arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

وزیر بهداشت: احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور وجود دارد / فکر نکنیم با تزریق واکسن کار تمام است

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با اشاره به سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی و رصد این سویه جدید در کشور، گفت: با وجود همه این دقت‌ها، احتمال ورود ویروس به کشور وجود دارد. بنابراین باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم و فکر نکنیم با انجام واکسن کار تمام است و مراقبت‌ها باید بیشتر انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر بهداشت با اشاره به سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی و رصد این سویه جدید در کشور، گفت: با وجود همه این دقت‌ها، احتمال ورود ویروس به کشور وجود دارد. بنابراین باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم و فکر نکنیم با انجام واکسن کار تمام است و مراقبت‌ها باید بیشتر انجام شود.

بهرام عین‌اللهی در همایش رهاورد ملی خدمت ۱۰۰ روز توفیق خدمت ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت، با بیان اینکه فکر می‌کردیم واکسن به شکل باران بیاید ولی خداوند لطف کرد و واکسن در مملکت به صورت سیل آسا اتفاق افتاد، گفت: در این زمینه مدیون عنایت الهی هستیم.

وی افزود: مردم ایران مقاوم در مقابل تحریم‌ها هستند که اگر این فشارها بر هر کشور دیگری در این ۴۰ سال وارد می‌شد، تحمل نمی‌کردند. بنابراین ایران یک ایران قوی است و شعار ما می‌توانیم یک شعار مهم است که کاملا آن را در کشور مشاهده می‌کنیم. بنابراین شعار ما شعار ایران قوی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تاریخ نشانگر حرکت‌های ماست و تاریخ قدرت‌های ما را نشان می‌دهد، ادامه داد: وقتی به دفاع مقدس بازمی‌گردیم، هشت سال مقاومت در مقابل همه کشورهایی که بر علیه ما بودند و هشت سال شهدای گرانقدری که داریم و تجربه دفاع مقدس به ما نشان داد که ما می‌توانیم و باید از تاریخ درس بگیریم و تاریخ را بسازیم و امروز مردم کشور ما تاریخ را می سازند.

وی افزود: با استفاده از این حرکت‌های تاریخی بود که ما در این فاجعه بزرگی که در تمام دنیا اتفاق افتاده بود، یعنی فاجعه کرونا توانستیم حرکت بزرگی را به حول و قوه الهی انجام دهیم؛ فاجعه‌ای که گرفتارش بودیم، کوچک نبود و روزانه ۵۰هزار مبتلا و بالای ۷۰۰ مرگ‌ومیر داشتیم. در بیمارستان لبافی نژاد هر روز مواجه می‌شدم با گریه افرادی که عزیزان خود را از دست داده بودند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین با استفاده از تجربیات دفاع مقدس و اینکه مردم حضور یابند و کمک کنند، توانستیم با تلاش و حضور جمعی؛ بویژه ریاست محترم جمهوری، اعضای دولت، معاون اول ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های مختلف از جمله امور خارجه، بانک مرکزی، هلال احمر، بسیج، نیروهای نظامی و... که انصافا مردانه وارد شدند، کار را انجام دهیم و خاطره دفاع مقدس دوباره به یاد آمد.

عین‌اللهی گفت: واکسیناسیون حماسه ملی بود و تنها مربوط به وزارت بهداشت نبود و اگر وزارت بهداشت با امکانات خودش می‌خواست این کار را انجام دهد، بیش از یک سال زمان به طول می‌انجامید. بنابراین امروزه سازمان‌های جهانی قدرت مردم ما را فهمیدند. هر پروژه و کاری در مملکت اگر حمایت مردمی را داشته باشد قطعا موفق می‌شود و از مردم تشکر می‌کنیم و افتخار می‌کنیم که مردم در این پروژه حمایت کردند و اگر امروز به این آمار واکسیناسیون رسیدیم، با حمایت مردم بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به مجاهدت‌های کادر درمان ادامه داد: در شرایطی که کرونا افراد را مجبور می‌کرد از خانه‌ها بیرون نیایند، اما کادر سلامت به صورت شبانه روزی در وسط معرکه قرار می گرفت.

عین‌اللهی با اشاره به آمار واکسیناسیون در کشور افزود: امروزه به تزریق ۸۵ میلیون تک دز واکسیناسیون مردم رسیدیم و در برخی استان‌ها ۹۲ و ۹۳ درصد مردم تک دز واکسیناسیون شدند که در دنیا بی‌نظیر است و در حدود ۷۰ درصد موارد مردم دو دز واکسن زدند و این آمار در استان‌های مختلف متفاوت است و حدود یک میلیون هم تزریق دز سوم را انجام دادند.

