arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

اعتراف مقام ارشد ترکیه: در نبرد دوم قره باغ بین باکو و ایروان به ارتش آذربایجان کمک کردیم

معاون رئیس جمهور ترکیه اعتراف کرده است که سرویس اطلاعاتی این کشور در جنگی که در پاییز گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ کوهستانی شروع شد مشارکت داشته است. معاون رئیس جمهور ترکیه گفت که این اقدام در راستای منافع ترکیه در منطقه و توازن قوا صورت گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک مقام ارشد دولت ترکیه روز یکشنبه اعتراف کرد که دستگاه اطلاعاتی این کشور در نبرد دوم قره باغ بین باکو و ایروان به ارتش جمهوری آذربایجان کمک کرد.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، معاون رئیس جمهور ترکیه اعتراف کرده است که سرویس اطلاعاتی این کشور در جنگی که در پاییز گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ کوهستانی شروع شد مشارکت داشته است.

«فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه در جریان نشستی در زمینه بودجه دفاعی ترکیه گفت که سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) در لیبی، افغانستان و قره باغ فعال بوده و به نیروهای جمهوری آذربایجان کمک‌های اطلاعاتی رساند.

معاون رئیس جمهور ترکیه گفت که این اقدام در راستای منافع ترکیه در منطقه و توازن قوا صورت گرفت.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

ترکیه در جریان این نبرد به شدت از ارتش جمهوری آذربایجان حمایت کرد و پهپادهای بیرقدار این کشور پوشش هوایی مناسبی را برای قوای ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق عملیاتی فراهم آوردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان چندی قبل از برگزاری یک رزمایش با ترکیه و گرجستان خبر داد. این رزمایش در «تفلیس»، پایتخت گرجستان با حضور پرسنل نظامی جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان آغاز شد و در طول برگزاری آن حفاظت از زیر ساخت‌های اقتصادی منطقه و انواع رزم در شرایط سخت تمرین شد. جمهوری آذربایجان همچنین در این مدت چندین رزمایش مختلف با ارتش ترکیه در نخجوان برگزار کرد.

نظرات بینندگان