arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

نوری: سرکردگان سند۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و هر برنامه تربیتی نامفهوم خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر پیشنهادی آموزش و پروش گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و هر برنامه تربیتی نامفهوم خواهد بود.

یوسف نوری در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه رأی اعتمادش گفت: امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما، حافظی امین برای رئیس جمهور و همیاری صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم. آنچه در پیشگاه خداوند به نمایندگان اعلام خواهد کرد، برنامه بنده ذیل مرام نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن می‌دانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: گام دوم انقلاب اسلامی، جهشی به سوی تمدن نوین اسلامی خواهد بود و آنچه این جهش را ممکن می‌سازد، پرورش نسلی تمدن ساز است. نسلی که نظام جمهوری اسلامی ایران را به سر منزل مقصود خواهد رساند، اهداف مندرج در سند بنیادی تحول آموزش و پرورش، خصوصیات این نسل را ذکر کرده است.

نوری گفت: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و هر برنامه تربیتی نامفهوم خواهد بود. ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و رهبری انقلاب این الگو را به ما نشان دهند. ایشان فرمودند «سلیمانی عزیز نمونه‌ برجسته‌ای از برجستگان مکتب امام خمینی و اسلام بود.»

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش با اشاره به ویژگی‌های شهید سردار قاسم سلیمانی، گفت: آموزش و پرورش ما می‌تواند و باید دانش آموزانی با الگوی شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، زیستی و هنری تربیت کند. شهدای علمی ما مثل احمدی روشن و رضایی نژاد و دیگر شهدای هسته‌ای تربیت یافته مکتب شهید سلیمانی هستند.

وی ادامه داد: اگر در آموزش و پرورش دانش آموز موحدی تربیت کردیم که علم و ایثار و صلح جویی را در کنار صلح ستیزی و دفاع از مظلوم را همراه کند، هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر توانستیم «دانش آموزی ولایی» تربیت کنیم که حریت و آزادی خواهی را با دفاع از حق و حقیقیت همراه سازد، به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.

نوری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه پیش از هر چیز همه ما معتقد شویم که مدرسه ما می‌تواند و باید مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد. در این مسیر موانعی پیش رو داریم و باید شرایطی را فراهم کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد جایگاه آموزش و پرورش گفت: متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده‌ایم که این دیدگاه باید تغییر کند. ما باید به تربیت به مثابه یک دغدغه و امر ملی نگاه کنیم. تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند. میدان داری این دستگاه به عهده آموزش و پرورش است.

کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده‌اند

یوسف نوری گفت: تجارب جهانی در زمینه آموزش و پرورش نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده‌اند چرا که آموزش و پرورش نقش موثری در افزایش تولید ملی از طریق تولید ارزش افزوده دارد. اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهیم، بدانیم که سرمایه این پیشرفت در آموزش و پرورش محقق می‌شود. بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه است. توسعه باید در خدمت انسان قرار گیرد. به نظر شما امروز چقدر از این رویکرد فاصله گرفتیم؟


نوری در بخش از دیگری از سخنانش به ضرورت وحدت بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی کرامت معلمان، بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس هستیم.

شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول است

شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر تحول، خود نیازمند تحول جدی است. این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود. اما همه دیدیم که در ۱۰ سال گذشته، وظایف محول شده به این شورا برای سند تحول آموزش و پرورش بسیار کند در مواردی با سوء تدبیر پیش رفت.

«سرکردگان سند ۲۰۳۰ » جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت

نوری تأکید کرد: از اولین و ضروری ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی این شورا است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.

نوری در ادامه گفت: برای جبران کسری نیروی انسانی در کوتاه مدت تدابیری اندیشیدم که در برنامه‌ها به نمایندگان تقدیم شده است. متاسفانه برنامه‌های آموزشی ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نبود تفاوت آموزشی برای تمام دانش‌آموزان صحیح نمی‌باشد ما باید به جای تنوع در مدارس به تنوع استعدادها و تفاوت‌های فردی دانش آموزان توجه کنیم. سند تحول بنیادی هم به این مهم توجه دارد.

وی در ادامه به برخی از مشکلات آموزشی پرورشی امروز کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و متاسفانه آموزش‌ها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است شرایط به گونه‌ای است که تاریخ را سلسله‌ای تدریس می‌کنند، نه به عنوان مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز. در برنامه‌های من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحب‌نظران به دوره اوج خود برسانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: تجربه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها بر پایه اقامه عدل استوار بوده است. پس در نظام آموزش و پرورش هم باید به برقراری عدالت تربیتی توجه کنیم. این شکاف در میان مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش و پرورش زیبنده نمی‌باشد. اکنون فقط ۶۰ درصد دانش آموزان ما در سامانه شاد فعال هستند و بازماندگان از تحصیل پس از کرونا افزایش داشته‌اند. سامانه جامع آماری آموزش و پرورش باید به گونه‌ای طراحی شود تا تفاوت‌ها و وضعیت مشخص شود.

نوری بیان کرد: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی همچون اخذ شهریه و بستن تمام مبادی تعارض منافع از جمله برنامه‌های من می‌باشد به گونه‌ای که هیچ کدام از مدیران ارشد و میانی در وزارتخانه و همچنین هیچ کدام از وابستگان وی نتوانند دست به بازگشایی مدارس بزنند.

وی ادامه داد: سهم آموزش و پررش از سرانه‌ها باید متناسب باشد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان از حداکثر ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. براساس برنامه‌های اینجانب موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فسادزدایی خواهد شد که این کار با اقداماتی همچون اصلاح اساسنامه، ایجاد تنوع در نحوه بازپرداخت سهم اعضاء امکان‌پذیر می‌باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسیم سه راه بیشتر نداریم معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم.

نظرات بینندگان