arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰

آشنایی با ایمپلنت دندان و چگونگی انجام آن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مردم ایران همیشه به سلامت و بهداشت خود توجه بسیار زیادی دارند که سلامت و بهداشت دندان هم یکی از مواردی است که در ایران به آن توجه بسیاری می شود، ایمپلنت دندان نیز مانند کامپوزیت دندان علاوه بر ظاهر دندان در ایجاد سلامت دهان تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله سعی داریم در مورد این درمان دندان بیشتر بدانیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در اصل ماده ای است که جایگزین ریشه دندان می شود، این ماده یک پایه قوی و مستحکم برای دندان ثابت (دائمی) و یا پروتز متحرک می باشد.

بیشتر دندان پزشکان معتقد هستند که ایمپلنت از بهترین و با کیفیت ترین جایگزین ها برای دندان هایی که خراب شده اند می باشد و نکته قابل توجه در موردش این است که اگر به طور صحیح و درست از آن حفاظت و نگهداری شود طول عمر و ماندگاری زیادی دارد.

جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم می باشد که بزرگترین مزیت آن سازگاری با بدن انسان است و به صورت یک میله باریک بوده که درون استخوان فک جای می گیرد.

معرفی انواع ایمپلنت دندان

اندوستیال و سابپریوستیال از انواع روش های ایمپلنت دندان می باشند، اندوستیال درون استخوان فک کاشته می شود، سابپریوستیال روی استخوان آرواره و همچنین زیر بافت لثه جایگزاری می شود.

البته امروزه از ایمپلنت دندان سابپریوستیال استفاده نمی شود و دلیل آن استحکام کمتر در مقابل اندوستیال می باشد.

درست است که در زمان کنونی بیشتر خدمات دندان پزشکی از طریق لیزر انجام می شود و برای ایمپلنت نیز بیشتر از این روش بدون جراحی با وجود بی حسی استفاده می شود.

آشنایی با ایمپلنت دندان و چگونگی انجام آن

ایمپلنت 1

عمل جراحی ایمپلنت دندان

این عمل جراحی به صورت نرمال با بی حسی موضعی انجام می شود البته در برخی از عمل های دندان پزشکی مانند عصب کشی  دندان نیز بی حسی کامل صورت می گیرد.

در بی حسی موضعی شما درد را در دهان خود حس نمی کنید و در حین عمل جراحی هوشیار می باشید و در عین حال می توانید از یک آرامش بخش نیز استفاده کنید تا اضطراب عمل جراحی نداشته باشید و زمان عمل برای شما سخت نباشد.

بعد از بی حسی کامل لثه، دندانپزشک یک برش در لثه شما ایجاد خواهد کرد و در استخوان فک شما یک سوراخ ایجاد می کند و پیچ در سوراخ ایجاد شده قرار می گیرد.

در شرایط خاص می توان دندان آسیب دیده را کشید و دندان را جراحی کرد به این روش عمل یک جلسه ایی یا ایمپلنت دندان فوری نیز می گویند البته روش فوق همیشه امکانپذیر نمی باشد و طبق موردی که اشاره شد در شرایط خاص می باشد.

اگر ایمپلنت فوری قابل انجام نباشد این کار چند ماه انجامش طول می کشد که برای فک بالا بین 3 تا 6 ماه و برای فک پایین بین 2 تا 4 ماه طول می کشد، بعد کشیدن دندان ها زمانی که به آن اشاره شد می گذرد تا استخوان فک فرصت ترمیم کامل را داشته باشد به این نوع جراحی ایمپلنت ، ایمپلنت تاخیری گفته می شود.

البته در بعضی از مواقع که بسیار نادر می باشد عمل مذکور تحت بیهوشی انجام می شود، در این صورت این عمل دندان باید در مراکز خاص و با تجهیزات خاص پزشکی صورت بپذیرد.

ایمپلنت تاخیری و فوری را می توان یک و یا دو مرحله انجام داد، در روش یک مرحله ای میله و اتصالاتی که در بین پروتز و همچنین ایمپلنت متصل می شود به صورت همزمان قرار داده می شود.

روش دو مرحله ای به این صورت انجام می شود که ابتدا میله زیر لثه جایگذاری می شود و در حدود 2 تا 3 ماه برای بهبود لثه و استخوان صبر می کنیم و بعد از اینکه بهبودی کامل حاصل شد یک عمل جراحی بسیار سبک تری برای اینکه اتصالات را به آن متصل کنیم انجام خواهد شد. سپس نسبت به ساخت دندان مصنوعی ثابت بر روی این پایه ها اقدام می شود .

آشنایی با ایمپلنت دندان و چگونگی انجام آن

ایمپلنت 2

مراقبت های بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان

به صورت عادی بعد از انجام این عمل جراحی دندان بیمار می تواند به خانه بازگردد اما اگر عمل با بی حسی کامل انجام شد نیاز به همراه احساس می شود اما در هر صورت بهتر است چه برای انجام این کار فردی را در کنار خود داشته باشید.

بعد از انجام این عمل ممکن است شما به استراحت نیاز داشته باشید تا بی حسی کاملا از بین برود و در عین حال در بی حسی های موضعی شما به چند ساعت زمان احتیاج دارید که دندان ها و دهان شما به حالت اولیه بازگردد و برخی از افراد از مسکن برای بهبود حالت خود استفاده می کنند.

آشنایی با ایمپلنت دندان و چگونگی انجام آن

ایمپلنت 3

اگر بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان درد فراوان و غیر قابل تحملی داشتید از برخی از مسکن های قوی مانند ایپوپروفن استفاده کنید.

امکان دارد پزشک شما برای ضد عفونی به شما آنتی بیوتیک و همچنین دهانشویه تجویز کند البته دلایل علمی زیادی در این مورد وجود ندارد.

به این نکته توجه داشته باشد بهترین حالت این می باشد که تا چند ماه بعد از این عمل جراحی دندان به پزشک خود مراجعه فرمایید تا اطمینان کامل از بهبودی حاصل شود.

اگر پروتز های متصل به دندان آسیب ببیند احتمالا دندان پزشک می تواند آن را تعمیر کند و در غیر این صورت باید پروتز را تعویض نمایید.

بعد از اینکه به بهبودی کامل دست یافتید می توانید به طور عادی غذا میل کنید و همان عملکرد دندان های عادی را دارد به همین دلیل می باشد که ایمپلنت دندان مورد توجه قرار گرفته است.

چند روز بعد از عمل جراحی بهتر است از غذا های نرم استفاده کنید، همچنین از نوشیدنی ها و غذا های داغ استفاده نکنید زیرا به دلیل بی حسی ممکن است که دمای غذا را حس نکنید.

منابع : dencareclinic.com

نظرات بینندگان