arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

روزنامه چینی: در صورت جنگ، تنگه تایوان به گور سربازان آمریکایی تبدیل می‌شود

روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله امروز (چهارشنبه) نوشت، تنگه تایوان مانعی جدی برای نیروهای مسلح چین در صورت بروز درگیری نظامی بین پکن و تایپه نخواهد بود و آمریکا حتی در صورت بروز چنین نبردی به تایوان کمک نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله امروز (چهارشنبه) نوشت، تنگه تایوان مانعی جدی برای نیروهای مسلح چین در صورت بروز درگیری نظامی بین پکن و تایپه نخواهد بود و آمریکا حتی در صورت بروز چنین نبردی به تایوان کمک نخواهد کرد.

روزنامه گلوبال تایمز در سرمقاله خود آورده است، مقایسه توان نظامی بین چین و جزیره تایوان با ۱۸ سال پیش کاملا متفاوت است.

این سرمقاله همچنین تاکید می‌کند که چین به دنبال جنگ نیست بلکه می‌خواهد صلح را تضمین کرده و مساله جنگ، آخرین گزینه‌اش است.

گلوبال تایمز همچنین تاکید می‌کند که نیروهای مسلح تایوان نمی‌توانند حتی در مقابل یک ضربه دوام بیاورند و اگر جنگ صورت بگیرد، به طور حتم تایوان شکست می‌خورد و فرو می‌پاشد.

بر اساس این مقاله، ایالات متحده به احتمال زیاد برای تایوان نمی‌جنگد و سعی خواهد کرد چین را با ابزارهای دیگر مهار کند. این سرمقاله هشدار می‌دهد که اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد وارد درگیری مسلحانه فرضی شود، تنگه تایوان "به گور سربازان آمریکایی تبدیل خواهد شد".

بر اساس تحلیل صورت گرفته این روزنامه چینی، حتی اگر مقام‌های فعلی تایوان تمام نیروها و ابزارهای ممکن را برای دفاع از جزیره به کار گیرند، این امر همبستگی کلی پتانسیل‌های نظامی چین و تایوان را تغییر نخواهد داد.

تایوان تنها ۱۸۰ هزار سرباز فعال دارد که بسیاری از آنها سربازان تازه کار هستند و نمی‌توانند فشارهایی را که در ارتش وجود دارد، تحمل کنند.

روزنامه گلوبال تایمز در ادامه سرمقاله خود آورده است، حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان توهم به رسمیت شناختن جدایی تایوان را با اتکا بر گزینه‌های غربی و آمریکایی دارد و این تنها یک خیال بیشتر نیست. اگر مساله تایوان به گونه‌ای تشدید شود که فقط از طریق اقدام نظامی قابل حل باشد، تسلیم ناگهانی مقامات تایوان که جرات جنگ را ندارند، در حد انتظار همه است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط حکومت محلی خود اداره می‌شود، زمانی که نیروهای باقی مانده کومین تانگ به رهبری "چیانگ کای شک" در جنگ داخلی چین شکست خوردند و به این جزیره پناه بردند. تایوان پرچم و چندین نماد دیگر جمهوری چین را که قبل از تسلط کمونیست‌ها بر چین وجود داشت، حفظ کرده است. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌داند.

آمریکا در ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک تنش‌زایی را با تایوان داشت و در حالیکه مفهوم "چین واحد" را در قبال این جزیره به رسمیت شناخته اما همچنان با تایپه در ارتباط است و به تامین سلاح برای این جزیره می‌پردازد.

نظرات بینندگان