arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

رئیسی: اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان را در منطقه نمی دهیم / علی اف: به امنیت مناطق مرزی متعهدیم؛ اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی دهیم

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ریشه‌های عمیق تمدنی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دو کشور از رابطه دیرینه و عمیق برخوردار هستند و هرگز اجازه نمی دهیم این روابط تحت تاثیر دشمنان قرار بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ریشه‌های عمیق تمدنی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دو کشور از رابطه دیرینه و عمیق برخوردار هستند و هرگز اجازه نمی دهیم این روابط تحت تاثیر دشمنان قرار بگیرد.

سید ابراهیم رئیسی که شنبه شب به ترکمنستان سفر کرده بود، در جریان این سفر ضمن حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان اکو، در دیدار با روسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان ازبکستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان راه های توسعه روابط دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

رئیس جمهور با یادآوری سابقه حمایت‌های ایران از استقلال و تمامیت ارضی آذربایجان گفت: ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه را نمی دهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل و فصل کردند راه فتنه انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است.

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از ناامنی و حضور بیگانگان در منطقه تصریح کرد: تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد.

 رئیسی با اشاره به اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اخلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: دخالت بیگانگان به زیان کشورهای منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود.

وی از درخواست رییس جمهور آذربایجان مبنی برتقویت مناسبات اقتصادی دو کشور و توسعه مسیرهای ترانزیتی با حضور شرکتهای ایرانی، استقبال کرد.


**علی اف: به تامین منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، پایبندیم

الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان با حضور در محل اقامت رئیسی با رئیس جمهور کشورمان دیدار و پیرامون موضوعات مهم منطقه ای و مناسبات دوجانبه گفت و گو کرد.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: کارگروه ویژه ای باحضور مقامات عالی دولت برای پیگیری و اجرایی شدن توافقات مطرح شده تشکیل خواهد داد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در این دیدار با تجلیل از حمایت بی‌سابقه ایران از استقلال جمهوری آذربایجان گفت: باکو برای روابط برادرانه خود با تهران اهمیت ویژه‌ای قائل است و اجازه نخواهیم داد هیچ خدشه ای به آن وارد شود.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به گفتگو و تماس مقامات دو کشور برای رفع برخی سوء تفاهم های موجود بین دو کشور تصریح کرد: به امنیت مناطق مرزی متعهدیم و اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی دهیم.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اهمیت ترانزیت و حمل و نقل جاده ای، اظهارداشت: مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم.

علی اف همچنین گفت: این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و ما خود را نسبت به تامین منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، پایبند میدانیم.

در پایان این دیدار، قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، به امضا رسید.

نظرات بینندگان