arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰

سنگ های مناسب برای دیوار کدامند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سنگ های مناسب برای دیوار کدامند؟

دیوار داخل یا خارج هر سازه تنها نقش پوشش دهی به ساختمان را بازی نمی کند، بلکه نمایانگر هویت و شخصیت یک ساختمان است. نخستین چیزی که یک ساختمان را در چشم دیگران زیبا یا نازیبا جلوه می دهد، دیوار خارجی آن است. همچنین بهره بردن به جا از سنگ دیوار مناسب در دکوراسیون داخلی یا خارجی یک سازه نقش چشمگیری در لوکس و زیبا، یا حتی سنتی جلوه دادن آن دارد. سنگ دیوار هر سازه نخستین عاملی است که سبک طراحی یک ساختمان را نمودار می سازد.

با کیااستون همراه باشید.

سنگ دیوار چیست؟

همان طور که مشخص است سنگ دیوار سنگی است که دیوار یک ساختمان را پوشش می دهد. اما این پوشش دهی می تواند مربوط به دیوار داخلی سازه یا دیوار خارجی آن باشد. پس با دو نوع سنگ دیوار روبه رو هستیم که یکی سنگ دیوار مناسب فضای داخلی ساختمان و دیگری سنگ دیوار فضای خارجی ساختمان است. هریک از این دو باید دارای ویژگی هایی باشند که در ادامه به آنها می پردازیم.

انواع سنگ های دیوار:

سنگ دیوار را می توانیم از نظر محل تولید دسته بندی کنیم:

سنگ تراورتن عباس آباد:

تراورتن عباس آباد به رنگ سفید استخوانی و بسیار زیبا است. کاربرد این سنگ در نمای داخلی و خارجی هر ساختمانی جلوه ای بی نظیر به آن می بخشد. اگر دوست دارید نمای ساختمان شما روشن، سفید و جذاب باشد سنگ دیوار عباس آباد یکی از بهترین انتخاب ها برای شما است.

از ویژگی های تراورتن عباس آباد می توان به مقاومت آن در برابر باران های اسیدی اشاره کرد. بدین ترتیب می توان این سنگ را در نمای ساختمان ها و در شهرهایی که هوای آلوده دارند، استفاده کرد. چسبندگی تراورتن عباس آباد به کارگیری آن را در نمای سازه ها آسان ساخته است. دوام سنگ دیوار عباس آباد در برابر شرایط متفاوت آب وهوایی برتری دیگر آن است. ویژگی دیگر این سنگ تمیز کردن آسان آن است.

سنگ مرمریت دهبید:

مرمریت دهبید زیبا، براق و درخشنده است. مرمریت دهبید یکی از متنوع ترین رنگ بندی ها را در میان انواع مرمریت دارد. رنگ سنگ دیوار دهبید از کرم، گل یخی و بژ، تا رنگ های تیره و سیاه در طبیعت دیده می شود.

از ویژگی های سنگ دیوار دهبید ساب پذیری بالای آن است. بافت و طرح یکنواخت سنگ دهبید یکی از ویژگی های آن است که بر قیمت آن هم تاثیرگذار است.

مرمریت دهبید یکی از پرکاربردترین سنگ های دیوار در فضای داخلی ساختمان ها است. به کارگیری این سنگ در فضای خارجی ساختمان و تابش آفتاب بر آن رنگ و طرح روی سنگ را کم رنگ می کند.

سنگ ترامیت بوکان:

ترامیت بوکان یکی دیگر از سنگ های پرکاربرد در نمای سازه ها است. ترامیت بوکان روشن، زیبا و درخشنده است و در زیر پرتو نور خورشید درخشنده تر هم به نظر می رسد. سنگ بوکان در رنگ های سفید و کرم در طبیعت پیدا می شود. سنگ دیوار بوکان ظاهری شبیه به تراورتن دارد. در واقع ترامیت بوکان جانشین ارزان قیمت تراورتن است.  

از ویژگی های سنگ دیوار بوکان می توان به برش پذیری خوب آن اشاره کرد. استحکام بالا، ماندگاری طولانی و مقاومت خوب از دیگر ویژگی های آن است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که روزنه های این سنگ بسیار، و نفوذپذیری آن هم زیاد است. قیمت مناسب از برتری های دیگر این سنگ است.

سبک بودن وزن سنگ دیوار بوکان در کنار ویژگی های دیگر آن، این سنگ را مناسب استفاده در نمای داخلی ساختمان ها، و کمی فراوری نیز آن را برای استفاده خارجی مناسب ساخته است.

