arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۲ آذر ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: ساعت نُه صبح، به حسينيه الزهرا (س) در مؤسسه امام خمينى، براى افتتاح مجمع جهانى اهل‌البيت رفتيم. جلسه، مخصوص اعضاى ايرانى مجمع است كه علماى تشيع هستند. آقاى [محمدعلی] تسخيرى، [رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]، معتقد است كه من هم عضويت را پذيرفته‌ام، ولى يادم نمي‌آيد؛ گويا در يك مكالمه تلفنى، به درخواست عضويت، جواب موافق داده‌ام. باران هم مى‌بارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ساعت نُه صبح، به حسينيه الزهرا (س) در مؤسسه امام خمينى، براى افتتاح مجمع جهانى اهل‌البيت رفتيم. جلسه، مخصوص اعضاى ايرانى مجمع است كه علماى تشيع هستند. آقاى [محمدعلی] تسخيرى، [رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]، معتقد است كه من هم عضويت را پذيرفته‌ام، ولى يادم نمي‌آيد؛ گويا در يك مكالمه تلفنى، به درخواست عضويت، جواب موافق داده‌ام. باران هم مى‌بارد.

آقاى تسخيرى گزارش داد و خيرمقدم گفت. سخنرانى افتتاحيه را انجام دادم. دربارة اعتبار آبروى اصطلاح «اهل‌البيت» در بين همه فرق اسلامى و نقش صلاحيت‌هاى علمى، اخلاقى و جهادى اهل البيت و اهميت اتكاء بر و حُجيت نظرات همه، با تكيه بر مسأله خلافت امر كه در ديگر اثر عملى مهمى برآن مترتب نيست، ولى مسأله حجت نظرات و سيره ائمه، اثر عملي فراواني دارد. از اعضاى مجمع خواستم كه در اداره شيعه جهاني، از فكرى و اجرايى به واقعيت‌هاى موجود توجه كنند و افكار را از پيروي‌‌هاى ناصواب، پاك كنند و در عمل هم توجه به ارتباط و اتحاد با ساير فرق اسلامى و نيز اقليت بودن شيعه در اكثر بلاد داشته باشند و به تقويت انقلاب ايران، به عنوان پايگاه امروز تشيع، بهاى زياد بدهند.

تا عصر در منزل مطالعه كردم. فائزه آمد. در مورد دادگاهش مذاكره‌كرديم. آقاي [علی] رازيني، ریيس دادگسترى تهران، پيشنهادكرده كه شاكيان از روزنامه زن، [از شکایت‌شان] صرف‌نظر كنند و فائزه هم به نحوى جبران كند؛ ولى فائزه، خودش را ذيحق مي‌داند و اعتمادى به پيشنهادهاى آنها ندارد. تصميم گرفته در تهران بماند و همراه ما به كيش نيايد كه فرصت مطالعه پرونده را داشته باشد. شاكيان، آقايان [محمدرضا] نقدى، [حسن] نوميرى و [علی] رازينى هستند كه به بعضى از مطالب روزنامه زن اعتراض دارند؛ معلوم است، اقدامى خطى است. در جلسه اول، به ضررشان تمام شده است.

ساعت چهار بعد از ظهر، به سوى جزيره كيش پروازكرديم. عفت و فاطى و ياسر و مهدى و بچه‌هایشان و همشيره‌ها، فاطمه و طاهره و جمعى ديگر از بستگان، همراه‌اند. آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، وزير نفت هم بود. در راه، راجع به قيمت نفت و راهكارهاى اصلاح قيمت نفت بحث شد. اكنون معدل قيمت نفت ايران، حدود هشت دلار در يك بشكه است كه نصف قيمت دو سال پيش است. شب در پاويون استراحت‌كرديم و در ساحل قدم زدم. هوا معتدل است. امسال تاكنون باران نيامده است. گزارش‌ها را از روى‌كامپيوتر پرتابل همراه [= لپ‌تاپ] خواندم.

نظرات بینندگان