arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰

همکاری بین دومین و سومین اقتصاد بزرگ اروپا؛ فرانسه و ایتالیا، معاهده‌ای "تاریخی"‌ امضا کردند

نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهوری فرانسه معاهده‌ای تاریخی را در کاخ ریاست جمهوری ایتالیا امضا کردند. رهبران فرانسه و ایتالیا که از قدیم روابط تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی با یکدیگر داشته‌اند، در یک کنفرانس خبری مشترک، علاوه بر تاکید بر روابط نزدیک خود، تعهد مشترک خود نسبت به اتحادیه اروپا را نیز یادآور شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهوری فرانسه معاهده‌ای تاریخی را در کاخ ریاست جمهوری ایتالیا امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، رهبران فرانسه و ایتالیا که از قدیم روابط تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی با یکدیگر داشته‌اند، در یک کنفرانس خبری مشترک، علاوه بر تاکید بر روابط نزدیک خود، تعهد مشترک خود نسبت به اتحادیه اروپا را نیز یادآور شدند.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا امضای این معاهده را یک "لحظه تاریخی" دانست که "هم‌سو و سرعت بخش به فرایند یکپارچگی اروپاست."

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوی فرانسه نیز گفت، این معاهده "مُهری بر یک دوستی عمیق" است و افزود: ما به عنوان بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا، از اروپایی یکپارچه‌تر، دموکرات‌تر و مستقل‌تر حمایت می‌کنیم.

این معاهده در حالی به امضا رسید که تنها چند هفته به آغاز ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا باقی مانده و این قاره بطور کلی، شاهد تغییرات زیادی است.

خروج "آشفته" انگلیس از اتحادیه اروپا و منازعات میان دموکراسی‌های لیبرال و همسایگان شرقی‌شان، اتحادیه اروپا را به هم ریخته است؛ این در حالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رهبر دوفاکتوی این اتحادیه، سرانجام به دنبال انتخابات ماه سپتامبر سال جاری، از این سمت کناره‌گیری می‌کند.

این معاهده که به دلیل امضا شدن در کاخ کوئیرینال ایتالیا، به "معاهده کوئیرینال" معروف شده است، طیف وسیعی از مسائل را پوشش می‌دهد، از جمله مسائل اقتصادی، صنعتی، فرهنگی ، تحصیلی، امنیتی و همکاری‌های فرامرزی و همچنین روابط خارجه.

ماکرون، احتمالا با اشاره به بحران در روابط دیپلماتیک دو کشور در اوایل سال ۲۰۱۹، خاطرنشان کرد که تاریخ روابط فرانسه و ایتالیا، شاهد "لحظاتی دشوار" بوده است. در سال ۲۰۱۹، ماکرون مورد حمله انتقادات شدید دولت پوپولیست وقت ایتالیا قرار گرفت.

فرانسه و ایتالیا به عنوان دومین و سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حال رایزنی بر سر توافق به دست آمده بودند.

اما ارتباطات این دو کشور با روی کار آمدن دولت جدیدی در رم، سال به سال بهتر شد و با نخست وزیری دراگی، که از مدیران سابق بانک مرکزی اروپا بود، بهبود یافت.

 

دراگی به خاطر تحویل دادن اعضای پیشین گروه چپ افراطی "بریگاد سرخ" که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی در ایتالیا ایجاد رعب و وحشت کردند، از ماکرون تشکر کرد. "پناهگاه امن" این افراد در فرانسه، تنش‌هایی چندین ساله را به روابط دو کشور تحمیل کرده بود.

ایتالیا پیش‌تر عنوان کرده بود که متحدانش، این کشور را در مواجهه با هزاران مهاجری که هر ساله از آفریقای شمالی به سواحل این کشور می‌آیند، تنها گذاشته‌اند.

طرفین همچنین توافق کردند که کشورهای اتحادیه اروپا، باید سیاست واحدی در مقابل مسئله پناهجویان اتخاذ کنند.

ایتالیا پیش‌تر عنوان کرده بود که متحدانش، این کشور را در مواجهه با هزاران مهاجری که هر ساله از آفریقای شمالی به سواحل این کشور می‌آیند، تنها گذاشته‌اند.

نظرات بینندگان