arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

برای پخت‌وپز از چه نوع قابلمه‌ای استفاده کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای پخت‌وپز از چه نوع قابلمه‌ای استفاده کنیم؟

در بازار انواع مختلفی از سرویس قابلمه وجود دارد که ممکن است شما را در انتخاب دچار مشکل کند. در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام از انواع قابلمه در هنگام خرید، می‌تواند به شما کمک کند که بهترین انتخاب را داشته باشید.

بنابراین اگر قصد خرید قابلمه دارید و انواع مختلف آن باعث سردرگمی شما شده، این مطلب را تا انتها دنبال کنید؛ چون قرار است مزایا و معایب انواع قابلمه را بررسی کنیم و دید بازتری به شما دهیم.

سرویس قابلمه استیل

قابلمه‌های استیل که معمولا از ترکیب نیکل و کروم ساخته می‌شوند، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار مقاوم هستند و دوام خوبی دارند. قابلمه‌هایی که از این جنس تولید می‌شوند، به سختی غر می‌شوند و خط و خش برمیدارند. ضد زنگ بودن آن‌ها باعث می‌شود که ترکیبات ناسالم و اسیدی قابلمه به راحتی جدا نشده و با غذا مخلوط نشود. شست‌وشوی دستی سرویس قابلمه استیل باعث می‌شود که ماندگاری بیشتری داشته باشند.

اگر قصد خرید سرویس قابلمه استیل را دارید، باید به این نکته توجه کنید که استیل رسانندگی گرمایی ضعیفی دارد و این موضوع باعث می‌شود که به خوبی نتوان در آن غذا پخت. برای رفع این مشکل معمولا در بین لایه‌های استیل، لایه‌ای آلومینیوم یا مس قرار می‌دهند که همین امر باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شود. در این سرویس قابلمه معمولا غذاهای آبکی و غیرپلویی درست می‌کنند.

سرویس قابلمه چدن

قابلمه‌های چدن به دو دسته تقسیم می‌شوند. سرویس قابلمه چدن لعاب‌دار و سرویس قابلمه چدن بدون لعاب. حضور چدن در این قابلمه‌ها باعث می‌شود که دیرتر به دمای مطلوب برسند اما در عوض مدت زمان بیشتری گرما را حفظ می‌کنند.

قابلمه‌های چدنی معمولا دارای دوام بالاتری بوده و انواع لعاب‌دار آن، مقاومت بیشتری هم دارند. نگهداری از قابلمه‌های چدنی لعاب‌دار به مراتب راحت‌تر است و این ویژگی باعث می‌شود که قابلمه به راحتی دچار زنگ نشود. قابلمه‌های چدنی لعاب‌دار به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، گرانتر از بدون لعاب آن‌ها هستند. انواع بدون لعاب قابلمه‌های چدنی را می‌توان با روغن‌کاری به ظروف نچسب و ضدزنگ تبدیل کرد.

سرویس قابلمه تفلون

سرویس قابلمه تفلون شباهت بیشتری با قابلمه استیل دارد. تفاوتی که این دو نوع سرویس دارند، این است که قابلمه‌های تفلون از ترکیباتی مثل سرامیک ساخته می‌شوند که دارای خاصیت نچسب بودن هستند.

سرویس ظروف نچسب برای آشپزی با روغن کم بسیار مناسب‌اند. برخی از سازندگان این قابلمه‌ها ادعا می‌کنند که این ظروف حتی بدون قطره‌ای روغن هم قابل‌استفاده‌اند. اما برای افزایش طول عمر ظروف نچسب بهتر است که حداقل با اندکی روغن چرب شوند. این قابلمه‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و نباید در هنگام شستن از سطوح زبر مثل سیم ظرفشویی استفاده کنید.

نکته‌ای که باید درمورد این قابلمه‌ها به خاطر داشته باشید، پوسته پوسته شدن و خط و خش برداشتن سطوح داخلی آن است که در صورت استفاده از اجسام فلزی رخ می‌دهد. هر زمان که خط و خش روی سطح داخلی ظروف خود مشاهده کردید، فورا آن‌ها را کنار بگذارید. آشپزی با دمای زیاد هم می‌تواند به این ظروف آسیب برساند و گازهای سمی تولید کند.

