arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

معاون رئیس جمهور: اگر در مذاکرات توافق نشد، به سمت شرق می‌رویم؛ مثلا با نفت تهاتر می کنیم / خارجی ها به ما اعتماد بیشتری دارند

«هشت سال ما را سرکار گذاشتند، هیچ سرمایه گذاری در ایران نکردند، هیچ گرهی را باز نکردند مگر اینکه هر چند وقت چند نفر را به تحریم‌ها اضافه کردند. در سر میز مذاکره می آمدند پیش نویسی را که از قبل نوشته بودند، اصل متن را خودشان آماده می کردند و آقایان با تغییرات جزئی امضا می کردند و کمپینی درون کشور راه انداخته بودند که کسی جرات نقد آن توافق را نداشته باشد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده ایران اختیار کامل دارد گفت: اگر نتیجه مطلوب پیش آمد که بهتر اما اگر هم توافق نشد به سمت شرق می‌رویم و می‌توانیم از این بخش، منافع خودمان را به دست بیاوریم.

سید محمد حسینی روز شنبه در همایش دانشجویان نخبه کرمان به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو با بیان اینکه ایران در مذاکرات هسته ای طرح، ایده و برنامه دارد و برنامه ها نیز تا این لحظه نتیجه ‌داشته‌اند تصریح کرد: تیم های طرف دیگر مذاکره اختیارات لازم را ندارند اما تیم ایران مجهز و با اختیارات کامل پای میز مذاکره رفته و از موضع قدرت از منافع خودمان حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: کشور با قدرت در این زمینه کار می کند، ۴۰ نفر عضو تیم از ایران از تخصص ها و نهادهای مختلف سیاسی و اقتصادی حضور دارند و برای انجام مذاکرات به وین رفته اند که افرادی متخصص هستند؛ در این زمینه هزینه می کنیم اما نتیجه لازم را نیز می گیریم.

حسینی اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب درباره نگاه به شرق فرمودند، قدرت اقتصادی اکنون به سمت چین و هند حرکت می کند که اگر توافق نشد هم می توانیم از این بخش منافع خودمان را به دست بیاوریم.

وی تاکید کرد: می توانیم در توسعه مسائل اقتصادی با شرق تفاهم کنیم، منافع خودمان را نیز به دست آوریم، به طور مثال با نفت تهاتر می کنیم و در حوزه های مختلف پایبندی آنها به تعهداتشان بیشتر است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: کارها در حال انجام است، بخش های اقتصادی را نمی خواهیم شرطی کنیم، در سازمان شانگهای عضو دائم شدیم و فعالیت هایی برای ترانزیت گاز ترکمنستان و آذربایجان انجام شده که اقدام های بزرگی است؛ خارجی ها می بینند درون کشور انسجام لازم را داریم پس به ما اعتماد بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکا تحریم ها را بردارد به برجام بر می گردیم تصریح کرد: عده ای می گفتند اگر با آمریکا صلح‌ و سازش کنیم همه مشکلاتمان حل می شود، اما هشت سال ما را سرکار گذاشتند، هیچ سرمایه گذاری در ایران نکردند، هیچ گرهی را باز نکردند مگر اینکه هر چند وقت چند نفر را به تحریم‌ها اضافه کردند.

حسینی افزود: در سر میز مذاکره می آمدند پیش نویسی را که از قبل نوشته بودند، اصل متن را خودشان آماده می کردند و آقایان با تغییرات جزئی امضا می کردند و کمپینی درون کشور راه انداخته بودند که کسی جرات نقد آن توافق را نداشته باشد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: زمان دیکته ‌کردن آمریکا به ملت ما گذشته و اکنون ایران ۲ پیشنهاد برای مذاکرات ارائه کرده زیرا آنان از برجام خارج شدند و ما به این توافق متعهد بودیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کودتای سال ۳۲ و دولت ملی مصدق که می خواست نفت را ملی کند افزود: مردم ما هیچگاه نمی‌توانست توسری خور باشد و دست به دست هم دادند و نفت را ملی کردند و درآمدهای سرشار انگلیس قطع شد.

