arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

خطیب زاده: اگر آمریکا برای حل بن بست ها به وین نیاید، شرایط سختی خواهیم داشت / گفت وگوی دوجانبه ای با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت و گوهای نتیجه بخش فکر می‌کند،گفت: اگر تیم طرف مقابل برای اطمینان از رفع تحریم‌های فراسرزمینی وارد مذاکرات شود، آن وقت مذاکره در مسیر درستی قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت و گوهای نتیجه بخش فکر می‌کند،گفت: اگر تیم طرف مقابل برای اطمینان از رفع تحریم‌های فراسرزمینی وارد مذاکرات شود، آن وقت مذاکره در مسیر درستی قرار دارد.

خطیب زاده افزود: به گمانه‌زنی‌ها دامن نزنید اگر آمریکا با این اصل به میدان بیاید که بخواهد بن بست را حل کند، گفت و گوها در مسیر درست خواهد بود.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا هنوز بن‌بست‌های وین باقی مانده است، گفت: مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج و چه تحریم، ایالات متحده است. آمریکا بخشی از بن‌بست‌ها را طوری تعریف کرده که اگر برای حل بن بست به وین نیاید شرایط سختی خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر مذاکره مستقیم دو طرف و نیز جدیت تهران در مذاکرات گفت: ما با اراده جدی و حسن نیت وارد وین شده ایم و اگر ایالات برای رفع تحریم‌ها بیاید قطعا می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه خارج از میز برجام خواهد ماند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در ۶ دور مذاکره وقت ما را گرفتند تا میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که الان در ابتدای گفت و گوها در دولت جدیدی هستیم که با حسن نیت و عزم واراده واقعی و گفت و گوهای نتیجه بخش وارد شد، طرف‌های واقعی این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چون این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا می شود هم به برجام رسید و هم صنعت هسته‌ای را حفظ کرد، گفت: دوگانه‌ها را قبول نداریم همانقدر که بر حفظ و صیانت صنعت هسته ای معتقدیم، همانقدر در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه حرکت می‌کنیم و به خنثی‌سازی اهرم فشار می پردازیم و هیچ یک از راهبردها را جایگزین راهبرد دیگر نکردیم.

هیچ گفت وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا با آمریکا در وین مذاکره مستقیم خواهیم داشت، گفت: خیر.هیچ گفت و گوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود.

وی درباره حواشی ایجاد شده طی روزهای اخیر درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایران گفت: به متن نگاه کنید نه حواشی. البته این مباحث حاکی از عزم جدی جمهوری اسلامی برای تشکیل یک تیم ملی و اراده ایران برای رفع تحریم‌هست. هیات ایرانی نشان داده از چه ابعادی برای رفع تحریم مذاکره می کند و دولت سیزدهم با همان ترکیب جدی در وین حاضر شده است.

نظرات بینندگان