وی ادامه داد: حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شد. چون زمان برای ما شدیدا اهمیت داشت و البته ما شدیدا به واکسن‌های داخلی اعتقاد داریم و ما از کشورهای پیشرفته در تولید واکسن در دنیا هستیم و همه انواع واکسن را تولید می‌کنیم. امروزه حدود ۲۰ میلیون تولید داخلی داریم. در مجموع نزدیک ۱۷۰ میلیون واکسن که از این تعداد نزدیک ۱۰۵ میلیون دز واکسن تزریق شده است.

وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون یکی از مراحل مهم در مقابله با کرونا است. اما باید عادت کنیم که با کرونا زندگی کنیم. کرونا حالا حالاها در دنیا وجود دارد و فقط مربوط به کشور ما نیست و باید عادت کنیم مراقبت‌های لازم را در رابطه با کرونا انجام دهیم.

وی با اشاره به جلسه چند روز گذشته با مسوول CDC آلمان گفت: مسوول CDC آلمان نیز اذعان داشت که وقتی واکسیناسیون در آنجا به یک حدی رسید مردم فکر کردند کار تمام شده و مراقبت‌ها تمام شد و جوانان خیلی رعایت نکردند و به این ترتیب است که متاسفانه الان با پیکی از کرونا در آلمان مواجه هستند که روزانه حدود ۵۰ هزار مبتلا و ۲۰۰ مرگ دارند. بنابراین با وجود واکسیناسیون نیز باید مراقبت‌ها انجام شود.

وزیر بهداشت با اشاره به کمیته علمی کشوری کرونا نیز گفت: در رابطه با کرونا ما کمیته علمی بسیار قوی را با حضور دانشمندان کشور خودمان ایجاد کردیم که هر کمیته یک نفری را از هر رشته دارد و هر رشته‌ای هم برای خود یک زیرگروه دارد که در این کمیته دوستان ما انواع درمان‌های طب ایرانی و رایج را رصد می‌کنند و به اضافه اینکه واکسن‌ها و خود ویروس نیز رصد می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی گفت: روز پنجشنبه وزیر بهداشت آفریقای جنوبی اعلام کرد ویروس جدیدی شناسایی شده است. در این راستا ما نیز موارد را به شدت رصد می کنیم.

وی افزود: دو ویژگی قابلیت انتقال بالا و موتاسیون فراوان آن و همچنین اینکه از سیستم ایمنی می‌تواند گریزان باشد را برای این سویه جدید اعلام کرده‌اند. این سویه جدید در کشور رصد می‌شود؛ اما مساله مهم آن است که با وضعیت کشور و اینکه نقاط قرمز نداریم و وضعیت نسبتا پاک است، اما باید در زمینه ورود ویروس به کشور به شدت مراقبت شود. در همین راستا شب گذشته در فرودگاه امام (ره) حضور یافتیم. موارد باید به دقت انجام شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: اما با وجود همه این دقت‌ها، احتمال ورود ویروس به کشور وجود دارد. بنابراین باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم و فکر نکنیم با انجام واکسن کار تمام است و مراقبت‌ها باید بیشتر انجام شود.

وی گفت: البته در افریقای جنوبی واکسیناسیون خیلی کم بوده و تنها حدود ۲۶ درصد مردم واکسن زده بودند و همین امر باعث شده که ویروس منتشر شود.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه مدافع سلامت مردم هستیم و در این راه از همه امکاناتی که در وزارت بهداشت و خارج از وزارت بهداشت باشد، استفاده می‌کنیم، گفت: سلامت مردم را فدای هیچ چیز نخواهیم کرد و پرسنل وزارت بهداشت متعهد این مساله هستند. ما کادر سلامت به مردم کشور عشق می ورزیم و همانطور که در دو سال کرونا نشان داده شد تا پای شهادت در این امر مهم ایستاده‌ایم.

وی گفت: توصیه می‌کنیم که رسانه‌ها حماسه تلاش و فداکاری کادر سلامت را نشان دهند. انتظار داریم رسانه‌ها و حوزه هنر این ایثار و فداکاری را نشان دهند.

وزیر بهداشت گفت: شرعا و قانونا مسوول تامین سلامت مردم هستیم و به عهدی که بستیم پایبند هستیم و از هر تلاشی مضایقه نخواهیم کرد.

نظرات بینندگان