arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

رییس سازمان انتقال خون: شاخص اهدای خون ایران در حد کشورهای پیشرفته است

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه شاخص اهدای این فرآورده حیاتی کشورمان در سطح کشورهای پیشرفته جهانی و سالم ترین آن هم مربوط به ایرانیان است، گفت: ۶ تا هفت میلیون واحد فرآورده خونی سالانه مصرف می‌شود .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه شاخص اهدای این فرآورده حیاتی کشورمان در سطح کشورهای پیشرفته جهانی و سالم ترین آن هم مربوط به ایرانیان است، گفت: ۶ تا هفت میلیون واحد فرآورده خونی سالانه مصرف می‌شود .

پیمان عشقی روز پنجشنبه در آیین افتتاح انبار پدافند غیرعامل انتقال خون کشور مستقر در شهر اردکان در شمال استان یزد افزود: تمامی رشته‌های پزشکی به فرآورده‌های خونی وابسته است.

وی با بیان اینکه انتقال خون تنها سازمانی حیاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می‌رود، اضافه کرد: با این وجود حتی یک واحد درس انتقال خون در دوره های آموزش عالی کشور ارایه نمی‌شود و این نشان از مظلومیت انتقال خون دارد.

رییس سازمان انتقال خون تصریح کرد: ۲ سال گذشته از زمان شیوع کرونا، ریالی از اعتبار مقابله با کرونا به سازمان انتقال خون اختصاص نیافت و اوایل شیوع این ویروس، ماسک را خود تهیه می‌کردیم.

رییس سازمان: شاخص اهدای خون ایران در حد کشورهای پیشرفته است

عشقی با اظهار اینکه انتقال خون با مراکز درمانی و بیمارستانی متفاوت است، اظهار کرد: به رغم همه مشکل، این نهاد موفق شد اعتماد مردم را جلب کند .

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه برخی‌ها برای کسب منافع کوتاه مدت، اعتماد مردم به سازمان را هدف قرار می‌دهند که این اقدام نوعی خیانت محسوب می‌شود، تاکید کرد: شاخص‌های اهدای خون در منطقه بالا و ایران در قاره آسیا جزو بهترین‌ کشورهاست.

وی شمار کارکنان انتقال خون را چهار هزار و ۵۰۰ نفر ذکر کرد که به گفته وی ایران تنها کشور مسلمان عضو شبکه جهانی خون‌های نادر است.

عشقی با اشاره به شبکه خون رسانی کشور ، اظهارکرد: انتقال خون باید بازوی فرهنگی و اجتماعی قوی داشته باشد و در حال حاضر در بانک خون ۵۰ هزار نمونه وجود دارد که چندان مناسب نیست.

وی تقویت سامانه‌های سیار اهدای خون را الزامی دانست و گفت: باید به سراغ مردم رفت و با حضور در روستاها و مناطق مختلف استان ها ، مردم را تشویق کرد که بخشی از خون خود را برای سلامت و نجات دیگران اهدا کنند.

عشقی با عنوان اینکه صنعت پلاسما در کشور راهبردی و حکم طلا را دارد، اضافه کرد: ما می‌توانیم برخی داروها را از پلاسما تهیه کنیم از این رو برای ایجاد پالایشگاه پلاسما باید فکری شود.

در مراسمی که با حضور محمد رضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون برگزار شد؛ انبار مجهز راهبردی کیسه و لوازم سازمان انتقال خون ایران در این شهر افتتاح شد.

این پروژه با هدف ذخیره‌سازی کیسه و لوازم انتقال خون به منظور تأمین نیاز کشور با هزینه‌ای افزون بر ۱۵ میلیارد ریال در اردکان تکمیل و تجهیز شد.

انبار پدافند غیرعامل انتقال خون کشور مستقر در اردکان در زمینی به وسعت ۵۴۰ مترمربع برای پشتیبانی استان های شرقی و جنوب شرق کشور و با توجه به موقعیت این انبار که درمسیر ترانزیت جنوب به شمال کشور قرار دارد به عنوان پشتیبان در مواقع بحران هم مورد استفاده قرار می گیرد.
ظرفیت این انبار حدود ۴۰۰ پالت و در مجموع حدود ۵۰۰ هزار کیسه خون است.

شهرستان ۱۲۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.

نظرات بینندگان