سنگ تراورتن حاجی آباد:

تراورتن حاجی آباد سنگی کرم رنگ و روشن، با کمترین بازی رنگی است. این سنگ را می توان جزو سنگ های تزئینی قرار داد. در هر سازه ای که نیاز به ظاهری شیک و روشن داشته باشد، می توان از این سنگ استفاده کرد.

از ویژگی های سنگ دیوار حاجی آباد می توان به مقاومت بالای آن در برابر شکستگی، سائیدگی و فشار اشاره کرد. وزن پائین، چسبندگی خوب و ساب پذیری بالای تراورتن حاجی آباد هم از دیگر برتری های آن است. قیمت پائین این سنگ نیز استفاده از آن را برای بسیاری از مردم به صرفه می سازد.

سنگ های مناسب برای دیوار کدامند؟

سنگ تراورتن کاشان:

تراورتن کاشان سنگی روشن و کرم رنگ است که با بازتاب نور حالت آینه مانندی پیدا می کند. درخشندگی تراورتن کاشان ساختمان شما را تبدیل به یک ساختمان لوکس می کند.

ساب پذیری بالا یکی از برتری های این سنگ است. تراورتن کاشان در برابر سائیدگی و شکستگی مقاوم است. رنگ آن نیز ثابت می ماند و در شرایط آب وهوایی مختلف تغییری در آن ایجاد نمی شود. این سنگ قیمت مناسبی هم دارد. روزنه های بسیار تراورتن کاشان چسبندگی آن را آسان، و وزن آن را کم کرده است.

سنگ مرمریت آباده:

مرمریت آباده سنگی روشن با رگه هایی در بافت آن است. مرمریت آباده سطحی صاف و یک دست دارد و جذب آب آن پائین است. این سنگ مناسب هر نوع آب وهوایی است.

از برتری های سنگ مرمریت آباده باید به وزن پائین، مقاومت بالا و زیبایی در طرح و رنگ آن اشاره کرد. وزن پائین هم یکی دیگر از ویژگی های این سنگ است. از بهترین ویژگی های مرمریت آباده حفظ کیفیت آن در فضای خارجی ساختمان است. استحکام، ابزارخوری آسان، ضدحرارت بودن و قیمت مناسب هم از ویژگی های دیگر این سنگ است.

سنگ مرمریت نجف آباد:

مرمریت نجف آباد سنگی مشکی رنگ، با رگه های سفید نامنظم است که به سنگ مشکی پارس هم معروف است. رنگ مشکی این سنگ ظاهری لوکس و شیک به نمای ساختمان می دهد. فراوری مرمریت نجف آباد به شکل ساب زده و براق است.

از ویژگی های مرمریت نجف آباد نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت، مقاومت سایشی خوب، استقامت بالا و روزنه های مناسب است. این سنگ در زیر تابش نور خورشید رنگ خود را از دست می دهد، اما از بهترین سنگ ها برای آراستن نمای داخلی ساختمان ها است.

سنگ تراورتن تنه درختی:

رنگ تراورتن تنه درختی ترکیبی از قهوه ای های روشن و تیره، به همراه لکه هایی از رنگ سفید است. این نوع سنگ که به دلیل شباهتش به تنه درخت، به این نام خوانده می شود، در دو نوع موج دار و بدون موج در دسترس است. سنگ دیوار تراورتن تنه درختی دارای روزنه است و در صورت نیاز به پوشاندن آنها باید از رزین یا اپوکسی استفاده شود.

از برتری های تراورتن تنه درختی می توان به ساب پذیری خوب، مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و سایش، ماندگاری رنگ در برابر تابش نور خورشید، امکان فرآوری به شکل های مختلف، چسبندگی بالا و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

خرید سنگ دیوار:

برای خرید سنگ دیوار ابتدا بهتر است نوع مصرف آن مشخص شود که برای فضای داخلی موردنیاز است، یا فضای خارجی. در خرید سنگ دیوار برای فضاهای خارجی گزینه های مختلفی باید در نظر گرفته شود. فضای خارجی ساختمان ها همواره در معرض بارش باران و برف قرار می گیرند. تابش آفتاب هم در کشور ما می تواند روی رنگ برخی از انواع سنگ های دیوار تاثیرگذار باشد.

