arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

بایدن به تایوان قول دفاع در مقابل چین داد! / پکن: صلح به نفع همه است

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست آسه‌آن با بیان اینکه ایالات متحده در کنار کشورهای جنوب‌شرق آسیا در "دفاع از دریاها و دموکراسی" ایستاده است، اقدامات چین در قبال تایوان را "زورگویانه" و تهدیدی برای صلح و ثبات دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست آسه‌آن با بیان اینکه ایالات متحده در کنار کشورهای جنوب‌شرق آسیا در "دفاع از دریاها و دموکراسی" ایستاده است، اقدامات چین در قبال تایوان را "زورگویانه" و تهدیدی برای صلح و ثبات دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست مجازی "شرق آسیا" که لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین هم در آن شرکت داشت، گفت واشنگتن مذاکراتی درباره توسعه یک چارچوب اقتصادی منطقه‌ای را با شرکایی در هند – اقیانوسیه آغاز خواهد کرد، امری که منتقدان می‌گویند در استراتژی منطقه‌ای او نیست.  

جو بایدن بار دیگر تکرار کرد تعهد ایالات متحده به تایوان "سرسخت و استوار" است. او گفت: ما به شدت نگران اقدامات زورگویانه چین هستیم. این‌ها صلح و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

در همین حال، نخست‌وزیر چین در این نشست که با مشارکت ۱۰ رهبر مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) با شرکای منطقه‌ای بود، گفت حفظ صلح‌، ثبات، آزادی‌ کشتی‌رانی و پرواز بر فراز دریای چین جنوبی به نفع همگان است. او تاکید کرد: دریای چین جنوبی خانه مشترک ماست.

در ادامه، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار سایر رهبران جنوب‌شرق آسیا حاکمان نظامی میانمار را محکوم کرد. او گفت: در میانمار ما باید به این تراژدی که با کودتای ارتش رخ داد و به شدت ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، رسیدگی کنیم. زندانیان سیاسی باید آزاد شده و بازگشت به دموکراسی صورت بگیرد.

نشست‌های سه روزه آسه‌آن از سه‌شنبه بدون مشارکت نماینده میانمار آغاز شد. پیش از آن، ژنرال ارشد ارتش میانمار از این نشست کنار گذاشته شد چون پیشنهادات صلح را نادیده می‌گرفت.

بایدن همچنین درباره نقض "حقوق بشر در سین‌کیانگ و تبت و حقوق مردم هنگ‌کنگ" زبان به اعتراض گشود. با این حال چین هرگونه سوءرفتار در مناطق سین‌کیانگ و تبت و همچنین هنگ‌کنگ را تکذیب می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت، واشنگتن رایزنی‌ها با شرکا در هند – اقیانوسیه را به منظور توسعه یک چارچوب اقتصادی منطقه‌ای آغاز خواهد کرد. طبق بیانیه کاخ سفید، این چارچوب "اهداف مشترک ما را پیرامون تسهیل تجارت و همچنین استانداردهای کربن‌زدایی و انرژی پاک تعریف می‌کند."

در همین حال روز چهارشنبه استرالیا و آسه‌آن برای ایجاد یک شراکت استراتژیک جامع توافق کردند؛ اقدامی که حاکی از جاه‌طلبی کانبرا برای ایفای نقشی پررنگ‌تر در این منطقه است. نخست‌وزیر استرالیا گفت این پیمان به تقویت مناسبات دیپلماتیک و امنیتی منجر می‌شود.

نظرات بینندگان