وی ادامه داد: دولت ملی تصور می کرد با کمک آمریکا می تواند انگلیس را کنار بزند اما با کودتا آن را کنار زدند، پایه حکومت شاه با کودتا و قدرت‌های خارجی بود.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: نیکسون که در آن زمان معاون اول رئیس جمهوری آمریکا بود می‌خواست به ایران بیاید که اعتراضات دانشجویان آغاز شد و خون سه دانشجوی مظلوم بیگناه ریخته شد؛ خون بر شمشیر هم می تواند برتری یابد، این دانشجویان فقط می خواستند اعتراض کنند امادر دانشگاه سرکوب شدند.

وی ابراز داشت: کودتا بحثی سیاسی نبود و جنبه های فرهنگی هم داشت، در این‌زمینه مقام معظم رهبری فرمودند جوانان تاریخ را بدانند که چه گذشته و دانشجویان که می خواهند دیگران را به حرکت درآورند، در جهاد تبیینی ابتدا باید شبهات را رفع و سپس دیگران را متقاعد ‌کنند.

حسینی ادامه داد: جریان آمریکایی از سال ۳۲ علیه ما بود و یکجا در تاریخ ایران نشان دهید که اینها حسن نیت داشته باشند؛ ساخت ساواک و ارتش ژاندارمی که به فرمانشان بود از این موارد است.

وی عنوان کرد: کسانی که سنگ آمریکا را به سینه می زنند در ۶۸ سال گذشته نشان بدهند (در این زمینه به نفع ایران از سوی آمریکا) چه اتفاقاتی افتاده، آمریکا در تمامی حوزه های ایران، دخالت می کرده است.

حسینی افزود: وجود چند هزار مستشار خارجی، پیش از انقلاب درون کشور یعنی حاکمان ما آقا بالاسر می خواستند.

وی اضافه کرد: زبان فارسی ما ۸۰۰ سال زبان شبه جزیره هند بوده اما پس از آن، استعمار آن را با قطع ارتباطات ۲ کشور تغییر داد؛ ایرانیان انسان هایی نبوده اند که در جامعه حذف شوند؛ هرجا رفته اند، آنجا منشا اثر بودند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: در ابتدای مسوولیت دولت سیزدهم صف مرغ، تخم مرغ و مشکلات آب، برق و پرداخت حقوق کارمندان و بدهی داشتیم و اکنون کاری شده که در تهران مرغ و تخم مرغ در خانه تحویل و کارها به صورت دیجیتال دنبال می شود.

وی با بیان اینکه وزیران ارتباطات، کار، اقتصاد و سخنگوی دولت جوانان تحصیلکرده هستند گفت: اهل جنگ نیستیم و اهل گفتمان هستیم اما ساده لوح‌ هم‌ نیستیم.

حسینی افزود: در دولت سیزدهم به نظرات همه اهمیت داده می شود و از آنان کمک می‌گیریم؛ نیروهای جوان و نخبه استان ها نیز به کار گرفته می‌شوند.

وی درباره موضوع انتخاب استاندار نیز عنوان کرد: انتخاب استاندار کرمان نباید شتاب زده باشد، به عقیده رییس جمهوری این مدیر باید مردمی، انقلابی و فسادستیز باشد لذا تلاش داریم که کارها به شکل احسن انجام شود.

حسینی با بیان اینکه در انتخاب استاندار اختلاف نظر وجود دارد گفت: بعضی مواقع برخی افراد حاضر نیستند با هم کنار بیایند، ما استدعا و تلاش داریم که دود این اختلافات به چشم مردم نرود و آسیب نبینند و تلاش ها جریان دارد چون انتخاب و تحولات باید حساب شده و به دور از شتابزدگی باشد.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در اقتصاد کشور هماهنگی و انسجام وجود دارد، نحوه کشت و آبیاری ما اشکال دارد استفاده از آب های ژرف در سیستان و بلوچستان جواب داده و شورای عالی آب نیز تشکیل شده است.

وی افزود: منابع ارزی و فروش نفت بهبود یافته، تخت های بیمارستانی روزی همه پر بودند و اکنون تجهیزات لازم اختصاص یافته؛ می کفتند باید چراغ سبز به غرب برای واردات واکسن نشان دهیم در حالی که اینگونه نبود.

نظرات بینندگان