arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

تماس تلفنی پرتنش بلینکن با گانتز درباره شهرک‌سازی‌های اسرائیل / اکسیوس: واشنگتن به تل آویو کارت زرد داد

وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از سه مقام اسرائیلی گزارش داد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به تصمیم اسرائیل برای تصویب بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های اسرائیل نشین در کرانه باختری در یک تماس تلفنی پرتنش در روز سه‌شنبه با «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل اعتراض کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از سه مقام صهیونیست گزارش داد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به تصمیم رژیم صهیونیستی برای تصویب بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی در یک تماس تلفنی پرتنش در روز سه‌شنبه با «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل اعتراض کرد.

طبق این گزارش، این اولین بار است که ساخت‌وساز جدید در شهرک‌های صهیونیستی از زمان روی کار آمدن بایدن به تصویب رسیده و دولت وی به طور خصوصی بر رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد که ادامه ندهد. یک مقام ارشد اسرائیلی در اشاره به تماس بلینکن و گانتز گفت: آمریکا به ما کارت زرد داد.

به نوشته آکسیوس، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار بود که کمیته وزارت جنگ این رژیم پیش از سفر وی به واشنگتن در ماه اوت، واحدهای مسکونی جدید را تصویب کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و پس از آن بایدن شخصاً او را تحت فشار قرار داد تا در خصوص مسئله شهرک‌سازی خویشتن‌داری نشان دهد که باعث تاخیر دو ماهه در آن شد. اما هفته پیش، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کمیته مذکور برای تصویب واحدهای مسکونی حتی بیشتر از آنچه قبلاً برنامه‌ریزی شده بود تشکیل جلسه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، «مایکل راتنی» دیپلمات ارشد ایالات متحده در قدس اشغالی در تماسی با «شیمریت میر» مشاور سیاست خارجی بنت برای اعتراض به این اقدام تماس گرفت. به گفته مقامات اسرائیلی، فشار ایالات متحده در روز سه‌شنبه زمانی تشدید شد که بلینکن با گانتز تماس گرفت و به او گفت که تعداد واحدهای مسکونی و مکان آنها در اعماق کرانه باختری غیرقابل قبول است. بلینکن از گانتز خواست که موضع ایالات متحده در مورد شهرک‌سازی را در آینده بیشتر مورد توجه قرار دهد.

به نوشته آکسیوس، گانتز به بلینکن گفت که نگرانی‌های دولت بایدن را درک می‌کند و مدعی شد تا آنجا که می‌توانست تعداد طرح‌های ساخت‌وساز را برای تصویب کاهش داده است.

گانتز به رغم اقدامات ضد فلسطینی کابینه جدید اسرائیل در گفت‌وگو با بلینکن مدعی شد که با وجود اختلافات در خصوص شهرک‌سازی، هدف کابینه جدید تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و بهبود زندگی فلسطینی‌ها در کرانه باختری است.

طبق این گزارش، مقام‌های ارشد صهیونیستی گفتند که موضع ایالات متحده در خصوص شهرک‌سازی‌ها سخت‌تر از آن چیزی بود که آن‌ها انتظار داشتند، اما انتقادها عمدتاً از سوی وزارت امور خارجه آمریکا وارد می‌شود و کاخ سفید فعلاً علناً به این موضوع توجه نکرده است.

منابع عبری‌زبان بعدازظهر امروز (چهارشنبه) گزارش دادند که «شورای عالی برنامه‌ریزی و ساخت و‌ ساز» وابسته به «اداره مدنی» در اراضی اشغالی (از بازوهای اجرایی رژیم صهیونیستی) ساخت بیش از ۳۰۰۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری را تصویب کرده است.

خبرگزاری فلسطینی «شهاب» به نقل از شبکه عبری «کان» گزارش داد که به طور دقیق، ساخت ۳۱۴۴ واحد صهیونیست‌نشین جدید در کرانه باختری تأیید شده است.

پیش‌تر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این طرح را محکوم کرد. او دیشب گفت: «ما از طرح کابینه اسرائیل برای ساخت هزاران واحد مسکونی بسیار نگران هستیم و به شدت با این توسعه شهرکی که مطلقا با تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش تنش همخوانی ندارد، مخالفت می‌کنیم».

واشنگتن پیش‌تر نیز اظهاراتی در مخالفت با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی بیان کرده بود. با این حال، شهرک‌سازی‌ها همچنان ادامه دارد و آمریکا اقدامی تنبیهی علیه تل‌آویو اعمال نکرده است.

این در حالی است که منابع عبری‌زبان اخیرا نیز خبر دادند تل‌آویو قصد احداث واحد‌های صهیونیست‌نشین جدیدی را نیز در جولان اشغالی سوریه دارد.

نظرات بینندگان