arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۳ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس در مراحل نهایی / نماینده های مجلس بیشتر می شوند؛ افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به اینکه طرح افزایش تعداد نمایندگان در حال بررسی نهایی است، گفت: بر اساس این طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی پیش بینی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خانه ملت: رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به اینکه طرح افزایش تعداد نمایندگان در حال بررسی نهایی است، گفت: بر اساس این طرح افزایش ۴۰ کرسی نمایندگی پیش بینی شده است.

محمدصالح جوکار در توضیح طرح افزایش تعداد کرسی‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس اصل 64 قانون اساسی به ازای هر 10 سال باید 20 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس اضافه شود اما با گذشت دو دهه، این اصل قانون اساسی تحقق پیدا نکرده است. این طرح در مجالس هشتم، نهم و دهم نیز مطرح شده و اما نتوانست در صحن مجلس رأی لازم را کسب کند.

لزوم افزایش تعداد نمایندگان با توجه به جمعیت کشور

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به افزایش جمعیت کشور، تغییرات مسائل اجتماعی و فرهنگی و تصمیمات سیاسی و حاکمیتی اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد کرسی نمایندگی ضرورت دارد.

وی یادآور شد: تعداد کرسی‌های نمایندگی باید بر اساس جمعیت کشور و وسعت جغرافیایی تعریف شود، از سوی دیگر نمایندگان پل ارتباطی مردم و حاکمیت هستند لذا نیاز است ارتباطات نزدیک‌تر و بیشتر شود.

دولت از طرح مجلس حمایت کند

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مذکور دستور کار کمیسیون امور داخلی قرار دارد، گفت: در طرح افرایش تعداد نمایندگان افزایش 40 نماینده در حوزه‌های واجد شرایط انتخابیه به تعداد فعلی نمایندگان مجلس پیش بینی شده است. البته مشکلی در این زمینه به لحاظ بار مالی طرح وجود دارد که امیدواریم دولت در این زمینه کمک کند تا شورای نگهبان ایراد به بار مالی به این طرح نگیرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رد مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: بخشی از این طرح به اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه است که هنوز نهایی نشده است. از جمله اصلاحات در ارتباط با حوزه انتخابیه تهران است، در این طرح پیشنهاد شده به ازای مناطق 22 گانه نماینده برای تهران تعیین شود و نمایندگان ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس مجزا از تهران تعیین شود البته این موضوع در حال بررسی است.

نظرات بینندگان