arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

آملی لاریجانی: وضعیت تورم‌ نگران کننده است/ تصمیمات اقتصادی دولت کارشناسانه باشد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس علی‌القاعده باید با بررسی‌های دقیق کارشناسانه و ملاحظات مختلف اجتماعی و سیاسی همراه بوده و از اتقان لازم برخوردار باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه پنجم آبان ماه 1400 در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک میلاد مسعود پیامبر اعظم، حضرت محمد(ص) و میلاد فرخنده امام جعفر صادق(ع) اظهارکرد: از خداوند متعال می خواهیم که قلوب همه ما را به انوار معرفت و محبت اهل بیت علیهم السلام، هر روز بیش از پیش منور فرماید.

وی در ابتدای جلسه امروز با ذکر آیه دهم و یازدهم سوره طلاق که میفرماید: فَاتَّقُوا اللَّهَ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ الَّذِینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا و در آیه بعد که فرموده اند: رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ. با اشاره به وجود احتمالاتی که در معنی ذکر و رسول در این آیه شریفه وجود دارد ، افزودند : از ظاهر آیه این طور برداشت می شود که «رسول» بدل از «ذکر» است. مقصود از رسول هم پیامبر اکرم (ص) است. احتمال هم داده اند که مقصود جبرائیل باشد. در روایات معصومین (ع) خیلی صریح استدلال فرمودند مبنی بر اینکه یکی از نام های پیامبر اکرم (ص) «ذکر» است و به همین آیه تمسک کرده اند که قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَات و از آن بالاتر اهل بیت فرمودند که پیامبر اکرم (ص) «ذکر» است و ما " اهل الذکر"

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مفهوم اهل الذکر اشاره کرد و گفت: اهل الذکر در آیات دیگر ممکن است بر حسب ظاهر آیه، بر علمای یهود و نصارا حمل شود لیکن ائمه(ع) فرموده اند: اهل الذکر ما هستیم. این تفسیر از ائمه هداة مهدیّین از جمله از امام باقر و امام جعفر صادق و امام رضا و قبل از همه امیر المومنین علی علیهم السلام نقل شده است. امام رضا(ع) با استدلال به همین آیه، ادعای حمل اهل الذکر بر علمای یهود و نصارا را رد می فرمایند. در مفهوم این آیه باید تامل کرد. ذکر به چه معنی است. ذکر لفظی و ذکر معنایی یک مطلبی است. اما واضح است که پیامبر (ص) ذکر به این معانی نیست.

وی افرود: در برخی زیارات جامعه، به ائمه اطهار خطاب شده : السَّلامُ عَلَی مَساکِنِ ذِکْرِ اللّهِ. یعنی امام مسکن ذکر الله است. ذکر لفظی که مسکن نمی خواهد. ذکر معانی هم همینطور است. اگر مقصود معانی این اذکار است چه خصوصیتی دارد که امام مسکن ذکر الله باشد معانی اذکار در قلوب همه قابل نقش بستن است به نظر می آید که "ذکر" مراتبی دارد که لااقل برخی مراتب آن از سنخ لفظ و معنی نیست. قلب امامان (ع) مسکن آن ذکر است و همان ذکر هم با رسول(ص) متحد است. أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا رَسُولًا. باید در این موضوع تامل کرد. به نظر می آید حقیقت ذکر حقیقت بسیار عظیمی است که تنزل از ناحیه حق تعالی پیدا می کند و با حقیقت پیامبر و ائمه اطهار متحد می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گرانی های اخیر و وضعیت معیشت مردم گفت: امروز وضعیت تورم در کشور و فشاری که بر قشرهای ضعیف جامعه می آید واقعا نگران کننده است. گرانی های سرسام آور، بسیاری از مواد غذایی عموم مردم را از سر سفره ها جمع کرده است. اینکه عده ای برایشان مقدور نیست گوشت تهیه کنند و حتی میوه و سایر اقلام نیز از سفره آنها جمع شده است، بسیار دردناک است و باید برای آن فکر عاجلی کرد.

 آملی لاریجانی با اشاره به تنگناهای اقتصادی امروز جامعه، خاطرنشان کرد، تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس علی القاعده باید با بررسی های دقیق کارشناسانه و ملاحظات مختلف اجتماعی و سیاسی همراه بوده و از اتقان لازم برخوردار باشد تا گشایش در مشکلات کشور ایجاد نماید .

وی تاکید کرد: ما امیدواریم تلاش‌های دولت محترم و نیز همراهی قوای دیگر در این زمینه به نتایج مطلوب و رضایت‌بخش منجر شود و به آسایش بیشتر مردم و خصوصاً قشرهای محروم بیانجامد

نظرات بینندگان