arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

استاندار اصفهان: آب سد زاینده‌رود تنها کفاف ۱۰۰ روز را می‌دهد / به خاطر کمبود ذخیره نمی‌توانیم آب شرب مردم را تا ۳ ماه آینده تامین کنیم / اولویت آب شرب است در صورت وجود مازاد، آن را برای مصارف کشاورزی رهاسازی می‌کنیم

استاندار اصفهان گفت: خط قرمز ما آب شرب همگانی است و متاسفانه داده‌های آماری نشان می‌دهد آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف حدود ۱۰۰ روز را می‌دهد و در حال حاضر ورودی آب سد از مناطق آبریز کوهرنگ ۱۰.۹ مترمکعب بر ثانیه است و خروجی سد ۱۲ متر مکعب بوده، یعنی میزان خروجی آب از ورودی پیشی گرفته و در صورت ادامه این روند، عملا در بعد آب شرب با مشکل حاد برخورد می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: استاندار اصفهان با بیان اینکه بنده با کشاورزان احساس جدایی نداشته و ندارم، گفت: دولت مردمی از روزهای نخستین روز آغاز به کار در پی شناسایی مولفه‌های کارآمد و بنیادین در موضوع عدالت در تخصیص منابع آب میان ذی نفعان بوده است.

 سیدرضا مرتضوی شامگاه پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکرد کلی دولت سیزدهم، اظهار داشت: دولت در پیشانی کار خودش بحث شفافیت را دارد، بنابراین یک ارتباط نزدیک با مردم در دستور کار دولت است.

وی افزود: دولت در توزیع امکانات کشور نگاه عدالت محوری دارد و به دنبال توزیع عادلانه منابع، کار و فعالیت است تا یک رضایت‌مندی عمومی و یک برنامه‌ریزی جامع برای پیشرفت همه مناطق کشور داشته باشیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: دولت توجه به نخبگان را در دستور کار خودش قرار داده است و می‌خواهد از صنعت‌گر نخبه، کشاورز نخبه، دانش‌آموز نخبه، حوزوی نخبه، کسبه نخبه و همه کسانی که بتوانند در هر جایی در شناخت مسائل دولت و کشور کمک کنند، استفاده کند. حرکت مجاهدانه و پرتلاش رویکرد دیگر است چرا که شبانه‌روز همه دولت‌مردان درگیر هستند حتی در استان اصفهان روزانه 16 تا 18 ساعت در حال فعالیت هستند تا بتوانند مشکلاتی را حل کنند.

وی افزود: ارتباط مستقیم و مستمر با مردم از دیگر رویکردهای است که بر آن تاکید بسیاری شده است و ما در استان اصفهان با همین رویکردها کار خود را شروع کردیم و امیدواریم با همراهی همه مردم و مسئولان طرح مناسبی را رقم بزنیم.

مبارزه با بیماری کرونا اولویت اول دولت است

مرتضوی با بیان اینکه واکسیناسیون در استان روند خوبی را طی کرده است، گفت: 77.6 درصد جامعه هدف نوبت اول و 63 درصد نوبت دوم را دریافت کرده‌اند در واکسیناسیون 12 تا 18 سال تا کنون 72.31 درصد واکسن نوبت اول تزریق شده و 50.24 درصد هم نوبت دوم را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: طرح شهدای سلامت در استان اصفهان از اول آذر آغاز شده و تا نوزدهم آذر هم ادامه دارد در این طرح در مسیر پایگاه‌های سلامت محلی، شرایط فراهم شده آن دسته از افرادی که تاکنون به دلایل مختلف برای واکسن اقدام نکرده‌اند بتوانند واکسن بزنند و زودتر به ایمنی جمعی برسیم.

230 هزار مسکن سهم استان اصفهان از طرح ملی مسکن در طول 4 سال است

استاندار اصفهان با بیان اینکه طرح ساختن 4 میلیون مسکن در یک دوره 4 ساله برنامه دولت است، تصریح کرد:در استان اصفهان باید 230 هزار مسکن در این طرح برای مردم فراهم کنیم که هر سال حدودا 57 هزار و 400 واحد مسکونی سهم استان اصفهان است که لزوما همه آنها در سال اول ساخته نمی‌شود ولی طرح باید به نحوی جلو برود که با یک تولید مسکن فزاینده در سال‌های بعد این محصول تمام شده در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود، گفت: در استان اصفهان این کار در حال انجام است و زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده و حدود 146 هزار نفر تا کنون در سامانه مرتبط با مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند.

