arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

وقوع۱۱۷حادثه اتوبوسی وفوت۶۴نفردر ۸ماه اول سال/اعلام زمان استاندارد رسیدن آمبولانس‌ به محل حادثه

رئیس اورژانس کشور گفت: تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۱۷ مورد حادثه اتوبوس رخ داده که هزار و ۱۳۸ مصدوم و ۶۴ فوتی گزارش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اورژانس کشور گفت: تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۱۷ مورد حادثه اتوبوس رخ داده که هزار و ۱۳۸ مصدوم و ۶۴ فوتی گزارش شده است.

 جعفر میعادفر در نشست خبری که پیش از ظهر روز جاری برگزار شد اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور با تقدیم ۱۹شهید و ابتلای ۱۰ هزار پرسنل به کرونا در حین مأموریت ها اقدامات قابل توجهی در ایام کرونا داشته است.

وی ادامه داد: تزریق بیش از دو میلیون دز واکسن را اورژانس در یک بازه زمانی دو ماهه انجام داد اما در حال حاضر دیگر در این زمینه فعالیتی نداریم.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه ۵۰ پایگاه هوایی و دو پایگاه دریایی داریم و بیش از ۵ هزار دستگاه آمبولانس در ناوگان وجود دارد که بیش از ۳ هزار دستگاه بیش از ۱۰ سال عمر دارند، در خصوص تعداد نیروی انسانی اظهار کرد: ۲۴ هزار نفر در اورژانس خدمت می کنند که ۲۱ هزار نفر نیروهای عملیاتی هستند.

میعادفر با اشاره به تعداد ماموریت هایی که در ۸ ماهه اول سال جاری انجام شده، گفت: بیش از ۳ میلیون و ۲۸۸هزار و ۸۰ مأموریت در این مدت انجام شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۵۳۴ مورد ماموریت شهری بوده است. از تعداد کل ماموریت ها همچنین ۷۲۳ هزار و ۲۷۱ ماموریت جاده ای بوده است و امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد تعداد ماموریت ها رشد داشته است.

وی افزود: ۸۸ درصد ماموریت های اورژانس شهری و ۲۲ درصد جاده ای بوده است و این نشان می دهد که باید به شهرها توجه بیشتری کنیم و ظرفیت ماموریت در شهرها زیاد است. همچنین ۵۴۲ هزار و ۲۹۴ ماموریت حوادث ترافیکی بوده است. در ۴۲۲ هزار و ۷۷۵ ماموریت نیز بیمار به مرکز درمانی منتقل شده است.


وی با اشاره به ماموریت های غیر ترافیکی اورژانس تصریح کرد: تعداد این ماموریت ها ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۵۲ مورد بوده است و یک میلیون و ۲۴۵هزار و ۱۶ بیمار نیز به بیمارستان منتقل شده است. همچنین ۱۸ هزار و ۶۷ مورد حادثه ویژه داشته ایم. حوادث غیرترافیکی نیز شامل ۱۲ هزار و ۷۹۴ مورد با ۲۶ درصد رشد و ۵۵۷۳ مورد حوادث ترافیکی بوده که ۳۲ درصد رشد داشته است.

به گفته رییس اورژانس کشور، همچنین تعداد مصدومان ۵۷۳۵ مورد بوده است. تعداد مصدومان ویژه ترافیکی ۲۸ هزار و ۳۲۵ نفر بوده است و تا پایان ماه هشتم ۱۱۷ مورد حادثه اتوبوس داشتیم که در مجموع هزار و ۱۳۸ مصدوم و ۶۴ فوتی گزارش شده است همچنین در این مدت ۱۰۳ مورد حادثه مینی بوس رخ داده است که ۸۸۱ مورد مصدوم و ۳۳ مورد فوتی داشته است.

