arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

آشنایی با انواع آجر به همراه ویژگی ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آشنایی با انواع آجر به همراه ویژگی ها

یکی از مصالح ساختمانی پر کابردی که از زمان های دور تا به الان در ساخت و ساز های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، آجر است. این کالا از پختن خاک رس تهیه می شود، در بنا های تاریخی و حتی دکوراسیون داخلی یا نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع آجر برحسب کاربرد و جنس آشنا کنیم. همراه ما باشید.

روش های تولید و تهیه آجر

به عبارتی دیگر فرآیند ساخت آجر این گونه است که شما بایستی ابتدا خاک رس با کیفیت و مرغوبی را به عمل بیاورید و سپس از آن گل درست نمایید. قدم بعدی در خصوص قالب های آن می باشد که گل رس ایجاد شده در قالب هایی با ابعاد و رنگ های مختلف درست می شود که در اصطلاح به این مرحله خشت زنی یا قالب گیری می گویند.

پس از آن که آجر ها در قالب های تهیه شده خشک شدند، در کوره های آجر پزی آمده پخت می شوند و جالب است بدانید که کیفیت این آجر ها تا حد زیادی بسته به کوره ای دارند که در آن پخته می شوند. کوره ها نیز انواع مختلفی دارند که می توان آن ها در دسته بندی هایی همچون کوره های آجر ثابت و آتش ثابت، کوره های آجر ثابت و آتش رونده یا کوره های آجر رونده و آتش ثابت قرار داد.

در دسته بندی نوع اول با توجه به آتشی که در درون کوره است، آجر ها را همانند یک برج آجری در درون کوره قرار می دهند و مراحل پخت نیز به همان صورت که در بالا بیان شد انجام می شود. اما در کوره های نوع دوم نیز همان طور که آجر ها را در درون کوره قرار می دهند، عمل پخت آن ها نیز صورت می گیرد و در نهایت کوره های از نوع سوم نیز چون حالتی مکانیزه دارند، یک تونل آتش در وسط کوره قرار دارد که آجر های پخته شده در آن از یک طرف آن خارج می شوند و آجر های خام یا همان نپخته نیز از طرفی دیگر آن وارد کوره می شوند تا آماده استفاده شوند.

با این تفاسیر در می یابید که آجر سازی کار چندان ساده ای نیست همچنین توقعات و انتظارات افراد نیز برای طراحی دکوراسیون و نمای خارجی ساختمان ها به گونه ای پیشرفت کرده و افزایش یافته است که فرآیند این وسیله ساختمانی روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر می شود. به همین دلیل است که نمی توان این موضوع را نادیده گرفت چون آجر از جمله مصالح ساختمانی است که از گذشته های دور تا زمان حال مورد توجه قرار گرفته است.

اما آجر ها به دلیل این که دارای ابعاد، سایز و رنگ های مختلفی هستند و به راحتی در یکدیگر قفل می شوند، از آن ها بیشتر برای اتصال دو دیوار، ساخت گنبد، قوس یا ساخت طاق و ... استفاده می شوند. در یک حالت کلی می توان گفت که آجر ها قابلیت پر کردن دیوار، سقف و ... را دارند و همین امر سبب شده تا در صنعت ساختمان سازی حائز اهمیت باشند و مزیت دیگری که این مصالح کاربردی دارد این است که نیازی به اندود کاری ندارند لذا برای نمای بیرونی نیز بسیار از آن ها استقبال می شود.

همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا استفاده از آجر در خصوص امور ساختمانی روز به روز افزایش یابد تا جایی که معماران در صدد طراحی الگوها و طرح های نوینی هستند تا با استفاده از آن ها بتوانند از آجر هایی که در رنگ های مختلف تهیه می شوند استفاده خاص و به سزایی بکنند. تجربه ثابت کرده است که در بسیاری از مواقع با استفاده از همین آجر ها نما های قدیمی تبدیل به یک نمای مدرن و منحصر به فرد شده اند و جلوه یک ساختمان را تا حد زیادی تغییر داده اند.

در گذشته آجر ها بیشتر برای نمای خارجی استفاده می شدند اما هم اکنون در حمام ها یا زیبا سازی اتاق نشیمن، آشپز خانه، سرویس بهداشتی و ... نیز  کاربرد دارند. این کار به دلیل این که حسی از طبیعت را وارد خانه و کاشانه شما می کند، اثر بخشی فراوانی نیز در گرمای منزل شما دارد و در حرفه دکوراسیون داخلی به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر مورد توجه قرار می گیرد. این محصول با تنوع بسیار بالا در بازار عرضه می گردد و در اختیار مشتری قرار می گیرد تا به تمام نیاز های شما پاسخ داده شود.

دسته بندی آجر ها بر حسب کاربرد آن ها

در این بخش آجر ها را براساس کاربردی که دارند به دسته های مختلف تقسیم می کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانید براساس کاری که می خواهید انجام دهید بهترین انتخاب را داشته باشید.

آجر نما: خیلی ساده است که این نوع از آجر ها بر حسب کاربرد برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که این کار یا به صورت دستی یا به صورت ماشینی انجام می شود. این آجر ها نسبت به سایر مصالح مزیت های زیادی دارند. اولین مزیت این است که دارای وزن سبکی هستند و هیچ مشکلی از نظر حمل و نقل ندارند. دومین مزیت این است که دارای تنوع گسترده ای هستند و می توانید مطابق با سلیقه خود هر رنگ و طرحی را که خواستید انتخاب کنید. همین دو ویژگی موجب شده که استفاده از آجر نما هم در طراحی داخلی ساختمان و هم در طراحی خارجی به مراتب بیش تر شود.

