arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

شاخص کل بورس، امروز ۵ آبان ۱۴۰۰

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد، اما آهسته، با افزایش ۹۵۰۰ واحد همراه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرین روز کاری هفته روند آهسته، اما رو به رشد را در پیش گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با افزایش ۹۵۰۰ واحد به رقم یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۹۵۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با افت ۵۰ واحدی به رقم ۳۷۶ هزار و ۴۶۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۴.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۵۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۶۹۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.

ارزش معاملات امروز در فرابورس هم بیش از ۲۸۱۶ میلیارد تومان شد، با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۶۳۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز در بورس تهران شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۶۹ صدم درصد رشد کردند؛ این دو شاخص با معیار هموزن فقط یک صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۷۳ صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس یک درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس به اندازه ۲۷ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نماد‌های فولاد مبارکه، گل گهر، ملی مس ایران، پتروشیمی نوری، پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی شازند و چادرملو همگی بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند.

با نگاهی به معاملات فرابورس ایران امروز شاخص کل در فرابورس با رشد ۱۳۷ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۸۰۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از ۳۵۶ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۱.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۹۱۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، فرابورس ایران، صنعتی مینو و ذوب آهن اصفهان بیشترین اثر تقویتی را بر شاخص فرابورس را داشتند و نماد سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه بازار سرمایه محل ریسک و نوسان است، بنابراین عمده کارشناسان توصیه می‌کنند مردم برای حضور در بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند. در حال حاضر ۲۱۰ صندوق زیر مجموعه بورس حضور دارند که انواع صندوق‌ها با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و نیز شرکت‌های بازارگردانی وجود دارند که کسانی که سرمایه‌های خرد و اندک دارند و وقت کافی برای بررسی روند بازار ندارند، می‌توانند از طریق صندوق‌ها وارد شوند تا از ریسک و نوسان‌های شدید بازار در امان بمانند.

اما در عین حال این نکته هم قابل ذکر است که در دنیا در مقابل هر سهامی که در بورس وجود دارد حداقل سه صندوق وجود دارد که آن را حمایت می‌کنند، اما در کشور ما تعداد شرکت‌های حاضر در بورس به بیش از ۷۲۰ شرکت رسیده، اما تعداد صندوق‌ها فقط ۲۱۰ صندوق است، بنابراین مردم مجبورند مستقیم وارد خرید سهام شرکت‌ها شوند. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که مردم از طریق سهام عرضه اولیه و همچنین سهام هلدینگ‌های چند رشته‌ای وارد بورس شوند تا میزان ضرر آن‌ها در ریزش‌های بورس کاهش یابد.

همچنین با توجه به ریزش بازار از سال گذشته تاکنون اکثر سهام موجود در بازار ارزنده شده و به کف قیمت رسیده است، اما در عین حال باید با مشورت افراد خبره و امین سرمایه‌گذاری در بورس انجام شود.

نظرات بینندگان