وی درباره اورژانس هوایی و تعداد پایگاه های آن گفت: ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی داریم. در این حوزه از ابتدای سال دو هزار و ۵۴۸ مورد ماموریت داشتیم و ۲ هزار و ۹۲۸ بیمار منتقل شده اند. از این تعداد ۳۱۶ ماموریت در ارتباط با مادران باردار بوده است.

میعادفر با بیان اینکه یکی از اقدامات اورژانس در بخش پیوند است، گفت: سال جاری ۱۳ مورد انتقال عضو پیوندی با همکاری اورژانس انجام شده که البته در دو الی سه سال اخیر ۴۵ مورد بوده است. همچنین یکهزارو ۹۰ مورد نیز بیماران غیرترافیکی با بالگرد منتقل شدند و عمده بالگردهای اورژانس از هوانیروز، هواناجا و سپاه است.

رییس اورژانس کشور در خصوص ارائه خدمات به بیماران قلبی و بیماران سکته مغزی نیز اظهار کرد: کد ۲۴۷ به بیماران قلبی خدمات اورژانس ارائه می دهد که در این رابطه ۳۸۶۲ مورد خدمات تخصصی قلب ارائه شده است. کد ۷۲۴ نیز مرتبط با بیماران سکته مغزی است که در این رابطه نیز ۶۷۹۷ مورد ماموریت انجام شده است.

میعادفر درباره حوادث ویژه نیز گفت: حوادث ویژه حوادثی هستند که بیش از سه کشته و ۵ مصدوم داشته باشد.

وی درباره آمار مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز افزود: متاسفانه از ابتدای سال با افزایش مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مواجه شدیم و آمار مربوط به آن ۳۵ برابر شده است. از ابتدای مهر ماه تا کنون ۸۹ مورد منجر به مرگ شده است. در این خصوص تهران، خراسان رضوی و البرز بیشترین آمار را داشته است.

رییس اورژانس کشور ادامه داد: در بحث غرق شدگی نیز طی این ۸ماه ۷۵۹ مورد ماموریت داشتیم که ۵۵۰ مورد منجر به مرگ شده بود.

میعادفر با اشاره به برنامه های آتی اورژانس کشور گفت: یکی از دغدغه های اورژانس مهارت افزایی و آموزش پرسنل است. بر همین اساس رتبه بندی پرسنل از برنامه های اورژانس است. پرسنل باید در هر دوره آموزش لازم را ببیند تا بتواند به رتبه بعدی ارتقا پیدا کند. ایجاد قطب های آموزشی از دیگر برنامه های اورژانس است؛ در این راستا نیز در ۸ تا ۱۰ قطب کشور مراکزی را تجهیز می کنیم تا تکنسین ها آموزش های لازم را ببینند.

وی با اشاره به برنامه هوشمند سازی فرم های ماموریت اورژانس، هوشمندسازی فرم های ماموریت را از برنامه های اورژانس دانست که در برخی از استان‌ها نیز فعال شده است و این میزان خطا را کاهش می دهد.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به ارج نهادن به اختراعات تکنسین ها گفت: کمیته ای برای بررسی اختراعات تکنسین های اورژانس نیز ایجاد شده است.

میعادفر درباره حوادث پرتلفات و حوادث ترافیکی ویژه افزود: توسعه اتوبوس آمبولانس را نیز در برنامه داریم و تلاش می کنیم ۲۵ اتوبوس آمبولانس تا سال آینده به ناوگان اضافه شود.

وی به ترافیک در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما مدیریت زمان و موضوع ترافیک است. در این موضوع کلانشهرها از شهرهای محروم کشور محسوب می شوند که باید به وضعیت آن ها رسیدگی شود.

میعادفر با اشاره به برگزاری مراسم اربعین اظهار کرد: پیش بینی ما این است برای سال آینده با افزایش سفرها مواجه باشیم، بنابراین باید برنامه ریزی لازم برای افزایش زیرساخت‌ها در مناطق مرتبط را داشته باشیم.

