arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
عبدالرضا فرجی‌راد دیپلمات سابق در گفتگو با «انتخاب»:

طرح B اسرائیل همین اختلال ها و حملات سایبری به ایران است

اگر پس از مذاکرات امروز درباره مذاکرات وین، نکته خوشایندی مطرح نشود، ممکن است فشارهایشان بر ایران بیشتر شود؛ به ویژه اینکه دیروز از جانب اروپا و وزیر خارجه انگلیس، تهدید شدیم که این مهم در چند سال گذشته در نوع خود بی سابقه بود. همچنین بایدن هم دارد به اسکاتلند می‌رود که یک هماهنگی‌هایی در این رابطه بوجود بیاورد در نتیجه فشار‌ها دارد بیشتر می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: « آنچه در حمله سایبری روز گذشته اتفاق افتاد، شاید قدم اولیه‌ای بود برای تحت فشار قرار دادن ایران در آستانه مذاکرات است.»

عبدالرضا فرجی‌راد دیپلمات سابق ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است ارتباطی میان حمله سایبری روز گذشته و بحث مذاکرات احیای برجام، عنوان کرد: «بله احتمالش بسیار زیاد است. با توجه به اینکه هم سخنگوی وزارت خارجه امریکا در زمانی که این حمله سایبری رخ داد، از او در این باره سوال کردند، گفت من پاسخ این سوال را نمی‌دهم و هم کانال 11 و 12 تلویزیون اسرائیل دیروز به نوعی اعلام کرد که این حملات ادامه خواهد یافت و طبیعتا اقدامات بیشتری هم در این رابطه ممکن است صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «طبیعی است که وقتی آنان و به ویژه اسرائیل در چند هفته گذشته حملات لفظی خودشان را به ایران تشدید و تهدید‌های مختلفی را مطرح کردند، انتظار یک چنین اقدامات خرابکارانه‌ای وجود داشت. به زعم من می‌خواهند با این حرکات که احتمال دارد در آینده باز هم رخ دهد، ایران را تحت فشار بگذارند که پای میز مذاکره بنشیند. کما اینکه ما در گذشته مشابه چنین کارهایی را دیده‌ایم؛ گواهش هم در ماه‌های آخر جنگ ایران و عراق، کشور‌های متخاصم چنین حرکاتی با ایران انجام می‌دادند؛ از سرنگونی هواپیمای ایر‌باس یا حرکات دیگر گرفته تا اطلاعاتی که به عراقی‌ها در ارتباط با فاو دادند که منجر به قطعنامه 598 شد.»

فرجی‌راد بیان کرد: «با این تفاسیر وقتی بحث طرح B را مطرح کردند، مشخص بود که منظور‌شان جنگ مستقیم با ایران نیست چراکه وقتی می‌خواهید جنگ با کشوری مثل ایران را شروع کنید، باید یک آماده‌سازی وسیعی را از طریق دیپلماسی اول انجام دهید، یک ماه سفر‌های متعدد به کشور‌های متحد شروع شود، بعد نیروهای کشور‌های متحد بایکدیگر جمع شوند، و غیره. همچنین پیش از این هم می‌گفتند که همه گزینه‌ها روی میز است که منظورشان حمله نظامی بود اما الان هیچگونه صحبتی از این دست نمی‌شود و فقط چیزی به اسم طرح B مطرح می‌شود که به باور من همین آزار و اذیت و اختلال‌هایی است که دولت‌ها نتوانند کنترل کامل مسائل اقتصادی و حتی اجتماعی را بر عهده گیرند و در نهایت تسلیم خواسته‌های آنان شوند. بنابراین من تصور می‌کنم آنچه اتفاق افتاد، شاید قدم اولیه‌ای بود برای تحت فشار قرار دادن ایران بود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «آقای باقری که امروز در بروکسل است و مذاکراتی را شروع می‌کند. البته ایران درخواست کرده است که با طرف‌های دیگر مثل روس‌ها، چینی‌ها و.. مذاکرات را شروع کند که آنها نپذیرفتند و حتی همین مذاکرات با نماینده اتحادیه اروپا هم به نحوی مورد قبولشان نبوده و گفته‌اند که با مذاکرات وین بی ارتباط است. به گمان من طرف ایرانی می‌خواهد خواسته هایش را مطرح کند و بگوید که خواسته‌هایمان با دولت قبلی متفاوت است و قبل از اینکه پای مذاکره بنشینیم، این خواسته‌ها را به طرف امریکایی منتقل کنید تا امریکا هم نظراتش را اعلام کند. البته آنها برداشت و نگرانیشان این است که حرکاتی که ایران انجام می‌دهد، بیشتر وقت خریدن است برای غنی سازی بیشتر با سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر.»

طرح B اسرائیل همین اختلال ها و حملات سایبری به ایران است

فرجی‌راد در این رابطه افزود: «به نظر من اگر پس از مذاکرات امروز درباره مذاکرات وین، نکته خوشایندی مطرح نشود، ممکن است فشارهایشان بر ایران بیشتر شود؛ به ویژه اینکه دیروز از جانب اروپا و وزیر خارجه انگلیس، تهدید شدیم که این مهم در چند سال گذشته در نوع خود بی سابقه بود. همچنین بایدن هم دارد به اسکاتلند می‌رود که یک هماهنگی‌هایی در این رابطه بوجود بیاورد، در نتیجه فشار‌ها دارد بیشتر می‌شود.»

وی درباره اینکه حملات سایبری در ابتدا زیر‌ساخت‌های هسته‌ای ایران را هدف گرفته می‌شد اما اکنون به سمت مکان‌هایی مثل راه آهن، زندان اوین و سامانه سوخت‌گیری گرفته شده است، مطرح کرد: «همانطور که پیشتر اشاره کردم، تجربه این قبیل خرابکاری‌ها برای اینکه ایران را تحت فشار قرار دهند را قبلا داشته‌ایم. مثلا در ماه‌ها آخر جبهه‌های جنگ وقتی می‌خواستند ایران را متوقف کنند، بیشتر کمک‌های نظامی به عراق می‌کردند یا در فاو اطلاعات طرف ایرانی را به عراقی می‌دادند که باعث شد فاو دوباره توسط عراقی‌ها پس گرفته شود اما زمانی که دیدند مسئله حساس شده است و تصمیمشان را گرفته‌اند، وارد راه‌های غیر نظامی مثل سرنگونی هواپیمای ایرباس شدند. الان هم به همین شکل است و دارند وارد فاز‌های جدی‌تری می‌شوند و طبیعتا دیگر از مسائل هسته‌ای گذشته است.»

فرجی‌راد افزود: «سایت‌های هسته‌‌ای را بیشتر اسرائیلی‌ها تمرکز داشتند و صدمه زدند و احتمالا هم صهیونیست‌ها هم دنبال هستند که تحرکاتی داشته باشند اما اکنون در حال ورود به فاز‌های غیر‌هسته‌ای و زیربنایی هستند که احتمالش وجود دارد که در آینده از این خرابکاری‌ها انجام دهند.»

او در پایان تاکید کرد: «دنیای امروز، دنیای الکترونیک و سیستم‌های پیشرفته و در هم تنیده است. طبیعتا حمله همیشه آسان‌تر از دفاع است. همه کشور‌ها دارند این کار را می‌کنند اما روی ایران تمرکز شده و از سوی کشورهای غربی، اسرائیل و شاید حمله بعدی با همکاری کشور‌های عربی باشد.»

نظرات بینندگان