arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

سفر جنجالی نمایندگان پارلمان ارمنستان به قره‌باغ / باکو به نشانه اعتراض نشست وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان را لغو کرد

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد، نشستی که قرار بود بین وزرای امور خارجه این کشور و ارمنستان در استکهلم سوئد برگزار شود، با تصمیم جمهوری آذربایجان لغو شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد، نشستی که قرار بود بین وزرای امور خارجه این کشور و ارمنستان در استکهلم سوئد برگزار شود، با تصمیم جمهوری آذربایجان لغو شد.

به گزارش پایگاه نیوز.ای‌ام، براساس اعلام این سخنگو، جمهوری آذربایجان "به سبب سفر غیرقانونی نمایندگان پارلمان ارمنستان به قره‌باغ" این نشست را سازماندهی نکرد.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تصریح شد: «همانطور که می‌دانید، در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در تاریخ ۲-۳ دسامبر، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز شرکت داشت. روسای گروه مینسک وابسته به این سازمان پیشنهاد دادند نشستی بین وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در چارچوب این برنامه برگزار شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «همزمان چند ساعت قبل از این نشست برنامه‌ریزی شده، مشخص شد که یک گروه از نمایندگان پارلمان ارمنستان سفری غیرقانونی به خاک جمهوری آذربایجان (قره‌باغ) داشته‌اند. طرف جمهوری آذربایجان در پاسخ به این اقدامات، برگزاری نشست دو وزیر را به صلاح ندید.»

همچنین باکو گفت، "موضع ایروان باعث تضعیف تلاش‌ها با هدف ایجاد صلح در منطقه می‌شود."

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ۱۶ نوامبر، پس از شدیدترین تقابل خود از زمان جنگ سال گذشته و با درخواست روسیه برای جلوگیری از رویارویی، بر سر آتش‌بس در مرزهایشان توافق کردند. پس از شدیدترین نبرد از زمان جنگ ۴۴ روزه سال گذشته میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ که بیش از ۶۵۰۰ کشته بر جای گذاشت، ارمنستان از روسیه درخواست کمک کرد.

نظرات بینندگان