arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰
موسوی، کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی:

دولت برای توزیع کالاهای اساسی هنوز با فروشگاه‌های اینترنتی هماهنگ نکرده است

چند روز قبل معاون اول رئیس‌جمهور، اعلام کرد، فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب، گسترش خواهد یافت. این نخستین بار است که دولت قصد دارد توزیع کالاهای اساسی را به‌صورت اینترنتی انجام دهد. درهمین چارچوب، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، از صاحبان تمامی پلتفرم‌ها و سامانه‌های دانش بنیان و افرادی که در سطح کشور در حوزه توزیع اینترنتی توان دارند، خواست که به این فرایند کمک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موسوی، کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی:دولت برای توزیع کالاهای اساسی هنوز با فروشگاه‌های اینترنتی هماهنگ نکرده است

چند روز قبل معاون اول رئیس‌جمهور، اعلام کرد، فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب، گسترش خواهد یافت. این نخستین بار است که دولت قصد دارد توزیع کالاهای اساسی را به‌صورت اینترنتی انجام دهد. درهمین چارچوب، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، از صاحبان تمامی پلتفرم‌ها و سامانه‌های دانش بنیان و افرادی که در سطح کشور در حوزه توزیع اینترنتی توان دارند، خواست که به این فرایند کمک کنند.

امیر حسن موسوی، کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی در ارزیابی این تحول و فراخوان وزیر جهاد کشاورزی، معتقد است: اگر خبر توزیع اینترنتی کالاهای اساسی، فقط جنبه رسانه‌ای نداشته باشد و عملی شود، رویداد مهمی برای کسب‌وکارهای اینترنتی خواهد بود.

وی یادآور شد: اصولاً، کسب‌وکارهای اینترنتی ماهیت شفافی دارند و توزیع کالاهای اساسی از طریق شرکت‌های اینترنتی می‌تواند به توزیع بهینه کالاهای یارانه‌ای بین مردم کمک شایانی کند. همه جای دنیا هم از چنین راهکارهایی استفاده می‌شود، چراکه به‌هرحال این پلتفرم‌ها به دلیل شفافیت زنجیره تأمین و توزیع کالا (از خریدار و فروشنده تا قیمت‌ها) می‌تواند راهکار صحیح مبتنی بر فنّاوری باشد که بسیاری از مشکلات فعلی را برطرف می‌کند.

هنوز هماهنگی نشده است

مدیر روابط عمومی دیجی کالا، افزود: اگرچه هنوز با فروشگاه‌های اینترنتی ازجمله دیجی کالا در این زمینه هماهنگی صورت نگرفته و اطلاعات ما در این مورد فقط بر اساس خبرهاست، اما از شنیدن این خبر، بسیار خرسند هستیم و اگر عزم راسخی برای استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی در جهت توزیع عادلانه کالاهای اساسی وجود داشته باشد، با حذف واسطه‌هایی که خلق ارزش نمی‌کنند، قیمت تمام‌شده کالاها برای مصرف‌کننده کاهش‌یافته و درنهایت، اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور و مردم رقم خواهد خورد.

نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید

این کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی ضمن اشاره به پتانسیل‌های موجود برای توزیع کالاهای اساسی در کشور، گفت: تجارت الکترونیک، نیازمند زیرساخت‌های بسیار گسترده و سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی خواهد بود و برخلاف آنچه در نگاه اول ممکن است مشتری تصور کند فقط با یک سایت اینترنتی مواجه است؛ پشت شرکت‌های اینترنتی، زیرساخت‌های عملیاتی و مبتنی بر فنّاوری گسترده‌ای وجود دارد.

موسوی یادآور شد: خوشبختانه در طول سالیان گذشته زیرساخت‌های مناسبی در کشور ما در این حوزه ایجاد شده و مجموعه‌های مختلفی در کشور ما در حوزه پردازش و انبار کالاها و... زیرساخت‌هایی ایجاد شده است. البته کالاهای اساسی اصولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ کالاهای فاسدشدنی همچون گوشت و مرغ و تخم‌مرغ تازه و محصولات لبنی و کالاهایی که به‌سرعت فسادپذیر نیستند همچون حبوبات، روغن، برنج و قند و شکر.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها با در اختیار داشتن ده ها مرکز پردازش کالا در استان‌های مختلف، امکان ارسال کالاهای اساسی گروه دوم را به تمام نقاط کشور در عرض ۲۴ الی ۴۸ ساعت دارند، اما برای توزیع کالاهای اساسی فسادپذیر محدودیت‌هایی وجود دارد و فعلاً توان توزیع این کالاها را فقط در شهرهای بزرگ وجود دارد و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توزیع کالاهای فسادپذیر در نقاط مختلف کشور ازجمله مناطق دورافتاده، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

بورس، تنها راه جذب سرمایه

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی ضمن تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه اظهار کرد: با توجه به این‌که حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ ها، حوزه‌های دیربازده برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است، سرمایه‌گذاران داخلی ما به سبب ریسک‌های متعدد اقتصادی در کشور، بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت متمایل هستند. تنها راه تأمین سرمایه برای شرکت‌های اینترنتی، جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه و ورود به بورس یا سرمایه‌گذاری خارجی است و امیدواریم شرایط برای یکی از این روش‌های تأمین مالی در کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ ها مهیا شود.

ترکیه ۵ میلیارد دلار، ایران ۵۰۰ میلیون دلار

وی با مقایسه رقم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در فروشگاه‌های اینترنتی ترکیه با ایران، عنوان کرد: برای مقایسه حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کشور ما با سایر کشورها کافی است، بدانید در دو سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار فقط در فروشگاه‌های اینترنتی ترکیه سرمایه‌گذاری شده و فقط در سال ۲۰۲۱، بیش از یک میلیارد دلار در استارتاپ getir(فروشگاهی اینترنتی در ترکیه) سرمایه‌گذاری شده است. با این سرمایه‌گذاری، getir علاوه بر نقاط مختلف ترکیه، امکان فروش و ارسال کالا به کشورهای دیگر را هم دارد. این در حالی است که کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده در طول 15 سال گذشته در اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران، کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است!

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: ورود شرکت‌های اینترنتی به بازار سرمایه، یکی از روش‌های مناسب برای تأمین مالی این شرکت‌ها در مرحله بلوغ است و همه جای دنیا این اتفاق افتاده و امیدواریم در کشور ما هم هر چه زودتر زمینه ورود شرکت‌های بزرگ اینترنتی به بازار سرمایه فراهم شود.

نظرات بینندگان