برای خرید سنگ دیوار مناسب فضاهای داخلی هم باید موارد مختلفی در نظر گرفته شود. مواردی مانند نداشتن روزنه و ضدآب بودن برای سنگ هایی که قرار است در حمام استفاده شود. پس از انتخاب سنگ مناسب برای فضای داخلی، نوبت به تعیین قیمت سنگ دیوار می رسد.

قیمت سنگ دیوار:

قیمت سنگ دیوار را عوامل مختلفی تعیین می کند. عناصر تاثیرگذار در قیمت سنگ های دیوار را می توان در چند مورد خلاصه کرد:

نوع سنگ دیوار:

قیمت انواع سنگ های دیوار با هم متفاوتند. سنگ های ساختمانی انواع مختلفی دارند که برخی از آنها محکم تر هستند و برخی از استحکام کمتری برخوردارند. برخی دارای زیبایی بی نظیر هستند و برخی هم از زیبایی کمتری برخوردارند. سنگ گرانیت، مرمر و تراورتن از نمونه سنگ های مناسب دیوار داخل یا خارج ساختمان هستند. قیمت هریک از این سنگ ها به دلیل ویژگی های خاص آنها با دیگری متفاوت است.

کیفیت سنگ دیوار:

کیفیت حرف نخست را در تعیین قیمت هر چیزی می زند. مقاومت سنگ دیوار در برابر سائیدگی، فشار، ضربه و جذب آب چند مورد مهم در تعیین کیفیت یک سنگ ساختمانی است. کم بودن روزنه ها در یک سنگ دیوار عامل مهم دیگر در تعیین کیفیت آن است. زیاد بودن روزنه ها باعث جذب آب در سنگ، و در نتیجه آسیب دیدن آن می شود.

اندازه سنگ دیوار:

اندازه سنگ عامل دیگری در تعیین قیمت سنگ دیوار است. برش سنگ در اندازه بزرگ وسایل پیشرفته تری را نیاز دارد. از طرف دیگر جابه جایی سنگ های بزرگ نیز سخت تر و پرهزینه تر است.

سنگ های مناسب برای دیوار کدامند؟

فرآوری سنگ دیوار:

نقش فرآوری سنگ در تعیین قیمت آن چشمگیر است. فرآوری سنگ شامل عملیات مختلفی مانند پوشش دادن با مواد تقویت کننده، رزین ، اپوکسی، صیقل دهنده، رنگ و مواد دیگر است. هرکدام از این مراحل می توانند باعث افزایش قیمت سنگ دیوار شوند. همچنین عوامل دیگری مانند ساب زدن و پرداخت سنگ، استفاده از توری و... نیز در بالاتر رفتن قیمت سنگ های فرآوری شده تاثیرگذارند.

طرح سنگ دیوار:

انواع طرح سنگ دیوار یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت سنگ دیوار است. رگه ها و طرح های سنگ های طبیعی یکسان نیستند. ازین رو یکسان بودن طرح ها و رگه های روی سنگ تاثیر زیادی در قیمت آن دارد.

رنگ سنگ دیوار:

در کنار انواع طرح سنگ دیوار، رنگ سنگ های ساختمانی نیز در تعیین قیمت آنها نقش پررنگی دارد. برخی از رنگ ها کمیاب تر و گران تر هستند. برخی از رنگ ها هم در برابر نور خورشید کم رنگ می شوند. همچنین رنگ گونه های زیادی از سنگ ها در برخورد با مواد شیمیایی تغییر می کند.

هزینه های جانبی در تولید سنگ دیوار:

روند استخراج و تولید سنگ ساختمانی پروسه طولانی و وقت گیری است. برخی سنگ ها سخت تر هستند و استخراج آنها مشکل تر است. برخی نیز سنگین ترند و حابه جایی آنها سخت تر است. برخی کمیاب ترند که این مسئله هم در قیمت آنها موثر است. هرچه روند تولید سخت تر و پرهزینه تر باشد، قیمت سنگ ساختمانی هم بالاتر می رود.

سخن پایانی:

سال های طولانی است که از سنگ های طبیعی برای نماکاری ساختمان ها استفاده می شود. اما استفاده از این ماده زیبای طبیعی هیچ گاه تکراری نشده است. سنگ ها موادی طبیعی، و از بهترین مصالح برای نماکاری و زیباسازی ساختمان ها هستند. این مواد طبیعی ماندگاری طولانی دارند و زیبایی ساختمان شما را تضمین می کنند.

برای خرید سنگ دیوار موردنظر خود با  کیااستون تماس بگیرید.

نظرات بینندگان