arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

باهنر: برای یکی شدن شورای وحدت و ائتلاف هنوز به تفاهیم نرسیده‌ایم

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در شرایط فعلی شورای ائتلاف و شورای وحدت برای یکپارچگی باید تلاش کنند. همچنین توصیه می‌کنم جبهه مقابل هم به سمت تشکیل حزب فراگیر بروند. باهنر خاطرنشان کرد: در عین حال مواضع شورای وحدت و شورای ائتلاف در برخی موارد با هم اختلاف دارد و هنوز تفاهمی برای ادغام این دو شورا صورت نگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، هدف ایران را مذاکره برای حصول نتیجه و رفع همه تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: اروپا باید تکلیف خود را معلوم کند، می‌خواهد تحت زورگویی آمریکا باشد و منافع کوتاه مدت را فدای منافع بلندمدت کند و با کشوری که زیر تعهد خود می‌زند می‌خواهد چه کند؟

محمدرضا باهنر روز دوشنبه در نشست خبری در محل ساختمان مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، در پاسخ به پرسش ایرنا درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای، گفت: ایران در موضوع هسته‌ای به تعهدات خود عمل کرده است و این موضوع را مجامع بین‌المللی تایید کرده‌اند ولی تحریم‌ها از سوی آمریکا تشدید شد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: هدف جمهوری اسلامی فقط مذاکره نیست بلکه مذاکره برای حصول نتیجه و رفع همه تحریم‌ها است. بنابراین موافق مذاکره بدون نتیجه نیستیم.

باهنر افزود: با بازگشت تحریم‌ها، ایران از تعهدات هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرد. بنابراین ایران در چارچوب حفظ عزت و مصلحت و منافع ملی در مذاکره حاضر شده است.

وی با تاکید بر رفع همه تحریم‌ها علیه کشورمان و فشار این تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، یادآور شد: اروپا باید تکلیف خود را معلوم کند. می‌خواهد تحت زورگویی آمریکا باشد و منافع کوتاه مدت را فدای منافع بلندمدت کند و با کشوری که زیر تعهد خود می‌زند می‌خواهد چه کند؟

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مراسم بزرگداشت شهید مدرس و قدردانی از زحمات این نماینده مردم در ادوار گذشته، هفته بسیج را تبریک گفت و افزود: بسیج یار مخلص خدا و امید و پشتیبان ملت ایران است. حضرت امام (ره) پیش از حمله ارتش بعث صدام در سال ۵۸ فرمان تاسیس بسیج را صادر کردند که نشان از دوراندیشی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بود.

باهنر، بسیج را مکتب دانست و عنوان‌کرد: بسیج مختص سن خاصی نیست اما واژه بسیج تداعی جوانان است و با بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری همخوانی دارد. امیدواریم روحیه بسیجی را در خود پرورش دهیم.

وی ادامه داد: مذاکره‌کنندگان موظف به رعایت اسناد بالادستی هستند و همچنین ایران براساس مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌ها است. قصد ما تفاهم است منتها در راستای منافع و حقوق قطعی جمهوری اسلامی. تحریم‌ها حتما باید به شکل کامل لغو شود تا ما نیز به تعهدات خود ذیل برجام بازگردیم.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه اروپایی ها کمی باید مدبرانه تر و عاقلانه تر رفتار کنند و باید تکلیف خود را در قبال برجام روشن کنند، تصریح کرد: آنچه مسلم است ما با دید کاملا محتاطانه و براساس تجربه گذشته در مذاکرات حاضر شویم.

برای یکی شدن شورای وحدت و ائتلاف هنوز به تفاهیم نرسیده‌ایم

باهنر درباره احتمال تجمیع و یکی شدن شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان، گفت: به اعتقاد من اگر چند حزب فراگیر شکل نگیرد، این جبهه‌های ژله‌ای ما را به جایی نمی‌رساند. سیستم تک حزبی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی نمی‌گنجد.

رییس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری تصریح کرد: احزاب زیادی داریم و طبق قوانین جدید شمار احزاب کشور به ۱۳۰ تا ۱۴۰ حزب رسیده است و البته برخی از احزاب فقط یک مجوز در جیب برخی فعالان سیاسی هستند و برخی دیگر هم که فعال هستند در انتخابات با همراهی چند حزب دیگر ائتلاف می‌کنند که خاصیت ژله‌ای دارند و در هر دوره یک اسم جدید پیدا می‌کنند مثل شانا و جمنا و امثال آن.

وی افزود: در شرایط فعلی شورای ائتلاف و شورای وحدت برای یکپارچگی باید تلاش کنند. همچنین توصیه می‌کنم جبهه مقابل هم به سمت تشکیل حزب فراگیر بروند.

باهنر خاطرنشان کرد: در عین حال مواضع شورای وحدت و شورای ائتلاف در برخی موارد با هم اختلاف دارد و هنوز تفاهمی برای ادغام این دو شورا صورت نگرفته است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره ادغام شورای وحدت و شورای ائتلاف، گفت: بارها گفته‌ام که در نظام مردم‌سالاری دینی ناچار به داشتن چند حزب فراگیر قدرتمند و موضع‌دار و متولی دار هستیم. حال برخی معتقدند که باید دو حزب داشته باشیم یا برخی دیگر معتقد به حضور چند حزب در کشور هستند.

وی افزود: چون شمار احزاب مورد تایید وزارت کشور زیاد است به ناچار این احزاب باید زمان انتخابات با یکدیگر ائتلاف کنند که خروجی این رویه منجر به این می‌شود که آن اهداف مدنظر جریان‌های سیاسی محقق نمی‌شود.



نظرات بینندگان