arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰

کرونا ۲۸ میلیون سال زندگی را قربانی کرد

.محققان آکسفورد با بررسی مرگ و میر و سن وقوع مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا به عددی قابل توجه درباره این ویروس در ۳۱ کشور رسیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان آکسفورد با بررسی مرگ و میر و سن وقوع مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا به عددی قابل توجه درباره این ویروس در ۳۱ کشور رسیدند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از گاردین، بر اساس بزرگترین نظرسنجی انجام شده برای ارزیابی مقیاس تأثیر این بیماری همه گیر، کرونا، باعث از دست دادن ۲۸ میلیون سال زندگی شده است.

این تلفات عظیم در تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد فاش شد که سال‌های از دست رفته زندگی (YLL) را در ۳۷ کشور محاسبه کرد. این مطالعه تعداد مرگ و میر‌ها و سن وقوع آن‌ها را اندازه گیری کرد و آن را به دقیق‌ترین ارزیابی تاکنون از تأثیر کووید-۱۹ تبدیل کرد.

در کنار کاهش قابل توجه امید به زندگی در اکثر کشورها، تعداد سال‌های از دست رفته به دلیل مرگ‌های زودرس نیز افزایش یافت. محققان گفتند که تعداد واقعی این افراد احتمالاً حتی بیشتر هم می‌شود، زیرا به دلیل کمبود داده، اکثر کشور‌های آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را در این مطالعه لحاظ نکرده‌اند.
دکتر نذرالاسلام، از دپارتمان سلامت جمعیت نافیلد آکسفورد، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت که او و تیمش از یافته‌هایی که در مجله پزشکی BMJ منتشر شد، شوکه شده‌اند.

اسلام که خویشاوندان و همکاران خود را به دلیل کرونا از دست داده است، گفت: "ما مجبور شدیم در یک نقطه توقف کنیم تا همه چیز را مرور کنیم. " علیرغم داشتن تجربه شخصی از تأثیر این بیماری، اسلام هنوز از ارقام غافلگیر شده بود. او گفت: "هیچ چیز به اندازه همه گیری کرونا در زندگی من را شوکه نکرده است. "

کرونا ۲۸ میلیون سال زندگی را قربانی کرد

محققان می‌گویند درک تأثیر کامل کرونا، بدترین بحران بهداشت عمومی در یک قرن، نه تنها به شمارش مرگ و میر‌های بیش از حد نیاز دارد، بلکه به تجزیه و تحلیل میزان مرگ و میر‌های زودرس نیز نیاز دارد. با استفاده از معیار YLL، یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری اسلام از آکسفورد، تغییرات امید به زندگی و سال‌های مازاد زندگی از دست رفته به دلایل مختلف را در سال ۲۰۲۰ تخمین زدند.

آن‌ها امید به زندگی مشاهده شده و سال‌های زندگی از دست رفته در سال ۲۰۲۰ را با آنچه که بر اساس روند‌های تاریخی در سال ۱۹-۲۰۰۵ در ۳۷ کشور با درآمد متوسط ​​و بالا قابل انتظار بود، مقایسه کردند.

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹، امید به زندگی در مردان و زنان در همه کشور‌های مورد مطالعه افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، کاهش امید به زندگی در مردان و زنان در همه کشور‌ها به جز نیوزلند، تایوان و نروژ، که در آن‌ها افزایش امید به زندگی وجود داشت، و دانمارک، ایسلند و کره جنوبی، که هیچ مدرکی دال بر تغییر در این کشور‌ها وجود نداشت، کاهش یافت. امید به زندگی پیدا شد.

بیشترین کاهش امید به زندگی در سال‌های اخیر در روسیه (۲.۳۳- در مردان و ۲.۱۴- در زنان)، ایالات متحده (۲.۲۷- در مردان و ۱.۶۱- در زنان) و بلغارستان (-۱.۹۶ در مردان و ۱.۳۷- در زنان) بوده است.

در سال ۲۰۲۰، سال‌های از دست رفته زندگی در همه کشور‌ها بالاتر از حد انتظار بود، به جز تایوان و نیوزلند، که در آن‌ها کاهش سال‌های از دست رفته زندگی وجود داشت، و ایسلند، کره جنوبی، دانمارک و نروژ که هیچ مدرکی دال بر تغییر وجود نداشت.

کرونا ۲۸ میلیون سال زندگی را قربانی کرد

در حوزه سال‌های از دست رفته زندگی در ۳۱ کشور باقیمانده، بیش از ۲۲۲ میلیون سال زندگی در سال ۲۰۲۰ از دست رفته است که ۲۸.۱ میلیون بیشتر از حد انتظار است (۱۷.۳ میلیون در مردان و ۱۰.۸ میلیون در زنان).

بالاترین سال‌های مازاد از دست رفته زندگی در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در روسیه (۷۰۲۰ در مردان و ۴۷۶۰ در زنان)، بلغارستان (۷۲۶۰ در مردان و ۳۷۳۰ در زنان) و لیتوانی (۵۴۳۰ در مردان و ۲۶۴۰ در زنان) بوده است. در انگلستان و ولز در مردان ۲۱۴۰ و در زنان ۱۲۱۰ بود در حالی که در اسکاتلند در مردان ۲۵۴۰ و در زنان ۹۲۵ بود

نظرات بینندگان