رییس اورژانس کشور در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه آیا ۲۷۰۰ نیرویی که قرار بود جذب اورژانس شوند تا کمبود نیروی اورژانس جبران شود، جذب شده اند یا خیر؟ اظهار کرد: سال گذشته سازمان اورژانس کشور مجوز استخدام ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را از سازمان استخدامی گرفت، در واقع باید ۳ هزار نفر به نیروهای قبلی اورژانس اضافه شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. زمانی که ما مجوز استخدام می‌گیریم در ابتدا نیروهای قراردادی و پیمانی تبدیل وضعیت می‌شوند و بعد نیروی جدید جذب می‌شود، پس در اصل عدد ۳ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی جدیدی به اورژانس اضافه نشده و ما همچنان کمبود نیرو داریم.


میعادفر درباره مدت زمان رسیدن آمبولانس‌ها به محل حادثه نیز گفت: استاندارد جهانی این است که در شهرهای کوچک ۸ دقیقه، در جاده‌ها ۱۵ دقیقه، در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه و در کلانشهرها ۱۲ دقیقه آمبولانس به محل حادثه برسد.


وی ادامه داد: در شهرهای کوچک به استاندارد جهانی رسیده ایم، در جاده هم مدت زمان رسیدن آمبولانس ۱۴ دقیقه است و در کلانشهرها ۱۲ است که برای کاهش این زمان باید اورژانس موتوری را توسعه دهیم.


رئیس اورژانس کشور در خصوص مزاحمان تلفنی اورژانس نیز اظهار کرد: نسبت به سال گذشته و حتی سالهای گذشته مزاحم تلفنی‌های اورژانس کاهش چشمگیری پیدا کرده اما به صفر هم نرسیده است.

وی با اشاره به لزوم حذف پایگاه های کانکسی و کمک های خیرین در این زمینه تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم که انتظار داریم در این زمینه به ما کمک شود تا بتوانیم پایگاه های کانکسی را حذف کنیم تا خدمت ما توسعه پیدا کند.

رئیس اورژانس کشور در خصوص نوسازی ناوگان آمبولانس نیز گفت: امیدواریم که بتوانیم در سال جدید هزار تا هزار و ۵٠٠ دستگاه آمبولانس جدید خریداری و به ناوگانمان اضافه کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه اعتبارات اورژانس هوایی نیز نیاز به کمک دولت و مجلس است چرا که اورژانس هوایی در تمام نقاط دنیا هزینه بر است. درحالی که تفکر ما به سوی فرزندآوری است باید این بخش از اورژانس توسعه یابد تا مادران باردار را در مناطق صعب العبور بتوانیم کمک کنیم.


وی با اشاره به آسیب هایی که بعضا به تکنسین های اورژانس وارد می شود نیز ادامه داد: طی چند روز گذشته چندین تهاجم به همکاران وارد شده و آسیب دیدند. در این خصوص نیز درخواست داریم که قوانین بازدارنده اعمال شود.


میعادفر با بیان اینکه استفاده از داوطلبان تخصصی در دستور کارش است و اورژانس می تواند شرایطی داشته باشد که افراد متخصص به عنوان صدقه جاریه با این سازمان همکاری داشته باشند، گفت: این خدمات مقدس است و باید بتوانیم از این نیروها استفاده کنیم.

میعادفر در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد پایگاه های اورژانس در مترو نیز اظهار کرد: فوریت های پزشکی از جمله خدمات شهری محسوب می شود و تقاضا داریم شهرداری تهران در این زمینه به اورژانس کمک کند. همینطور سوله های بحران و پارک ها در اختیار اورژانس است اما این میزان کفایت نمی کند. در این زمینه نشستی با شهردار داشتیم و آن ها هم قول دادند که یک برنامه چهارساله را تدوین کنیم.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به قانون بهره وری اظهار کرد: یکی از مطالبات اورژانس اجرای قانون بهره وری بوده اما متاسفانه کمبود نیروی انسانی باعث شده است این قانون اجرا نشود.

 ایسنا

نظرات بینندگان