سرویس قابلمه مسی

ظروف مسی رسانندگی گرمایی فوق‌العاده‌ای دارند. نسبت به تغییرات دما سریع واکنش نشان می‌دهند و همین موضوع باعث می‌‌شود که گرما به صورت یکنواخت توزیع شود و غذا بهتر پخته شود. ظروف مسی درصورت نگهداری مناسب دوام خوبی خواهند داشت. زیبایی این ظروف هم یکی از مزیت‌های دیگری است که برای آن درنظر می‌گیرند.

در عوض مس فلزی گران قیمت است و برای استفاده از آن باید هزینۀ بیشتری بپردازید. بعد از مدتی هم نیاز به پولیش‌کاری دارند؛ چون استفاده دائم از آن‌ها ممکن است رنگشان را تیره کند. مس جزو فلزات واکنش‌پذیر است و روی طعم و رنگ غذا تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ظروف پخت‌وپز مسی را با لایه‌ای قلع یا استیل ضدزنگ روکش می‌کنند تا مواد غذایی به‌طور مستقیم در تماس با مس نباشند. منتها روکش قلع به ‌مرور از بین می‌رود. بنابراین ظروف مسی باید هر چند وقت یک بار مجددا قلع‌اندود شوند. این درحالی است که روکش استیل دوام بیشتری دارد. اما قیمت را هم بالا می‌برد. البته استیل اندکی از رسانندگی گرمایی مس می‌کاهد.

سرویس قابلمه سرامیک

ظروف سرامیکی از لحاظ ظاهری زیبا هستند اما زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند؛ به همین خاطر برای آرام‌پز کردن غذاها مناسب‌تر هستند. مزیت سرامیک این است که با مواد غذایی اسیدی یا قلیایی واکنش نمی‌دهند؛ اما در عوض بسیار شکننده هستند، قیمت بالایی دارند و اگر با پوشش‌های شیمیایی لعاب داده شده باشد، برای سلامتی می‌تواند مضر باشد.

سرویس قابلمه آلومینیوم

آلومینیوم فلزی نرم و به شدت واکنش‌پذیر است. این ویژگی‌ها باعث شده تا برای استفاده در سرویس قابلمه روی آن پوششی از جنس تفلون یا استیل قرار می‌دهند. ظرف‌های آلومینومی را معمولا با نام روحی می‌شناسند. آلومینیوم رسانندگی گرمایی فوق‌العاده بالایی دارد؛ اما باز هم مس در رسانندگی گرمایی از آلومینیوم سرتر است. آلومینیوم جنس نسبتا سبکی برای ساخت ظروف پخت‌وپز و جنس قابلمه است. ظروف پخت‌وپز، البته به‌شرط داشتن دسته نسوز آلومینیومی، درون فر هم قابل‌استفاده‌اند.

سرویس قابلمه گرانیت

برخلاف تصورات عموم مردم سرویس طروف گرانیتی ارتباطی با سنگ گرانیت ندارند. در واقع بدنۀ این ظروف فلزی هستند و لعابی که به عنوان روکش استفاده می‌شود، ویژگی‌های ظاهری مشابهی با سنگ گرانیت دارد. ظروف گرانیتی به راحتی تمیز می‌شوند و از سرویس‌های چدنی سبک‌تر هستند. سرویس قابلمه گرانیت هم به مراقبت نیاز دارند تا لعابشان ساییده نشود. ویژگی نچسب بودن که به این ظروف نسبت می‌دهند، عملکرد قابل قبولی ندارد و مواد روی آن می‌چسبند.

کلام آخر

در هنگام خرید سرویس قابلمه، علاوه بر ویژگی‌هایی که هر کدام از آن‌ها دارند، باید عوامل دیگری مثل کیفیت ساخت و قیمت مناسب را هم درنظر بگیرید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. معمولا برای خرید قابلمه به صورت حضوری اقدام می‌کنند؛ اما خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مثل سایت شرکت سام ست با داشتن تنوع محصولات خود می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان شما شود و همچنین لوازم خود را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

برای پخت‌وپز از چه نوع قابلمه‌ای استفاده کنیم؟

 

نظرات بینندگان