arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

۳۰ درصد از مردم قم هنوز واکسن نزده اند / دانشگاه علوم پزشکی: این استان بیشترین استعداد را برای ورود به موج ششم کرونا دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نرخ واکسیناسیون کرونا در این استان را ۱۵ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و گفت: قم جز مناطقی است که از استعداد بیشتری برای ورود به موج ششم کرونا برخوردار می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نرخ واکسیناسیون کرونا در این استان را ۱۵ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و گفت: قم جز مناطقی است که از استعداد بیشتری برای ورود به موج ششم کرونا برخوردار می‌باشد.

محمد رضا قدیر عصر پنج‌شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: تعداد بیماران بستری در استان طی یک هفته به ۱۴۵ و بیماران بدحال به ۳۰ و تعداد فوتی‌ها نیز به کمتر از ۲ تَن کاهش پیدا کرده که از میانگین کشوری پایین‌ تر است و تداوم این وضعیت، قم را وارد مناطق آبی کرونایی خواهد کرد.

وی در عین حال با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در قم خوب نیست گفت: ۳۰ درصد از مردم استان، نخستین دُز واکسن کرونا را دریافت نکردند، که آمار بسیار بالایی است.

قدیر نرخ واکسیناسیون در قم را ۱۵ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری ذکر کرد و گفت: قم از جمله مناطقی است که بیشترین استعداد را برای ورود به پیک ششم کرونا دارد.

رئیس علوم پزشکی افزود: ۲۰ درصد از جمعیت واکسن نزده در قم، افرادی هستند که دچار تردید هستند و باید با روش‌های مختلف از جمله بسیج محلات، مدارس و شبکه آموزش دانش‌آموزی آنها را توجیه کنیم، تا آمار واکسیناسیون به بیش از ۸۰ درصد لازم برای ایمن‌سازی جامعه برسد.

وی با اشاره به تزریق دُز اول واکسن به ۶۹ درصد در استان گفت: ۴۹ درصد نیز هر ۲ دُز واکسن را دریافت کردند، که آمار خیلی جالبی نیست.

قدیر با اشاره به ایجاد ۱۲۰ مرکز واکسیناسیون در استان خاطرنشان کرد: بیشترین دسترسی به مراکز واکسیناسیون در کشور مربوط به قم است.

بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها بدون اِعمال محدودیت هوشمند اشتباه است

رئیس علوم پزشکی قم حرکت به سمت محدودیت هوشمند را ضروری خواند و یادآور شد: بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها بدون اِعمال محدودیت هوشمند اشتباه است.

وی همچنین تاکید کرد: نقطه آسیب پذیر قم در بحث کرونا، مدارس است و اگر وارد موج ششم شویم از این محل وارد شده‌ایم، از این رو باید فاصله‌گذاری، زدن ماسک و تهویه مناسب اجرا شود.

وی گفت: به دلیل نبودن تهویه مناسب در مدارس استان و باز بودن پنجره‌های کلاس‌های درس، عفونت‌های ویروسی غیر کرونا در قم افزایش پیدا کرده و بیش از ۷۰ تَن از کل بستری‌ها در بیمارستان‌های قم دچار این مشکل هستند.

رئیس علوم پزشکی قم با اشاره به مثبت شدن آزمایش آنفلوانزای فصلی اچ وان اِن وان در بیمارستان کودکان استان گفت: مطابق قانون اگر در یک کلاس نتیجه آزمایش یک دانش‌آموز مثبت شد باید آن کلاس تعطیل شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر تعداد دانش‌آموزان کرونا مثبت در مدرسه زیاد بود، نیز کل مدرسه باید ۲ هفته تعطیل باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش استان ۶۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن دریافت کردند گفت: بیش از ۸۹ درصد دانشجویان علوم پزشکی قم نیز واکسینه شدند، که جز بیشترین دریافت کنندگان واکسن به شمار می‌آیند.

رئیس علوم پزشکی قم در بخشی از سخنان خود با یادآوری اینکه معیار رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک بیماران بستری است گفت: چون در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد استان بیمارستان و بیمار بستری کرونایی نداریم، در رنگ‌بندی قرار نمی‌گیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم نیز در این جلسه ضمن هشدار به برگزاری کلاس‌های آموزش پزشکی غیر مجاز در استان گفت: در این کلاس‌ها به افراد در چند ساعت آموزش نسخه نویسی داده می‌شود، و آنها این باور را پیدا می‌کنند که توانایی نوشتن نسخه و طبابت و درمان را پیدا کردند.

سید حسن عادلی با بیان اینکه چنین کلاس‌هایی ۲ آسیب جدی را به همراه دارد بیان کرد: نخستین آسیب متوجه سلامت مردم شده و دیگری نیز به اعتقادهایشان لطمه وارد می‌کند، چرا که برگزار کنندگان از باورهای مذهبی سوءاستفاده می‌کنند.



نظرات بینندگان