arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

یک استاد دانشگاه: فرسایش خاک در ایران ۴ برابر متوسط جهانی است

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: فرسایش خاک در کشور ما ۴ برابر متوسط جهانی است و جبران فرسایش خاک به صدها سال زمان نیاز دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: فرسایش خاک در کشور ما ۴ برابر متوسط جهانی است و جبران فرسایش خاک به صدها سال زمان نیاز دارد.

اکبر قویدل ۱۴ آذر پنجمین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: امنیت غذایی و کشاورزی، دو ویژگی حیاتی برای یک جامعه مستقل است و تمامی کشورهای پیشرفته روی این مسئله تمرکز کرده‌اند و دنبال آن هستند که مواد غذایی را خودشان تولید کنند.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب با شوری خاک ارتباط تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: برای مشکل آب راهکارهایی وجود دارد هرچند این راهکارها گران‌قیمت هستند اما مشکل خاک غیرقابل‌حل است و اگر خاک را تخریب کنیم، نمی‌توانیم جایگزینی برای آن پیدا کرده یا از جای دیگری آن را تأمین کنیم.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: از سال ۲۰۰۲ باتوجه‌به اهمیت موضوع، ۵ دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است و از سال ۲۰۱۴ فائو این روز را به‌عنوان یک روز رسمی در تقویم خود قرار داده است.

دکتر افزود:

عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مدیر مشاور انجمن علوم و مهندسی خاک هم گفت: این انجمن برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است و کارگاه‌های مختلفی برای دانشجویان برگزار کرده است.

آیدا عباسی اضافه کرد: باید در زمینه فرسایش و تخریب خاک در کشور زنگ خطر و هشدار به صدا در بیاید و هرکدام از ماها باید سفیران این زنگ خطر باشیم.

نظرات بینندگان