arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

وزارت بهداشت: زنانه شدن سالمندی در کشور آغاز شده

مدیرکل جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زنانه شدن سالمندی در کشور آغاز شده و باید سیستم های حمایتی به درستی برای مواجه با این پدیده تبیین شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرکل جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زنانه شدن سالمندی در کشور آغاز شده و باید سیستم های حمایتی به درستی برای مواجه با این پدیده تبیین شود.

حامد برکاتی افزود: جمعیت کشور به سمت پیری حرکت می کند و با توجه به اینکه امید به زندگی در زنان بیش از مردان بوده و بانوان بعد از طلاق کمتر ازدواج مجدد دارند، تنها بوده و دوران سالمندی آنها بیشتر خواهد بود و از هم اکنون پدیده زنانه شدن سالمندی آغاز شده و اگر سیستم های حمایتی به درستی تبیین نشود، مشکلات زیادی خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: مردان به دلیل مرگ های زودهنگام از جمله حوادث ترافیکی عمر کمتری می کنند و طول عمر زنان سه تا چهار سال بیش از آنها است و در جامعه امروزی با توجه به اینکه فرزندآوری کمتر شده، در دوران سالمندی مشکلات زیادی خواهند داشت و تنها خواهند بود.

برکاتی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور ۱/۷ است در حالی که باید ۲/۱ باشد تا جمعیت حفظ شود، تاکید کرد: شیوع پوکی استخوان به دنبال فقیر شدن استخوان ها، گسترش سرطان سینه که در استان های کشور بصورت یکسان است، برای سلامت زنان در دوران سالمندی خطرناک بوده و باید زنان از وضعیت سلامت خود آگاه شوند تا دوران سالم تری را در دوران پیری طی کنند.

وی با بیان اینکه خدمات و امکانات زیادی باید در جهت ارتقای سلامت سالمندان فراهم شود، گفت: بروز مشکلاتی از جمله کمبودهای تغذیه‌ای و به تبع آن وضعیت ضعف جسمانی و کاهش قوای بدنی طبیعی در سن سالمندی از دیگر مصایب و مسایلی است که زندگی سالمند را نشانه گرفته و تحت فشار قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این که تمام توان یک سالمند برای حمایت مالی و معنوی از خانواده و فرزندان به کار گرفته می‌شود ، افزود: این در حالی است که به طور معمول حمایت مالی و برخورداری مالی سالمندان به مراتب کمتر از دوره گذشته زندگی شان است پس باید با جدیت بیشتر به این مسله نگاه کرد .

فرهنگ‌سازی لازم در زمینه جایگاه سالمندان و توانمندی‌های آنان در جامعه ما صورت نگرفته گرچه در فرهنگ ایرانی و دینی بر جایگاه و احترام بزرگ‌تر بسیار تاکید شده است اما این آموزه‌ها باید به شکل عینی و عملی در جامعه ترویج شود تا بتوان علاوه بر تامین سلامت روح و روان سالمندان، آنان را در روند امور جمعی حفظ کرد و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داد.

بررسی‌های مطالعات دراین زمینه حاکی از این است که سالمندی در حال زنانه شدن و تعداد زنان سالمند خود سرپرست در حال افزایش است. به همین دلیل نیاز به سیاستگذاری‌های اجتماعی و فرهنگی و توجه به منابع در اختیار سالمندان بیشتر احساس می‌شود. سالمندی در حال زنانه شدن است. چرا که بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که امید به زندگی زنان به طور متوسط ۴.۵ سال بیشتر از مردان است و تعداد زنانی که در گروه سنی سالمند قرار دارند، به نسبت قابل توجهی بیشتر از مردان سالمند است. این الگوی سالمندی نشان می‌دهد که احتمال بیوه یا مجرد بودن زنان سالمند نسبت به مردان بیشتر است.

نظرات بینندگان