arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

کمیته علمی کرونا: تاکنون گزارشی از سویه امیکرون در کشور نداشتیم، اما نمی‌توان گفت این ویروس وارد کشور نشده

مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه تهران ۲۰ اظهار کرد: نمی‌توان مانع ورود امیکرون به کشور شد، بنابراین ما باید خودمان را بیشتر تقویت کنیم تا بهتر با این جهش مقابله کنیم. تا حالا گزارشی از این سویه جدید در داخل کشور نداشتیم، اما نمی‌توان گفت این ویروس وارد کشور نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: یونسیان گفت: نمی توان مانع ورود امیکرون به کشور شد، بنابراین ما باید خودمان را تقویت کنیم تا بهتر با این جهش مقابله کنیم.

مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه تهران ۲۰ اظهار کرد: نمی‌توان مانع ورود امیکرون به کشور شد، بنابراین ما باید خودمان را بیشتر تقویت کنیم تا بهتر با این جهش مقابله کنیم. تا حالا گزارشی از این سویه جدید در داخل کشور نداشتیم، اما نمی‌توان گفت این ویروس وارد کشور نشده است.

او افزود: در شرق، غرب و جنوب ایران شیوع امیکرون گزارش شده است و ما باید فرض را بر این بگذاریم که این ویروس یا وارد کشور شده و یا وارد خواهد شد. ما می‌توانیم با اقداماتی ورود این ویروس را به کشور به تعویق بیندازیم تا با ورود آن به کشور شوکه نشویم.

یونسیان تصریح کرد: مردم به دولت و حاکمیت نگاه می‌کنند اگر دولت رعایت نکند از مردم نیز نمی‌توان انتظار داشت. هنوز ما هیچی از واریانت جدید ندیده ایم، ما با یک موجود ناشناخته‌ای مواجه هستیم بنابراین باید مبنا را بر این بگذاریم که بدتر از واریانت قبلی عمل می‌کند بنابراین باید تحقیقات بیشتری در این مورد صورت گیرد.

او گفت: مردم باید تا دو هفته که نتایج تحقیقات مشخص شود بیشتر رعایت کنند، در این مدت باید مدارس و دانشگاه‌ها مجازی اداره شوند. همه مواردی بیماری کرونا در ابتدا خفیف هستند، دو هفته باید بگذرد تا شدت این جهش‌ها مشخص شود. امیدواری بی جهت می‌تواند خطرناک باشد، اگر اتفاقی بیفتد و پخش شود نمی توان جلوی آن را گرفت.

یونسیان بیان کرد: محدودیت‌ها باید یک مقدار طولانی‌تر باشد. در این مورد باید دو هفته محدودیت‌ها ادامه داشته باشد و در خصوص واکسن‌ها می‌توان گفت تاکنون مفید بوده و هیچ تردیدی نداریم، اما آیا اینکه واکسن‌ها برای امیکرون به همان اندازه مفید خواهد بود یا خیر نمی‌دانم؛ در حال حاضر هیچ سیاستی نباید مانع از واکسیناسیون ما باشد.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا گفت: ۷۱ درصد دز دوم را زدند. امیدوارم کسی که متقاعد شده دوز اول را زده است در اولین فرصت دز دوم را نیز بزند.

یونسیان تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که افراد هر واکسنی که دوز اول زده اند دز دوم نیز همان واکسن را بزنند. اما برای دز سوم می‌توانند هر واکسنی را بزنند. توصیه می‌شود همه افراد دز سوم را بزنند. اما اگر فاصله دز دوم با دز سوم کم داشته باشد، واکسن اثربخشی خود را نخواهد داشت.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا گفت: کشور‌های اروپایی مثل هلند، آلمان اقرار کرده اند که بازگشایی شتاب زده اصلا کار درستی نیست. الزاما تصمیماتی که کشور‌های اروپایی گرفته اند تصمیمات درستی نبوده است، بازگشایی شتاب زده و همزمان اصلا تصمیم درستی نیست به ویژه اینکه ما قبلا از این مورد نیز آسیب دیده بودیم.

یونسیان بیان کرد: باید یک نهاد واحد و موثر برای بازگشایی‌ها اولویت بندی کند. بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در این شرایط اصولی نیست. دو هفته تا ۴ هفته باید بر روی بازگشایی‌ها نظارت کنیم. اگر نتیجه مطلوب بود باید بر روی بازگشایی سایر اولویت‌ها تمرکز کنیم.

او عنوان کرد: جلوی انتقال را نمی‌توان گرفت، اما می‌توان انتقال را از کشوری به کشور دیگر به عقب بیندازیم. به جای ممنوع کردن سفر باید تدابیر امنیتی را در مبادی ورودی افزایش دهیم، در کشور چین مسافران سه هفته در هتل قرنطینه می‌شوند.

یونسیان تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت عملیاتی عمل کرده و توصیه می‌کند با این محدودیت بین کشور‌ها نمی‌توان مانع ورود این ویروس شد.

نظرات بینندگان