استعفا کرده

شبکه خبری آلمانی «دویچه وله» مدعی شده که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه تهدید کرده بود در صورتی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از تهدید اخراج ۱۰ سفیر خارجی عقب نشینی نکند، استعفا خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اخبار مربوط به کناره گیری وزیر خارجه این کشور و درگیری لفظی با رئیس جمهور ترکیه را رد کرد.


سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه اخبار مربوط به کناره گیری وزیر خارجه این کشور را رد کرد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» شبکه خبری آلمانی «دویچه وله» مدعی شده که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه تهدید کرده بود در صورتی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از تهدید اخراج 10 سفیر خارجی عقب نشینی نکند، استعفا خواهد داد.

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در پستی در شبکه‌های اجتماعی با تکذیب این خبر نوشت: «شما نه تنها اخبار جعلی می‌سازید، بلکه روابط ترکیه و آلمان را نیز مسموم می‌کنید.»

آلتون همچنین پس از تکذیب خبر مربوط به استعفای چاووش اغلو، از روزنامه آلمانی خواست عذرخواهی کند.

دویچه وله روز دوشنبه گزارش داد که اطلاعاتی مبنی بر این به دست آورده که چاووش اوغلو به اردوغان گفته است که در صورت اصرار برای اخراج سفرای آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد وزارت امور خارجه را ترک خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت سفرای ۱۰ کشور از جمله آلمان و ایالات متحده که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شده بودند، عنصر نامطلوب اعلام خواهند شد.

وی با اشاره به اصطلاحی که در دیپلماسی به کار می‌رود و به معنای اولین قدم قبل از اخراج است، گفت: من به وزیر خارجه کشورمان دستور داده‌ام که این ۱۰ سفیر را در اسرع وقت به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کند.

وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه سفیران ۱۰ کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی عثمان کاوالا تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بود احضار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده بود: «ترکیه یک دولت قانون‌مدار است. هیچ دولت یا هیچ طرف دیگری نمی‌تواند در مورد مراحل قانونی به دادگاه‌های ترکیه تحکم کند. فرایند قضایی در مورد عثمان کاوالا، که توسط دادگاه‌های مستقل انجام شده، ادامه دارد. همه باید به این فرایندهای قضایی احترام بگذارند».

سه‌شنبه هفته پیش سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد خواستار آزادی کاوالا شدند که به دلیل نقش ادعایی در اعتراضات سال ۲۰۱۳ و تظاهرات‌های بعدی آن، چهار سال است در زندان به سر می‌برد.

اردوغان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «من به وزیران خارجه [این کشورها] گفتم که نمی‌توانم میزبانی‌شان را بپذیرم.»

وی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» پخش شد گفت: «آیا در حیطه کار شما است که ترکیه را موعظه کنید؟ شما که هستید؟»

به دنبال این رویداد، «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا به تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره اخراج سفرای 10 کشور از آنکارا واکنش نشان داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «اخراج 10 سفیر نشانه حرکت مستبدانه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد.»

این مقام اروپایی بار دیگر در این پیام توییتری خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شد.

نظرات بینندگان