arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۰

فرانسه توافق برای فروش جنگنده به امارات را تأیید کرد

امارات متحده عربی برای خرید ده‌ها جنگنده «رافال» با فرانسوی‌ها به توافق رسیده‌اند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ابوظبی و پاریس روز جمعه تأیید کردند که امارات قرار است هشتاد فروند رافال از فرانسه خریداری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: امارات متحده عربی برای خرید ده‌ها جنگنده «رافال» با فرانسوی‌ها به توافق رسیده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ابوظبی و پاریس روز جمعه تأیید کردند که امارات قرار است هشتاد فروند رافال از فرانسه خریداری کند.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این قرارداد حاصل همکاری‌های راهبردی میان دو کشور است». گفته می‌شود اماراتی‌ها علاوه بر هشتاد فروند جنگنده رافال، دوازده فروند بالگرد «کاراکال» نیز از فرانسه خریداری کرده‌اند.

رویترز ساعاتی قبل به نقل از دو منبع فرانسوی نوشته بود، فرانسه روز جمعه چند قرارداد بزرگ با اماراتی‌ها امضا خواهد کرد.

تأیید قرارداد خرید جنگنده از سوی ابوظبی و پاریس در حالی انجام می‌شود که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سفری دو روزه امروز (جمعه) وارد امارات خواهد شد. ماکرون قصد دارد علاوه بر امارات، به قطر و عربستان سعودی نیز سفر کند.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، دیروز (پنجشنبه)، در گزارشی به تحلیل علل سفر ماکرون در مقطع کنونی به منطقه پرداخت و نوشت: «در این سفر دوره‌ای به کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس]، ماکرون را "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه، "فلورانس پارلی" وزیر دفاع، "برونو لامیر" وزیر اقتصاد در کنار وزیر تجارت خارجی، وزیر فرهنگ و رؤسای چند شرکت فرانسوی بزرگ همراهی خواهند کرد».

الجزیره می‌گوید به‌رغم آنکه بیانیه کاخ الیزه کوتاه بود و در آن به مهم‌ترین موضوعاتی که قرار است در جریان این سفر مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اشاره‌ای نشده است، اما برخی ناظران پیش‌‌بینی کرده‌اند که بحران لبنان با عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس]، برنامه هسته‌ای ایران، قیمت جهانی نفت، جنگ یمن، انتخابات لیبی، تحولات مسئله فلسطین، روابط عربستان سعودی و ایران جزء مهم‌ترین موضوعاتی خواهد بود که بر روی میز گفت‌و‌گوها مطرح و در برنامه دیدارهای ماکرون به آن پرداخته خواهد شد.

نظرات بینندگان