arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

رئیس سازمان بورس: دامنه نوسان را باز می‌کنیم

مجید عشقی در صبحانه کاری مشترک با اعضای اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ما در این تردیدی نداریم که باید موضوع بازکردن دامنه نوسان در دستور کار قرار گیرد اما این موضوع باید به شکل تدریجی و در یک زمانبندی خاص انجام شود که قطعا در برنامه‌های ما جا دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور از برنامه ریزی برای باز کردن دامنه نوسان در این بازار خبر داد.

مجید عشقی در صبحانه کاری مشترک با اعضای اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ما در این تردیدی نداریم که باید موضوع بازکردن دامنه نوسان در دستور کار قرار گیرد اما این موضوع باید به شکل تدریجی و در یک زمانبندی خاص انجام شود که قطعا در برنامه‌های ما جا دارد.

وی با بیان این‌که تا چند سال قبل تعداد فعالان بازار سرمایه در ایران بسیار محدود بود، توضیح داد: از سال ۱۳۸۴ تا حدود سه سال قبل ذینفعان بازار بسیار محدود بودند و تعداد آنها حتی به سه میلیون نفر نیز نمی‌رسید، اما در دو سال گذشته ناگهان تعداد فعالان این بازار به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به مرز ۶۰ میلیون کد بورسی رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با اشاره به لزوم هماهنگ شدن زیرساخت‌های بورس با افزایش تعداد فعالان در این بازار تصریح کرد: از نظر ما قانون تجارت و برخی از مقررات موجود جوابگوی نیازهای فعلی نیست. به عنوان مثال در قانون تجارت قید شده که شرکت‌ها هشت ماه فرصت پرداخت سود دارند اما با توجه به فناوری‌های نوین چنین گزینه‌ای در شرایط فعلی عملا اهمیتی ندارد.

عشقی ادامه داد: امروز با حدود ۶۰ میلیون سهامدار و ۸۰۰ ناشر توزیع سود نقدی یکی از معضلات مهم بورس شده است زیرا تا چند سال قبل یک شرکت تنها چند هزار سهامدار داشت اما با افزایش جدی فعالیت‌ها در این حوزه توزیع سود نقدی مستقلا به یک چالش تبدیل شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی بورس برای شرکت‌های پروژه محور اظهار کرد:در این زمینه پذیره‌نویسی نخستین شرکت انجام شده که با توجه به دستورالعمل‌های سختگیرانه قدری طولانی به نظر می‌رسد اما قطعا یکی از برنامه‌های اصلی ما استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این سازمان در جریان است که اعتماد مردم به بورس تا حدی از بین رفته که این موضوع تحت تاثیر عوامل زیادی در سال گذشته بوده است. این امیدواری وجود دارد که در سال جاری با حمایت دولت و حتی لحاظ کردن شرایط بورس در بودجه اعتماد از دست رفته مردم بار دیگر باز گردد.

عشقی درباره دامنه نوسان نیز توضیح داد:دامنه نوسان چند بعد متفاوت دارد یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم بحث قیمت‌گذاری دستوری است که حذف محدودیت‌ها در دامنه نوسان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته وی بورس با بازکردن دامنه نوسان مخالفتی ندارد اما اجرای این فرآیند زمانبر خواهد بود و باید در چارچوب یک برنامه مدون نهایی شود.

نظرات بینندگان