arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۴ آذر ۱۳۷۷: در قشم هم به خاطر نیامدن باران، وضع آب پشت سد‌ها خوب نیست

خاطرات آیت الله هاشمی: در قشم هم به خاطر نيامدن باران، وضع آب پشت سدها خوب نيست. مهدى و آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، به منطقه پارس‌جنوبى رفته بودند.گفتند، به‌خاطر طوفاني‌بودن دريا، برنامه ما فردا نمى‌تواند انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

صبحانه را تنها و زودتر از ديگران خوردم. به سوى قشم پروازكرديم. ساعت نُه صبح در فرودگاه بين‌المللى قشم فرود آمديم. استقبال نظامى بود. بلافاصله با هلى‌كوپترهاي نداجا، [= نیروی دریایی ارتش]، براى مراسم رژه مانور «وحدت 77» به آب‌هاى جنوب قشم و جزیره هنگام در تنگه هرمز رفتيم. روى ناو تُنب فرود آمديم. آنجا هم مراسم استقبال نظامى بود. آقايان [یحیی] رحيم صفوى، [عباس] محتاج و [علی‌اکبر] احمديان، فرماندهان سپاه، نداجا [نیروی دریایی ارتش] و نداسا [= نیروی دریایی سپاه پاسداران] و جمعى ديگر از فرماند‌هان همراه بودند. در اتاق فرماندهى ناو،گزارشى از وضع نظامى منطقه و ترتيب كار مانور را دادند.

گفتند، حدود 80 هزار نيروهاى خارجى و 60 شناور بزرگ و 500 هواپيماى جنگى خارجى و عمدتاً آمريكايى در منطقه‌اند. دو ناو هواپيمابر و هلى‌كوپتر و چند زيردريايى، از عرشه ناو رژه شناورها، هواپيماها و هلى‌كوپترها را تحويل گرفتيم. مصاحبه كوتاهى انجام دادم. حدود 150 شناور كوچك، متوسط و بزرگ، عبوركردند. از زمان جنگ، كمى زيادتر شده‌اند و سلاح‌هاى جديد، از قبيل موشک [ضدکشتی] سی- 801 چينى هم به‌كارگرفته‌اند. هنگام مراجعت، يك موتور هلى‌كوپترمان روشن نشد؛ باعث شرمندگى فرماندهان شد. به اتاق‌هاى ناو برگشتيم. مقدارى وقت، صرف بازديد از بخش‌هاى مختلف ناوكرديم تا هلى‌كوپتر اصلاح شد و به سوى قشم پروازكرديم.

در فرودگاه كوچك سابق قشم فرود آمديم و با استقبال مديران قشم، به میهمان‌سرا رفتيم. بعد از نماز و ناهار و استراحت،كمى با هيأت مديره و امام‌جمعه و فرماندار صحبت‌کردیم. اصرار زيادى براى كم‌كردن محدوديت‌هاى تجارت خارجى و ورود كالا دارند و نيز تأسيس شعبه‌هاى بانك‌هاى خارجى‌كه مجمع تشخيص مصلحت نظام، جواز آن را صادر كرده، ولى بانك مركزى در اجرا، به بهانه تهيه نظارت خاص،كوتاهى مى‌كند.

عصر، سه ساعت صرف گشت در جزيره و بازديد از بخش‌هاى مختلف‌ مناطق تجارى اطراف بلوار زيباى امامقلى‌خان و پارك زيتون كرديم. با جمعى از مردم قشم و مسافران هم مذاكره‌كردم. از بخش‌هاى مسكونى و شهر قديم و ساحل شمالى و مزرعه جنگل‌هاى جديد حراء به شهر صنعتى طولا و ديدن دو كارخانه جديد توليد نواركاست رفتيم و با ديدار از اسكله در دست احداث و بازديد از نهالستان قشم و استماع گزارش مربوط به كارخانه سيمان و روى و كاتُد وآنُد و فرومنگنز، به ترمينال فرودگاه رسيديم. بعد از نماز مغرب و عشا و مذاكره با جمعى از مسافران در فرودگاه، ساعت هفت و نیم به كيش رسيديم.

در قشم هم به خاطر نيامدن باران، وضع آب پشت سدها خوب نيست. مهدى و آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، به منطقه پارس‌جنوبى رفته بودند.گفتند، به‌خاطر طوفاني‌بودن دريا، برنامه ما فردا نمى‌تواند انجام شود.

امشب، جمعى از همراهان مراجعت كردند و ما با جمعى ديگر مانديم. آقايان [اسحاق] جهانگيرى، [وزیر معادن و فلزات] و حسين مرعشى، [نماینده کرمان]، ديشب آمدند و از مشكلات اقتصادى و وضع بد بودجه گفتند و در مورد مشكلات ساختارى نظام، صحبت‌كردند.

نظرات بینندگان