arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

توضیح سخنگوی قوه قضاییه درمورد پرونده «سارق بادام هندی»: حکمی که صادر شده از نظر قانونی ایراد ندارد / مجازاتی که در قانون برای سارق تعیین شده بر اساس میزان مالی که سرقت شده نیست / این شخص سابقه دار است؛ قبلا به جرم سرقت از منازل به ۳ سال حبس محکوم شده بود که هنوز محکومیت قبلی آن تمام نشده

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص حکم پرونده «سارق بادام هندی»، گفت: آنچه در مورد این حکم در فضای مجازی مطرح شد این بود که مجازات با توجه به میزان مال مسروقه تناسب ندارد که باید چند نکته را در این خصوص عرض کنم، نکته اول اینکه حکمی که صادر شده است از نظر قانونی ایراد ندارد هرچند ایرادات شکلی دارد. در بحث سرقت تعزیری مجازاتی که در قانون برای سارق تعیین شده است بر اساس میزان مالی که مورد سرقت قرار گرفته نیست. مجازاتی که در قانون برای سرقت تعزیری در نظر گرفته شده است برای نوع جرم یعنی سرقت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص حکم عجیب پرونده «سارق بادام هندی»، گفت: آنچه در مورد این حکم در فضای مجازی مطرح شد این بود که مجازات با توجه به میزان مال مسروقه تناسب ندارد که باید چند نکته را در این خصوص عرض کنم، نکته اول اینکه حکمی که صادر شده است از نظر قانونی ایراد ندارد هرچند ایرادات شکلی دارد! در بحث سرقت تعزیری مجازاتی که در قانون برای سارق تعیین شده است بر اساس میزان مالی که مورد سرقت قرار گرفته نیست. مجازاتی که در قانون برای سرقت تعزیری در نظر گرفته شده است برای نوع جرم یعنی سرقت است.

وی خاطرنشان کرد: قاضی زمان صدور حکم، مجازات را نسبت به شخصیت شخص بررسی می‌کند. اصل فردی کردن مجازات یعنی قاضی در زمان صدور حکم به شخصیت و اوضاع واحوال و ... موارد دیگر توجه می کند، لذا ممکن است دو نفر که در ارتکاب جرم دخیل بودند و مثلا دو نفر وارد خانه ای شوند یخچالی را سرقت کنند و با اینکه هر دو به یک نحو در جرم ارتکابی دخیل بودند ولی ممکن است قاضی برای یکی از متهمان جزای نقدی و مجازات حبس و برای دیگری یک مجازات دیگر تعیین کند.شاید در مورد این حکم در ظاهر اعلام شود که عادلا نه نیست زیرا دو نفر نقش واحدی در جرم داشتند ولی قاضی مجازاتی که تعیین کرده منطبق با قانون است.

خداییان گفت: قاضی نسبت به شخصیت شخص حکم را بر اساس اصل فردی کردن مجازات صادر کرده است، در این پرونده هرچند میزان مالی که به سرقت رفته است ناچیز است اما شخص سارق سابقه دارد است و قبلا به جرم سرقت از منازل به ۳ سال حبس محکوم شده بود که هنوز محکومیت قبلی آن تمام نشده با این حال وی جرم جدیدی را مرتکب شده است.

وی افزود: در مرحله دادسرا شکایاتی برای سرقت طلا و گوشی تلفن همراه نیز ایشان شده بود که در خصوص آن ها قرار منع تعقیب صادر شد؛ یعنی قاضی با توجه به سابقه و شخصیت فرد حکم را صادر کرده است گرچه در ظاهر شاید بگوییم حکم صادره تناسب ندارد ولی در واقع اینطور نیست و باید به آن پرونده مراجعه و قضاوت کنیم.

نظرات بینندگان