همکاری مردم در کاهش مصرف انرژی و کنترل منابع آلودگی دو گام موثر در رفع آلودگی است

مرتضوی اظهار داشت: در فصلی قرار داریم که متاسفانه با وارونگی هوا، انباشت آلایندگی را در شهرستان‌های مرکزی استان اصفهان شاهد هستیم و تجربه نشان داده هر چه به ماه‌های آذر و دی نزدیک شویم آلودگی هوا بیشتر تجلی پیدا می‌کند و زندگی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیام اینکه منابع ثابت و متحرک آلودگی در فضای استان در شرایط فعلی بیشتر شده‌اند، تصریح کرد: گام اول در رفع آلودگی، همکاری همه مردم است که باید در کاهش مصرف انرژی سوخت در منزل و خودرو سهیم باشند و کنترل منابع و منشاء آلودگی گام دومی است که باید برای رفع این معضل برداشت.

استاندار اصفهان با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه‌ها، اظهار داشت: ما تلاش کردیم نیروگاه‌ها و مراکز تولید برق با گاز طبیعی کار کنند و به سمت استفاده از سوخت‌های دیگر نروند که باعث افزایش آلودگی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت جغرافیایی کشور و بارش ناکافی در استان به صورتی است که اگر کنترل خوب نداشته باشیم بسیار خطرپذیر هستیم و متاسفانه از اول سال جاری اصفهانی‌ها هوای خوبی را تنفس نکردند و باید همه کمک کنیم تا به نحوی در کاهش استفاده از سوخت سهیم باشیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در راستای کنترل آلودگی هوا اقدامات بسیاری انجام شده و ما هم سعی کردیم ظرفیت‌های قانونی برای مقابله با این موضوع و تجهیز کردن واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها به فیلترهایی که جلوی انتشار آلودگی را بگیرد را تقویت کنیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بنده با کشاورزان احساس جدایی نداشته و ندارم، گفت: دولت مردمی از روزهای نخستین روز آغاز به کار در پی شناسایی مولفه‌های کارآمد و بنیادین در موضوع عدالت در تخصیص منابع آب میان ذی نفعان بوده است.

وی افزود: خط قرمز ما آب شرب همگانی است و متاسفانه داده‌های آماری نشان می‌دهد آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف حدود 100 روز را می‌دهد و در حال حاضر ورودی آب سد از مناطق آبریز کوهرنگ 10.9 مترمکعب بر ثانیه است و خروجی سد 12 متر مکعب بوده، یعنی میزان خروجی آب از ورودی پیشی گرفته و در صورت ادامه این روند، عملا در بعد آب شرب با مشکل حاد برخورد می‌کنیم.

مرتضوی تصریح کرد: اولویت آب شرب است در صورت وجود مازاد، می‌توان آن را برای مصارف کشاورزی رهاسازی کرد چرا که به خاطر کمبود ذخیره آب اگر رودخانه باز شود و نزولات آسمانی یاری نکند نمی‌توانیم آب شرب مردم را تا 3 یا 4 ماه آینده تامین کنیم و با مشکل آب شرب مواجه خواهیم شد می‌دانم شرایط اصفهان به نحوی است که همه ما باید دست به دست هم بدهیم و منجر به بهبود شرایط زندگی مردم با جاری شدن دائمی زاینده‌رود اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: وزیر نیرو در بازدید از غرب تا شرق و شمال تا قسمتی از جنوب استان دستور تشکیل کارگروه احیا زاینده رود را صادر کرد و معاون خود را به عنوان مسئول معین حوزه زاینده رود منصوب و تامین اعتبار به منظور تکمیل سامانه دوم استان، فرایند تکمیلی تصفیه خانه‌های شمال و جنوب، حق کشت کشاورزان و ... را مصوب و اجرایی نمود.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: تا کنون 94 میلیمتر بارندگی در سرشاخه‌های کوهرنگ گزارش شده در حالی در سال گذشته 176 میلیمتر بوده و اکنون 82 میلیمتر بارندگی کمتر نسبت به سال قبل داشتیم و دلیل اینکه ورودی کمتر از خروجی است به همین دلیل است.

وی با بیان اینکه میانگین متوسط دراز مدت بارندگی در این روز در پشت سد 213 میلیمتر بوده و با میانگین بلند مدت فاصله دارد، گفت: 120 میلیمتر از بارندگی متوسط دراز مدت در سرشاخه‌های کوهرنگ عقب هستیم.

نظرات بینندگان