arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

تفاوت آجیل و خشکبار در چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تفاوت آجیل و خشکبار در چیست؟

همانطور که اغلب ما شنیده ایم هیشه نام آجیل و خشکبار در کنار هم برده می شود تا جایی که گاها این تصور ایجاد می شود که آجیل و خشکبار ماهیتی یکسان دارند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با تفاوت آجیل و خشکبار و تعریف هر یک از آن ها بپردازیم. جهت کسب اطلاعات در این زمینه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.(جهت خرید آجیل مرغوب کلیک کنید)

آجیل چیست؟

آجیل مخلوطی از خشکبار است که بنا بر سلیقه های مختلف مخلوط های آن متفاوت است و انواع مختلفی دارد. وجود آجیل در برخی از مراسم سنتی ایرانیان چون نوروز باستانی و شبهای یلدا عجین شده و بخش غیر قابل انکاری از این مراسمات محسوب می شود.

انواع آجیل 

البته آجیل ها طیف گسترده ای از انواع میوه جات و مغز دانه های آنان را شامل می شود اما ارکان اصلی تشکیل دهنده آجیل ها عبارتند از:

پسته ، فندق ، بادام زمینی ، بادام درختی ، بادام هندی ، گردو ، سویا ، کشمش نخودچی ، تخمه کدو ، تخمه آفتاب گردان تخمه ژاپنی و انواع نقل و...

خشکبار چیست؟

 خشکبار یا به عبارتی خشکه بار به مغز دانه ها و میوه جاتی می گویندکه تحت فرایندی خشک شده و در قدیم به آنها میوه یا مغز میوه خشک می گفتند.

 تفاوت آجیل و خشکبار چیست؟

آجیل و خشکبار از گذشته تا کنون جز تنقلات مهم و مورد توجه ایرانیان بوده است و با گذشت زمان تحت تاثیر تغییرات فرهنگی جوامع اشکال مختلفی به خود گرفته است.

در زمان های گذشته آجیل و خشکبار دارای مصارف درمانی بوده و ماهیت مصرف آن ها نسبت به امروز بسیار متفاوت بوده است.

تفاوت آجیل و خشکبار در واقع در این است که خشکبار شامل میوه ایی میباشد که قابلیت خشک کردن دارند و با گرفتن آب آن ها ماندگاری بالاتری پیدا می کنند.

و آجیل مغز دانه های مقوی و مغذی هستند که ترکیب این دو ماده خوراکی علاوه بر خاصیت های فراوان و طعم فوق العاده میتواند همچنان در بسیاری از موارد همان مصارف دارویی را داشته باشد.

هر چند استفاده از این دو ماده خوراکی به تنهایی هم میتواند مفید و مناسب باشد ولی از گذشته تا کنون به مرور زمان آجیل و خشکبار به دو ماده خوراکی جدایی ناپذیر تبدیل شده اند. 

ارزش غذائی و فواید انواع آجیل و خشکبار:

تمامی آجیل ها دانه های خوراکی و خشکبار دارای ارزش غذائی بالایی می باشند و اغلب ورزشکارن در برنامه غذایی خود روزانه به مصرف این محصولات می پردازند.

خرید خشکبار  و آجیل و مصرف آنها علاوه بر خواص درمانی و پیشگیری از انواع بیماری های خطرناک همچون سرطان، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و همچنین در اکثر موارد انرژی لازم برای انجام حرکات ورزشی را فراهم می کند.

آجیل و خشکبار سر شار از املاح معدنی و ویتامین های مفید برای بدن هستند و مصرف آن ها در برنامه غذایی روزانه می تواند انرژی و املاح لازم بدن را تامین نماید.

در ادامه به بررسی ارزش غذایی برخی از این مواد مغذی میپردازیم:

ارزش غذائی  و فواید بادام زمینی:

بادام زمینی بدلیل برخورداری از مواد مغذی و پروتئین بیشتر به عنوان یکه مکمل غذائی سالم برای افرادی که با انواع ورزشها به تناسب اندام خود میپردازند بسیار مهم و کاربردی است.

جالب اینکه در رده بندی مواد غذائی بادام زمینی به عنوان حبوبات شناخته می شود اما غالب مردم نگاهی در ردیف آجیل ها به آن دارند

بر اساس اطلاعات منتشره توسط بخش کشاورزی ایالات متحده ( یو.اس.دی.ای) هر صد گرم بادام زمینی دارای ۵۶۷ گرم کالری و مواد غذائی شامل پروتئین ، چربی ، کربو هیدرات ، فیبر و قند و همچنین ۱۳۴۵.۵۸ میلی گرم املاح معدنی شامل کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر و پتاسیم می باشد. ارزش غذائی و فواید بادام درختی

هرچند بادام درختی در مقایسه با بادام زمینی مقدار پروتئین کمتری دارد اما در مواد غذائی دیگر سرآمدتر است.

بر اساس اطلاعات منتشره توسط بخش کشاورزی ایالات متحده ( یو.اس.دی.ای) هر صد گرم بادام درختی دارای ۵۷۹ کالری و مواد غذائی شامل پروتئین ، چربی ، کربو هیدرات ، فیبر و قند و همچنین ۱۷۸۲.۳۴ میلی گرم املاح معدنی شامل کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم و ویتامین ای می باشد.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما خوانندگان عزیز را با تفاوت آجیل و خشکبار آشنا کنیم و به معرفی هر یک از آن ها بپردازیم.

توجه داشته باشید که ضروری ترین نکته در تهیه آجیل و خشکبار مرغوبیت این مواد قوی و مغذی است از این رو جهت خرید این محصولات حتما به فروشگاه های معتبر فروش آجیل و خشکبار مراجعه نموده و یا از وبسایت های معتبر همچون آجیل و خشکبار عابدینی اقدام به خرید نمایید.

از اینکه تا چایان این مطلب با ما همراه بودید سپاسگزاریم و امیدواریم که با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب منتشر شده از وبسایت آجیل و خشکبار عابدینی یاری نمایید.

نظرات بینندگان