arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد:مهاجرت پزشکان نگران کننده شده است

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در شرایط کنونی مهاجرت پزشکان از مشهد و سایر مناطق کشور نگران کننده شده است و این پدیده آسیبهای زیادی به سلامت مردم و جامعه پزشکی وارد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در شرایط کنونی مهاجرت پزشکان از مشهد و سایر مناطق کشور نگران کننده شده است و این پدیده آسیبهای زیادی به سلامت مردم و جامعه پزشکی وارد می‌کند.

دکتر علیرضا صداقت روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: برای تربیت هر پزشک و عضو جامعه پزشکی مانند دندانپزشک و داروساز هزینه‌های هنگفتی می‌شود و با مهاجرت پزشکان، این سرمایه‌های مهم نیروی انسانی هدر می‌رود.
وی اضافه کرد:سال گذشته سه هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند که این میزان چندین برابر سالهای پیش بوده است و بخشی از آنها ساکن مشهد و خراسان رضوی بوده‌اند. 
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: از سوی دیگر برخی از پزشکانی که مهاجرت کرده و کشور را ترک می‌کنند به دلیل قبول نشدن مدرکشان در کشور  مقصد، حتی به شغل پزشکی خود ادامه نمی‌دهند و به کارهای دیگری روی می‌آورند.

صداقت با بیان این که مهاجرت پزشکان علل متعددی  دارد افزود: یکی از علل مهاجرت پزشکان پایین‌بودن تعرفه‌های پزشکی است و به طور یقین عوامل مهم اجتماعی دیگری در این زمینه دخالت دارند که پزشک مجبور می‌شود برای داشتن  زندگی بهتر وطنش را ترک کند.
وی ادامه داد: برخی از نمایندگان مجلس در پاسخ به این موضوع به فکر افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی هستند در حالی که این راه حل کارشناسی و منطقی نیست و آنها در حقیقت صورت مساله را پاک می‌کنند و می‌گویند بگذارید بروند و جایگزین خواهند شد و افزایش ظرفیت پزشکان راهکار کمبود پزشک است در حالی که کشور ما کمبودی به این لحاظ ندارد.
او اضافه کرد: حذف رابطه مالی بین پزشک و بیمار از طریق پوشش فراگیر بیمه‌ها، اعمال تعرفه صحیح خدمات پزشکی، نظام ارجاع پزشکی و نظارت‌های پزشکی از جمله مهمترین راهکارهای ارتقای سلامت و رضایت پزشکان و مردم در جامعه است. 

سویه اومیکرون خواهد آمد 
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد در بخشی از سخنانش با اشاره به خطر انتقال سویه اومیکرون گفت: اومیکرون به احتمال زیاد در کشورمان همه گیر خواهد شد و  شاید اکنون هم در جامعه وجود داشته باشد.
دکتر صداقت افزود: تنها راهکار مقابله با سویه‌های جدید مانند اومیکرون پوشش فراگیر واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.
رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: کرونا هنوز تمام نشده است و شرایط کنونی همانند آتش زیر خاکستر است و آتش هنوز خاموش نشده است و دود از آن بر می‌خیزد و اگر از آن غافل شویم ممکن است جنگلی را به آتش بکشد. 
صداقت افزود: ویروس کرونا تاکنون ۱۳ جهش رسمی در جهان داشته است و در جاهایی که واکسیناسیون فراگیر نباشد این جهش‌ها خود را نشان می‌دهد مثلا سویه اومیکرون در قاره آفریقا که پوشش واکسیناسیون بین ۱۰ تا ۲۷ درصد است بروز کرده است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون ۹ میلیون و ۹۰۰ نفر از جمعیت کشورمان واکسن نزده‌اند که این موضوع زنگ خطری برای همه‌گیری موج ششم کرونا به شمار می‌رود.
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: طبق تصمیم‌گیری ستاد استانی کرونا در خراسان رضوی زمان بازگشایی مدارس ابتدایی، اول بهمن ماه امسال پیش‌بینی شده است که تا آن زمان هم تکلیف شیوع اومیکرون مشخص می‌شود و هم تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون مقطع دبستان گرفته خواهد شد.
صداقت افزود: طبق دستور ریاست جمهوری هیچ واکسیناسیونی برای گروه سنی زیر ۱۲ سال درکشور انجام نخواهد شد تا بی‌خطر بودن تزریق واکسن کرونا برای این گروه در ۱۰ کشور در حال انجام، اثبات شود.
سازمان نظام پزشکی مشهد اکنون دارای ۱۸ هزار عضو از میان پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، آزمایشگاههای تشخیص طبی و کارشناسان پروانه دار است که امور صنفی خود را از طریق این سازمان مردم نهاد پیگیری می‌کنند.

نظرات بینندگان