آشنایی با انواع آجر به همراه ویژگی ها

آجر معمولی: این نوع آجر نیز مانند آجر معمولی هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی پخته می شود که برای نما های معمولی در ساختمان ها کاربرد دارد.

آجر مهندسی: آجر مهندسی به دلیل این که از تراکم بالایی برخوردار هستند لذا توسط ماشین ها ساخته می شوند و در واقع ظاهری نیمه شفاف دارند و در ساختمان هایی با بار زیاد به کار گرفته می شوند.

انواع آجر ها بر حسب جنس آن ها

در این بخش برای شما دسته بندی آجر ها را براساس جنس آن ها قرار می دهیم. در صورتی که سفارش هر کدام از این محصولات را داشتید می توانید با کارخانه آجر ساحل یک به شماره 09133191173 تماس بگیرید تا با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین آجر را از آن خود کنید.

آجر لعابی

در واقع لعاب حکم یک پوشش محافظتی را برای یک آجر دارد که در صنعت معماری نیز به عنوان یکی از هنر های اصیل شناخته می شود. این لایه محافظتی، مقاومت آجر را در برابر عواملی مانند نفوذ آب، عوامل شیمیایی، فرسایش یا هوازدگی بالا برده و افزایش می دهد. مراحل تولید آجر لعابی همانند آجر معمولی می باشد و به دلیل این که سطحی صاف و صیقلی ایجاد می کند، نمای بی نظیر و به شدت زیبایی را به معماری شما می دهد. از طرفی دیگر در ابعاد گوناگون و رنگ های مختلفی موجود می باشند برای مثال برخی از آن ها زرد، قهوه ای، لاجوردی، کرمی و ... می باشند که هر کدام به نوعی به ساختمان جلا می بخشند. توجه داشته باشید که در هنگام لعاب کاری آجر از مواد اولیه مرغوبی استفاده نمایید یعنی ضریب انبساط و انقباض آن را در نظر بگیرید تا مانع از مواردی همچون ترک خوردن آجر ها باشید. طبیعتا قیمت چنین آجری از یک آجر معمولی بالا تر است.

آجر تونلی

آجر های تونلی که دارای سطحی یکنواخت هستند، بسیار سبک می باشند و می توان از آن ها در قسمت ای مختلف یک ساختمان استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی های این نوع از آجر این است که آب را به میزان کمی جذب می نمایند بنابراین از انواع آن در ساختمان سازی استفاده می شود. این مدل اجر از هزینه پایین تری برخوردار است و ارزان تر می باشد. در حالت کلی قیمت آجر تونلی نسبت به آجر لعاب دار کمتر است و جزو قدیمی ترین مصالح ساختمانی در نظر گرفته می شود.

آشنایی با انواع آجر به همراه ویژگی ها

آجر نسوز

همان طور که از نامش پیدا است آجر نسوز با سایر آجر ها تفاوت دارد از این جهت که در ساختار آن از موادی استفاده می شود که در دما های بالا به هیچ وجه متلاشی نمی شوند و به اصطلاح می گویند که تحمل گرمایی آن بالا می باشد. این نوع از آجر در ساخت کوره های ذوب آهن، فلز و تولید شده کاربرد دارد. همچنین قابلیت جذب آن ها به ملات بالا بوده و در برابر سرما نیز از خود مقاومت بالایی نشان می دهند.

آجر فشاری

آجر های فشاری که اغلب در زیر کاری و سفت کاری ساختمان ها کاربرد دارند به صورت دستی ساخته می شوند به همین دلیل به آن ها آجر های فشاری می گویند. آجر های فشاری پس از مرحله خشت زنی با دست، توسط کارگران و فشار دست آن ها با گل مخصوص گوشه های قالب را پر می کنند.

آجر ماشینی

این نوع از آجر را که خیلی زیاد مشاهده نموده اید، ترد و شکننده بوده و قابلیت تیشه داری ندارند. ظاهر آن ها به گونه ای است که دارای 8 الی 10 سوراخ می باشند و کاربرد سوراخ ها تنها به خاطر نفوذ ملات ها می باشد تا دیوار ساخته شده حاصل از آن ها را مستحکم تر نماید.

آیا آجر ها بر اساس ظاهر نیز دسته بندی می شوند؟

  • آجر سوراخ دار: سوراخ های موجود در این نوع از آجر از 25 درصد حجم خود آجر بیشتر است.
  • آجر توخالی: ضمن این که ابعاد سوراخ های موجود در آجر متفاوت می باشند، حجم سوراخ های رد شده از بین آجر از 25 درصد حجم کل آجر بیشتر است.
  • آجر متخلخل: می توان گفت که بیش از 20 درصد حجم آجر های متخلخل را منافذ آن تشکیل می دهند به همین دلیل از طریق روش پرس ساخته می شوند.
  • آجر توپر: در این نوع از آجر نیز حجم سوراخ ها از 25 درصد حجم کل آجر بیشتر نمی شود به همین دلیل از آن ها در ساخت دیوار های باربر استفاده می شود.

درباره قیمت آجر ها بیشتر بدانید

قیمت آجر ها تا حد زیادی بستگی به مواد اولیه و کیفیت آن ها دارد که در انواع مختلف تولید می شوند و در بازار در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. اگر به دنبال با کیفیت ترین و بهترین انواع آجر هستید می توانید با کارخانه آجر ساحل یک تماس بگیرید. این کارخانه دارای سابقه بلند مدت در این زمینه است و به شما کمک می کند تا مرغوب ترین آجر را داشته باشید.

شماره تماس: 09133191173

آدرس: اصفهان، کیلومتر ۵ جاده زینبیه به طرف حبیب آباد – خیابان شهید شالباف – دو راهی سمت چپ

نظرات بینندگان