arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰
پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران، در گفتگو با «انتخاب»:

سفارت جمهوری آذربایجان به نصب نام های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران اعتراض کرده؛ خواسته اند این نام ها تغییر پیدا کند / چمران اعلام کرده که به وزارت خارجه بگویید

سروری گفت: «اینکه یک سفارتخانه‌ای بخواهد با یک تلفن و تماس با شورای شهر موضوعی را حل کند، امکان‌پذیر نیست و باید در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی تعریف شود که مرجع آن هم وزارت خارجه است. این وزارتخانه باید بررسی کند و اگر تایید کردند باید با شورای شهر وارد مذاکره شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که جمهوری آذربایجان خواستار تغییر نام های ایرانی شهرهای قفقاز بر خیابان های تهران شده است.

پرویز سروری درباره برخی مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه سفارت جمهوری باکو در تهران، شورای شهر تهران را تحت فشار قرار داده است تا نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران را تغییر دهد، گفت: «این مطلب بوده ولی رئیس شورای شهر در جلسه‌ای که امروز داشتیم اعلام کردند که این موضوعات باید توسط سفارتخانه، به طور مستقیم به وزرات خارجه گفته شود و از طریق وزارت خارجه به ما عنوان کنند.»

وی افزود: «اینکه یک سفارتخانه‌ای بخواهد با یک تلفن و تماس با شورای شهر موضوعی را حل کند، امکان‌پذیر نیست و باید در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی تعریف شود که مرجع آن هم وزارت خارجه است. این وزارتخانه باید بررسی کند و اگر تایید کردند باید با شورای شهر وارد مذاکره شود.»

سروری در پاسخ به این پرسش که بحث نام شهر‌های قفقاز از چه زمانی مطرح بوده است، عنوان کرد: «چون امروز در جلسه مطرح شد، فکر می‌کنم در شورای قبل این موضوع مصوب شده بود. چرا که شورای شهر فعلی دو یا سه جلسه درباره نام‌گذاری جلسه داشته است و هیچکدام از این موضوعات مطرح نبوده. احتمال قوی در شورای پنجم این موضوع مصوب شده و مورد اعتراض باکو قرار گرفته است و تماسی با شورای شهر داشتند که از نظر شورا این مقبول نیست و باید روند پروتکلی آن طی شود.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در جلسه امروز شورا هم این موضوع مطرح شده است، در صورت طی کردن روند قانونی خود، نظر شورای شهر در این مورد مثبت است یا خیر، گفت: «شورا 21 نفر عضو دارد و نمی‌توانم از الان بگویم. در جلسه امروز هم تنها خبرش عنوان شد که چنین مطلبی بوده و رئیس شورا هم پاسخ منطق دادند که باید از مجاری خود اقدام شود.»

نظرات بینندگان