arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

پرایس: هنوز فرصت بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام وجود دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت، واشنگتن همچنان معتقد است که امکان حصول فوری و اجرای یک تفاهم نامه برای بازگشت دوجانبه به برجام وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت، واشنگتن همچنان معتقد است که امکان حصول فوری و اجرای یک تفاهم نامه برای بازگشت دوجانبه به برجام وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر مقامات ایرانی مبنی بر آغاز مذاکرات وین در ماه نوامبر (ماه آینده میلادی) گفت که واشنگتن آماده بازگشت به وین برای برگزاری دور هفتم مذاکرات برجامی است.

پرایس در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا بر این باور است که هنوز امکان حصول یک تفاهم نامه فوری و اجرای آن برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود دارد، چراکه از زمان توقف مذاکرات قبلی در ماه ژوئن تنها تعداد کمی از موضوعات حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: ما همچنین به صراحت گفته‌ایم که پنجره دیپلماسی در حالی که ایران به برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد تا ابد باز باقی نخواهد ماند. بنابراین امیدواریم که آنها هرچه فوری و با حسن نیت برای مذاکره به وین بازگردند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز گذشته نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «بسته شدن پنجره دیپلماسی» که از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود به چه معناست؟ گفت: اظهارات ما دراین زمینه بسیار واضح بوده است،‌ ما گفته‌ایم که همچنان بر این باوریم پنجره دیپلماسی باز است اما این پنجره به طور نامحدود باز نخواهد ماند، چون ایران، از آن‌جا که از عمل به تعهداتش در برجام[توافق هسته‌ای] فاصله گرفته است، به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد و در نهایت مزایایی که در شکل اصلی توافق در سال ۲۰۱۵ وجود داشت و در سال ۲۰۱۶ اجرایی شدند به واسطه توسعه‌هایی که ایران در برنامه‌ هسته‌ای‌اش خواهد داشت، منتفی می‌شوند.

پرایس ادامه داد: بنابراین، به این خاطر است که ما بر این باوریم مذاکرات، هرچند غیرمستقیم باید در اسرع وقت در وین از سرگرفته شوند. این تنها موضع آمریکا نیست. موضع کل گروه ١+٥ است. ما این موضع را به طور علنی شنیده‌ایم و همچنین به طور محرمانه از همکاران روسی و همکارانمان از  چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا شنیده‌ایم. پس ما همچنان معتقدیم که بازگشت به وین در اسرع وقت، بهترین فرصت را برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام فراهم می‌کند که از نظر ما هنوز امکان پذیر است.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به بروکسل سفر کرده است در مقر اتحادیه اروپا با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه دیدار و در خصوص لغو موثر تحریم‌ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار موانع اصلی مذاکرات پیش رو را مرور و توافق کردند که مذاکرات برجامی را در ماه نوامبر شروع کنند.

باقری همچنین در این ملاقات ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم‌پوشی ایران توصیف کرد.

نظرات بینندگان