arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

انجمن ملی خرما: صادرات نخل هنوز ادامه دارد/ کویت و قطر خریداران نخل‌های ایران / وزارت کشاورزی به موضوع ورود کند

رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: متاسفانه باید این خبر را تایید ‌کنم صادرات نخل از ایران به‌ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه بوشهر، صورت گرفته است و هنوز هم ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: متاسفانه باید این خبر را تایید ‌کنم صادرات نخل از ایران به‌ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه بوشهر، صورت گرفته است و هنوز هم ادامه دارد.

محسن رشید فرخی، درپاسخ به این پرسش که در فضای مجازی ویدئویی منتشر شده است که نخل‌های خرما بعد از کندن از ریشه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کنند، گفت: متاسفانه باید این خبر را تایید ‌کنم صادرات نخل از ایران به‌ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه بوشهر، صورت گرفته است و هنوز هم ادامه دارد.

وی بابیان اینکه در سطح وسیع صادرات نخل صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: صادرات نخل با وجود محدودیت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی اعمال کرده است اجرا می‌شود. باید جلوی این مسئله تا تبدیل به یک شغل نشده است گرفته شود.

رشیدفرخی ادامه داد: به این نکته توجه کنیم که درخت نخل توانایی سازگاری با رطوبت کم و کم‌آبی را دارد. پس این اظهارات که این درختان خشک و غیرمثمر هستند از اساس درست نیست اگر چنین است چرا این درختان از ریشه کنده می‌شوند؟ حتی اگر بپذیریم این درخت‌ها غیرمثمر هستند کندن و جابه جا کردن آن نباید صورت بگیرد چراکه باعث تخریب محیط زیست می‌شود از این‌رو لازم است که این مسئله را قاچاق تلقی شود و با کسانی که اقدام به چنین کاری می‌کنند به شدت مقابله کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش کسانی‌که دست به چنین کاری می‌زند مدعی هستند که توان آبیاری باغات خود را ندارند از این‌رو نخل‌های خود را می‌فروشند آیا این ادعا صحیح است؟ بیان کرد: نمی‌توان منکر خشکسالی کشور و کم‌آبی شهرهای جنوبی شویم اما فراموش نکنیم که باغات نخل‌ جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند و نباید به هر بهانه‌ای اجازه خروج آنها داده شود. باز هم تکرار می‌کنم اگر این مسئله به عنوان شغل تلقی شود مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد که در سال‌های بعد نتایج آن را مشاهده خواهیم کرد.

رشید فرخی با اشاره به وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در سامان دادن به این مسئله، گفت: اگر کندن نخل از ریشه و صادرات نخل‌ها با این ادعا که شوری آب در این منطقه بالا رفته است صورت می‌گیرد این وظیفه وزارتخانه است که به میدان بیایید و برای رفع این مشکل اقدام کند.

وی تصریح کرد: این زنگ خطر باید جدی گرفته شود چرا که ممکن است در آینده بهترین درخت‌های ما فروخته شوند.

رییس انجمن ملی خرما در پاسخ به این پرسش که هر نخل 15 میلیون ریال خرید و فروش می‌شود آیا این قیمت واقعی است؟ بیان کرد: من از قیمت فروش اطلاعی ندارم اما نباید سرمایه‌های کشور به‌دلیل عدم مدیریت صحیح به حراج گذاشته شود و به هدر برود هر قیمتی برای آن در نظر گرفته شود قابل بحث و گفت‌وگو نیست.

به گفته وی، کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و قطر خریدار این نخل‌ها هستند و با جدیت باید مانع تردد لنج‌هایی که این محموله‌ها را حمل می‌کنند شویم.

نظرات بینندگان